Jag hoppas få lite kloka råd från er här i forumet.
Jag ska börja studera på 50% vid sidan om min heltidstjänst, och jag funderar på om det är smart att ta vanligt studielån även om jag egentligen inte behöver det. Det enda lån jag verkligen behöver är merkostnadslånet för studieavgiften, men nu går jag i tankarna att ta studielån utöver detta.
Jag kommer få studiebidrag och fortsätta jobba heltid, så pengarna jag eventuellt lånar utöver merkostnadslånet skulle jag kunna investera långsiktigt.
Skulle ni säga att det är rimligt att ta studielånet och investera, eller är det bättre att bara ta merkostnadslånet och hålla skulden så låg som möjligt?
Jag har redan blivit beviljad merkostnadslån, studiebidrag och studielån, så nu handlar det bara om jag ska ringa in och be dem ta bort studielånsdelen eller inte
Jag är för att låna så mycket CSN-pengar det bara är möjligt. Förutsatt att man inte lockas att öka sina levnadskostnader. Här är tre förslag på användning av pengarna.
Köpa aktiefonder. Teoretisk vinst på diffen mellan ränta och beräknad generell börsuppgång.
Växla mot bolån. Garanterad vinst på diffen mellan räntan för bolån och csn-lån. Olika regler för avdrag.
Använda som buffert. Räntekostnad mot tryggheten att bestämma själv vid ett senare tillfälle.
Men det finns regler för hur mycket du får tjäna. Vid maximalt lån och bidrag är gränsvärdet rätt lågt.
Läs i länken nedan. Inkomst utöver gränsvärdet kommer behöva betalas tillbaka. Då faller hela syftet. Ska du fortsätta jobba heltid kan du förmodligen inte komma något alls. Att bli beviljad lån bygger på antagandet att din inkomst under studietiden är 0 kr. Särskilda regler gäller för merkostnadslån.
Jag har meddelat CSN min inkomst, och att studietakten kommer vara på 50%, och utifrån det har dem beviljat studielån. Studielånet som de betalar ut varje månad är ju inte lika mycket som det hade varit om jag studerat heltid. Jag förutsätter att det är beräknat utifrån studietakten och inkomst, och därmed justerat.
Om du får ta studielån och inte överskrider fribeloppsgränsen så kör på. Gränsen för vad du får tjäna vid 50% studietakt och 20 veckor plugg med lån/bidrag är 172tkr.
När jag pluggade ansökte jag om färre antal veckor (typ 12/13 veckor istället för 20) med lån/bidrag för att kunna dra in mer stålar vid sidan av för att inte överskrida fribeloppet.
Jag tog endast studielån för ett av fyra år när jag pluggade och kan säga att jag ångrar det lite! Jag pluggade dock nästan direkt efter gymnasiet och visste inte bättre, hade inte heller några såna diskussioner hemma eller bland vänner. Vid utgången av 2026 har jag dock betalt av hela lånet så någon fördel finns där ju, men ändå! Ta lånet och investera om du kan.
Någon annan hade redan kommit med samma förslag och jag ser att du svarat.
Det är lätt att kolla i CSN:s tabell.
Att göra som du föreslår bokar av onödigt många av de veckor man är berättigad till studiemedel. Ett ännu bättre sätt kan vara att undvika att begära lite studiemedel samtliga veckor. Istället kan man ansöka om mer studiemedel färre veckor.
Det spelar egentligen bara roll om man tror att man behöver nyttja samtliga veckor i sitt liv.
Jag lutar nu från att avstå studielånet. Jag insåg nu att CSN beviljar studielånet utifrån studietakten och inkomsten kontrollerar först i efterhand. Eftersom jag redan vet att jag kommer överstiga fribeloppet, så kommer min strategi fallera och jag kommer bli återbetalningsskyldig🙂.
Jättebra tips att inte ta bidrag/lån för alla veckor men detta är inget alternativ för mig då jag måste ta bidrag för alla veckor då jag ansöker om ett merkostnadslån.
Överstiger man lite betalar man bara tillbaka lite. Inte hela världen. Tråkigt att det är ca 2 år senare men om du lagt undan pengarna kan man ju bara betala tillbaka från de pengarna.
Tar du bidrag kommer det ändå hända, så med lån blir du isåfall bara återbetalningsskyldig på en del av lånet (vilket ju är att se som amortering!)