Leva på avkastning, 1,5 miljon

Hej! Jag behöver råd. Funderar på att studera en 5 årig linje på universitet. Har stått 10 år i bostadskö i den stad jag kan tänka mig vilket borde räcka till en studentlägenhet med 2 rum.

Min plan är att hyra ut det ena rummet för att täcka boende kostnaderna. Tyvär har jag maxat CSN så måste hitta andra vägar att finasiera dom andra kostnaderna.

Jag har sparat ihop 1 600 000 kr som jag har i fonder och pengar på banken. Med en avkastning på 4% får jag kvar 4000 kr varje månad kvar att leva för efter skatt på isk vilket känns tight men borde räcka som student.

Hur skulle ni gå till väga för att få denna avkastning? Skulle ni tänkt anorlunda kring finansieringen?

1 gillning

Låter optimistiskt! 4 000kr/mån i 5 år, du får nog plocka av ditt sparade kapital om det ska bli rimligt.

4 gillningar

I princip räcker ju sådan avkastning, men att räkna med att det rullar in så pass jämnt under en så kort tid som fem år är inte lika rimligt. Men är du beredd att knapra på ditt kapital också så blir det ju genast mycket lättare förstås. :slight_smile:

…och välkommen hit!

4 gillningar

Det är inte givet att du får den avkastningen under den period som du pluggar. Ett alternativ kunde vara att satsa på utdelande tillgångar. De kan förstås gå upp eller ner men du har iallafall kassaflödet säkrat.

Vore det inte lämpligt att skaffa ett extrajobb? Det är rätt normalt att jobba parallellt med studierna. Att hänga upp allting på osäker avkastning verkar svajigt. Det kan förstås finnas enstaka terminer eller perioder när det kan vara svårt att hinna med extra åtaganden utöver studierna. En bra grej är också att engagera sig i kårlivet. Det finns en hel del arvoderade roller där som är enkla att kombinera med studierna.

SBB D har en avkastning på drygt 7% för närvarande. XACT Norden högutdelande är också bra.

4 gillningar

Det finns ett hack som vissa studenter använde på min längre utbildning om de hade slut på csn. Alla har rätt till 2 år csn på grund/folkhögskolenivå. Man kan alltså söka distanskurser på folkhögskola och plugga samtidigt 50-100 %, det ska inte vara så betungande. Och/eller extrajobba.

2 gillningar

Att ta ett extrajobb verkar mer rimligt. Varför ta lån för kurser som du inte har behov av att läsa? Det finns många spännande kortkurser på kvällstid som man kan läsa parallellt med ordinarie kurser om man vill.

CSN-lån är ett extremt förmånligt bidrag. Det är i det närmaste självklart att maxa CSN-lånen. Sen behöver man inte använda pengarna bara för att man har dem, men att sätta CSN-lån i fonder eller på räntebärande sparkonto är en bra affär.

Det bästa för förmögenheten är att ta extrajobb och maxa CSN-lånet.

Det kan man göra men här handlade frågan om pengar att leva av.

Det är ett “kryphål” i reglerna som man kan utnyttja, man kan alltså ta endast bidraget för att dryga ut ekonomin och möjliggöra att fullfölja en längre utbildning . Upp till var och en om man tycker det är moraliskt rätt…

Rika tillsammans portföljen med guld, cash/sparkonto, lång ränta och börsindex avkastar i genomsnitt över 4% per år.

Dock går den inte upp mycket, den går upp mycket fler år än vad börsen gör.

Rika tillsammans portföljen (inte nybörjar eller barn portföljerna) är bäst att satsa på om du med hög säkerhet vill kunna ta ut 48000 kr per år.

48000kr/1500000=3,2%

1 gillning

Kan denna portfölj gagna en som är 66 år har sparat på konto med 0 kr i ränta? Blir väldigt nyfiken :blush:

Oavsett vad som händer så kommer du, givet den budget du har satt, att göra slut på 240 000 på fem år, det vill säga 15 % av ditt nuvarande sparkapital. Jag tycker att det verkar helt rimligt att lägga en sådan summa på att få en femårig utbildning. Du skulle till och med kunna öka den lite, till säga, 20 % vilket skulle ge dig lite över 5000 kronor per månad. Jag tycker fortfarande att det låter fullt rimligt, men detta är naturligtvis bara min personliga åsikt. Vad jag försöker säga är att i något typ av worst case scenario (tänk dig att du skulle vara tvingad att ta ut dessa pengar och lägga dem på ett sparkonto som du sedan plockar ifrån, vilket naturligtvis är en finansiellt dålig idé) så kommer det ändå vara en rimlig investering.

När jag började mina universitetsstudier så levde jag i ett och ett halvt år på pengar jag sparat ihop under ett år. Detta var under en period då jag antagligen knappt hade koll på att jag istället hade kunnat investera dem, men den perioden, då jag kände att jag kunde läsa precis det jag ville, har hjälpt till att forma hela min personlighet, så det känns ändå som en bra investering i sig.

3 gillningar

Du får 5333:-/mån brutto, sen en pytteskatt på ISK. Inte 1333:-/mån direkt.

Fortfarande inga stora pengar.

Om du vågar räkna med 5% avkastning hamnar du på 6666:-/mån. Betydligt mer alltså.

Vågar du dessutom nalla en skvätt av kapitalet så är du ju hemma.

Gäller det både bidrag+lån?

Det ska gå att söka ett så kallat Omställningsstudiestöd till vårterminen 23 där man kan studera heltid 44 veckor och få 80% av sin senaste lön. Dock får utbildningen vara max 80 veckor lång. Men även de som har maxat ut sitt CSN kan söka detta så ifall du hittar en kortare utbildning kanske de kan vara något.

Är det tillåtet att hyra ut ett rum för samma pris som hela lägenheten kostar? När man hyr ut hela lägenheten i andra hand får man väl bara hyra ut för samma pris som man själv betalar, + en mindre summa extra om lägenheten är möblerad? Det gäller kanske inte om man bara hyr ut ett rum?

Från och med året du fyller 40 år kan du enligt förslaget få omställningsstudiestöd även om du går en längre utbildning (än 80 veckor). :+1:

”Du kan dock inte få omställnings­studiestöd för mer än 44 veckors heltidsstudier.”

1 gillning

Du är inne på helt rätt spår. Det är inte tillåtet att hyra ut ett rum för samma hyra som hela lägenheten kostar. Hyran ska sättas i proportion till den uthyrda ytan med maximalt tillägg om 15 procent för till exempel möbler. En oskälig hyra kan sänkas av Hyresnämnden och det kan också leda till krav om återbetalning.

Sveriges Domstolar: Skälig hyra vid uthyrning av bostad

Precis. Problematisk lösning vid hyreslägenhet, en helt annan grej om man äger sitt boende.

Ja man kan ta bidrag och lån för gymnasiala/folkhögskolestudier . Jag svarade på kommentaren att det är onödigt att ta lån-vill man kan man ju bara ta bidraget. Med hänsyn till fribelopp om man extrajobbar :blush:

1 gillning