Studielån, hjälp!

Hej!

Jag ska studera i höst 100 % och jag tänker ta både studiebidrag och studielån. Min tanke är att jag ska ta 75 % av studielånet så att skulden inte blir så hög, men jag har läst att det är dumt då räntan är så pass låg att det inte spelar någon roll om man tar 75 eller 100 %.

Vad tycker ni jag ska göra?

/Olga

Jag hade definitivt tagit fullt lån, låg ränta och man är oftast bara student en gång i livet!

3 gillningar

I närtid så kommer inte räntan vara så låg. Prognosen från CSN säger 2,42% nästa år, 2,23% 2027 och sen 2,12% 2028. Man får inte göra avdrag på skatten för den räntan.

Idag är det fördelaktigt att om man har en normal snittränta att låna upp på bostaden för att betala av.

Sen kan du ju med mkt större risk ta CSNlånet och dunka in det på börsen. Men det har en så annorlunda riskprofil att det är svårt att säga något vettigt om.

1 gillning

Lånet är väldigt fördelaktigt och brukar ligga långt under vad bostadsräntan ligger på. Ända anledningen att den är hög nu är för att det är en viss fördröjning i räntan.

Samtidigt betalar du tillbaka över 25 år så vad den står idag är ganska ointressant.

Så om du investerar överskottet i indexfonder eller sparar till en kontantinsats så är det fördelaktigt att ta ut fullt studielån. Lite roligt får man ju också inte glömma bort att ha!

Det tog 33 år för mig att betala av 230.000 (3 år gymnasium, 6 år univ., 1 år utomlands)+ 85.000 i räntor (=34%!!!)=323.000 kr. Jag lånade alltid hälften varje termin. Det viktiga är att betala av ÅRETS ränta den 30 december, annars inträder gummibandseffekten den 5:e januari nästa år: du har betalt av 3.000 kr > räntan läggs på, +2.700 kr> ingen förändring alls. Önskar att jag hade fattat den mekanismen långt tidigare.

Ingen annan kan säga rakt av vad som passar dig bäst för det beror på dina värderingar. Vad som i efterhand kommer visa sig ha varit det smartaste valet kan absolut ingen säga eftersom det skulle kräva att personen kan se in i framtiden :slight_smile:

Även om räntan nu, vad jag hört delvis pga att alltför många osolidariska svenskar drar utomlands efter avslutade studier och föredrar att bli tjuvar istället för att göra rätt för sig, gått upp kraftigt så är den fortfarande ännu relativt låg.

Jag hade lånat 100% och satt in i fonder men då finns en risk att pengarna går ner med en eventuell krasch.

Så länge du inte spenderar pengarna i onödan så är csn mycket billigare än t.ex. bolån och billån. I sämsta fall så låt dem sitta på ett sparkonto med lite ränta tills de behövs till något viktigt.

Gäller detta efter studier. Förstår ej hur du menar. Jag ska snart börja min andra termin. Och tar fullt lån. Har dock omställningsstödet.
Får man inte en betalningsavi varje månad efter att man studerat klart. Så under studietidan kan jag ej påverka?

Det kanske var så på din tid men idag betalar man på 25 år, CSN lägger upp planen åt dig minst möjliga du betalar idag är 8820 kr per år. Sedan har du egentligen betalt in mindre än vad du tog lån på då inflationen äter upp lånet. Tex var 230k för 33 år sedan motsvarande 413 k idag.

Det kan ju vara bra att vara medveten om, men det är ju knappast några enorma besparingar man kan göra på det här. Runt 2500kr totalt utslaget på 33 år, så ca 75kr/år, om man räknar med 2% ränta.

Räntan blev 85", inte konstigt att lånet aldrig försvann. Hade 4.2% - 0.13% över åren. Lättare att räkna rta med appen. Jag la ut 12 lika stora betalningar/år. Lever skuldfri efter CSN

Räntan var allt från 4.2% -0.13% under åren. Det kan hända igen. Har du ett stort belopp är 4.2 % kännbart. Men jag AVSKYR skulder; jag överlevde 90-talets ekonomiska kris. Vet av erfarenhet att allt kan ändras över en natt.

Ja, men beloppet på lånet spelar ju ingen roll för besparingen av räntan på 2700kr.
Även med ränta på 4% handlar det om en besparing på ett par hundralappar per år.
En hundralapp är såklart en hundralapp, och att betala ett par dagar tidigare är ingen stor ansträngning, men poängen var att SÅ viktigt är det kanske inte att det skulle vara hela världen om man råkar missa det.

Ja poängen med det hela var ju om det är bra att ta 100 % lån istället för 75%. Om man investerar beloppet så skulle jag säga att det är bra! Själv kommer jag ta både lån och tilläggslån. Inte för att jag behöver det. Allt jag lånar kommer investeras. Jag har både jobb upptill och en fondportfölj som kommer utökas och en betald bostadsrätt.

Jag blev tvungen att börja betala tillbaka m två år kvar på universitetet. Hur klarar man det på studielån? Helidiotiskt! Så jag tvingades arbeta som lärare, jobbpendla OCH studera samtidigt. Ingen drömsituation, tro mig.

Men de är ju för att du tagit CSN 6 år efter det får man betala tillbaka, det går ju också att lösa genom att ta ut CSN i lägre takt så man har veckor kvar tills man gått klart. Tar veckorna slut måste du börja betala tillbaka oavsett om du pluggar eller jobbar.

1 gillning