Jag ska börja studera på universitetet på 50 % under den kommande terminen. Jag har 30 veckor kvar med studiemedel och kommer samtidigt att arbeta 80 %.
Jag behöver ta hänsyn till fribeloppet, så det kan bli aktuellt att minska antalet veckor med studiemedel.
Jag ska studera ett tredje undervisningsämne, spanska, och det råder stor brist på behöriga spansklärare i Sverige.
Är det värt för mig att ta studiemedel (bidrag och lån), eller är det bättre att spara de återstående veckorna till framtida studier?
Det beror på vad som döljer sig bakom det du nämnde om framtida studier och hur din ekonomiska situation ser ut då. Om du inte har någon inkomst då och du vet att du kommer plugga, då hade jag sparat pengarna till exempel.
Detta tycker jag beror på vilken typ av person man är med pengar. Är man en person som inte har förmågan att bygga buffert och/eller lägga pengar på investeringar månadsvis, utan istället alltid bränner det som finns på kontot så skall man inte ta lån mer än vad som krävs för att leva bra.
Om du däremot vet med dig att du kommer investera och/eller bygga en långsiktig buffert så kan du iaf överväga att ta lånet.
Jag tycker det är intressant att det ofta rekommenderas att man ska ta 100% CSN för att investera det på börsen. Rationellt är det rätt men människor är sällan helt rationella.
Med det sagt. Klarar du att spara hela det utökade CSN beloppet på börsen så shoot, men kom ihåg att du är människa också
Du måste fundera på hur just du vill ha det. Jag har en termin kvar med studiemedel och kommer absolut bränna det när jag kan. Fast antagligenbara bidragsdelen.
Du har inte funderat på om CSN:s omställningsstudiestöd kan vara aktuellt? Lite sent att söka det nu iofs.