Borde jag söka studielån och investera det?

Såg på CSN:s hemsida att om man inte fått studiestöd på 10 år görs ingen prövning av tidigare studieresultat, så kallade resultatkrav (vilket tidigare gjort det omöjligt för mig). Men nu skulle jag kunna anmäla mig till så enkla kurser som möjligt och ta studielån i fem års tid (har inget bidrag kvar att söka) och tjoffa in allt i billiga indexfonder. Finns det några risker med det? Gissar att det alltid finns risk med att investera belånade pengar, men att kunna dubbla mitt månadssparande lockar väldigt mycket…

Någon som till och med kan föreslå några busenkla kurser? Jag måste ju ta lite poäng för att planen ska hålla i mer än ett läsår… och kanske är det där det faller? Att det kommer kräva för mycket tid (en bristvara för min del)?

Vad tror ni?

Får man ens ta studielån:

1. Om man inte har bidragsveckor kvar?
  2. Om man har normal lön?

Tror svaret på båda frågorna är nej.

Om du jobbar kommer och du upp över fribeloppet så då får du mindre/inget att studiemedel att ta ut.

Vilka kurser som är enkla för dig vet väl bäst du, något som intresserar dig?

Moraliskt så tycker jag det är fel, nästan att beakta som bidragsbrott, då ditt uppsåt är att få ut subventionerade lån/bidrag från staten, inte att lära dig något.

1 gillning

Jag tror jag kan söka studielån, men måste kolla upp det. Fråga nr 2 är den jag insåg att jag kommer snubbla på, men då såg jag att regeringen har slopat fribeloppet för 2020 och även första halvan av 2021. Förslag är lagt om att slopa det för andra halvan av 2021 också. I så fall kan jag göra en termin i alla fall.

Men fan vad jag kommer på bra idéer sent. Borde tänkt på det här förra året! Nästan lite sent nu…

Sedan, gällande det moraliska, är jag lite kluven. Får sova på den saken…

Det är självklart inte ett bidragsbrott så länge man gör det inom gällande normer/regler.

2 gillningar

Nej det vet jag, jag skrev otydligt, för mig är det moraliskt att beakta som ett bidragsbrott, då uppsåtet är att få bidrag som inte är utifrån behov.

Fribeloppet är borta pga Corona. Sambon jobbade och pluggade förra året och fick csn utan problem. :wink:

Försent nu dock: https://www.csn.se/om-csn/aktuellt/nyhetsflode/2021-03-01-fribeloppet-inom-studiemedlen-borttaget-till-och-med-juni-2021.html

Funderar på om jag helt enkelt ska söka studielån till hösten… gissar att fribeloppet återinförs 2022, men under hösten vore det fullt möjligt att ta studielån utan problem. Längre än så gissar jag att det kanske inte går att lösa.

Regeringen har föreslagit att förlänga det till slutet av året, och har stöd av C och L, så det finns en chans till hösten att låna och jobba samtidigt (d v s, inget fribelopp).

Exakt så har jag gjort nu under mina tre år på Biomedicinprogrammet i Umeå, jag bor och äter för 5tkr per månad, sedan sparar jag resterande 6k i en fondrobot.

Lånet på CSN är idag 0.16%, vilket alltså betyder att de inte är så intresserade av att få tillbaka värdet de lånat ut, utan endast talet de lånat.

Oavsett, rekommenderar det starkt!
Nu är det för sent för att söka kurser. Men du behöver 30HP/Termin för att få ut 100% av lånet. Jag rekommenderar FEK A på distans, företagsekonomi alltså, lätt kurs och på distans är det lätt om du bara skriver.

Jag hade tagit så mycket CSN som möjligt om jag hade kunnat och det var tillåtet. Investerat dessa i lämplig hink enligt fyra-hinkar principen.

2 gillningar

Man kan söka kurser som fortfarande är öppna för sen anmälan.

Tänkte så också. Söka kurser med sen anmälan. Funkar nog bara höstterminen nu, men värt att köra tycker jag.

1 gillning

Kör på! Lånet ligger på ca: 7.5k i månaden. Det blir ändå lite pengar om du kör fram till VT.

Från CSN:s hemsida:

Det totala antalet veckor du har att söka studiemedel gäller både bidrag och studielån. Det innebär att även om du inte tar lån för alla veckor, utan bara tar bidraget, så räknas veckorna som använda.

Så, svaret på din fråga är i grunden: nej. Du kan dock få fler veckor om du har synnerliga skäl eller är över 40 och behöver omskola dig.

Om du har synnerliga skäl kan du få studiemedel för fler veckor. Ett synnerligt skäl kan vara att din studietid förlängts eller att du varit tvungen att byta studieinriktning på grund av något som du inte kunnat påverka, exempelvis sjukdom, funktionsnedsättning, olycka eller någon annan omständighet.

För att du ska kunna få studiemedel för fler veckor, ska du dessutom ha ett tydligt syfte med extraveckorna. Det kan exempelvis vara att du ska få en viss examen eller behörighet.

Bedömningen av synnerliga skäl är mycket restriktiv. Det innebär att det är mycket svårt att få studiemedel för fler veckor.

Från och med det år du fyller 40 kan du få studiemedel i ytter­ligare 40 veckor om du behöver mer utbildning för att kunna arbeta. Det kan exempelvis vara för att du behöver gå en ny utbildning eller en vidareutbildning för att få arbete. De här villkoren gäller:

• Det ska ha gått viss tid sedan du senast hade studiestöd, vanligtvis minst sju år.
  • Du ska ha arbetsmarknadsskäl eller personliga skäl.

Arbetsmarknadsskäl kan vara att du behöver förnya eller uppdatera en utbildning som ligger längre tillbaka i tiden. Utbildningen eller vidareutbildningen ska ha en direkt koppling till ditt yrke och förbättra din kompetens inom yrkesområdet.

Personliga skäl kan vara att du behöver byta yrkesinriktning och skola om dig på grund av din hälsa. Till exempel om du har fått en förslitningsskada eller liknande och på grund av det måste byta yrke.

Jag uppfattar det som att du skulle få rätt svårt att övertyga CSN om att du ska få ta lån för någon random kurs i geografi som du tycker verkar lite intressant och lätt. Snarare verkar du behöva typ fejka att du blivit förlamad från midjan och nedåt för att kunna komma åt slantarna, och då börjar vi prata om bedrägeri på riktigt.

Tror att det ska till en extremt envis och besatt människa som orkar plugga nog mycket under fem år för att uppehålla Csns krav bara för lånens skull. i längden blir det säkert rätt segt att bara plugga utan ha nåt intresse för eller syfte med det man pluggar. Och det kommer att ta en del tid.

Tack för hjälpen, Asp… då är det i princip kört. Jag har tagit alla bidragsveckor, men inte mer än två terminer studielån. Trodde jag kunde ta ut studielån bara, men då går det inte. Ja ja, tanken var god. Kanske kan någon annan göra det istället för mig :slight_smile:

Jag gjorde samma misstag, så jag vet vad du menar :slight_smile: