Hej,
I nuläget studerar jag på heltid med fullt CSN samt jobbar i en förälders AB. Jag tar ut lön lite när jag vill från bolaget men kommer i år att tjäna in mer pengar än vad fribeloppet tillåter mig att ta ut. Mina funderingar är hur jag bäst löser detta för att fortsätta kunna ta CSN. Jag har 3,5 år CSN kvar efter i höst som jag kan ta ut och räknar med att plugga absolut minst det och förmodligen ett antal år till (gillar distanskurser). Ett par alternativ jag tänker mig:
Börja ta CSN bara under höstterminen eftersom att CSN går halvårsvis. Då skulle jag spara eventuella extra intjänade pengar under hösten och sedan betala ut de som högre lön under vårterminen. En fördel är att jag ofta jobbar mer under våren också. Fördel här är att om jag pluggar i sju år till så kommer jag inte behöva börja betala tillbaka CSN förrän efter hela den perioden då det inte är tillräckligt långt uppehåll mellan.
Ta fullt CSN under de kommande 3,5 åren och spara extrapengarna i en kapitalförsäkring i bolaget för att sedan kunna betala ut dem som högre lön under de kommande åren. Fördelen är att jag får ut CSN snabbare vilket gör att pengarna har längre tid att växa på börsen.
Vad tror ni om dessa alternativ? Jag vill inte begå något bidragsbrott men jag vill också göra det så smart som möjligt.
Beror på hur mycket pengar det rör sig om. Är det inte så mycket över fribeloppet hade jag sparat det i bolaget och tagit ut det senare. Men bägge alternativen låter som bra lösningar, beroende på ditt behov (eller vilja, kan ju vara trevligt att ha mycket pengar att röra sig med som student också även om det inte är optimalt ekonomiskt).
Båda alternativen låter bra men har sina egna för- och nackdelar så jag hade skissat på en kombination, på beroende på din situation. Oavsett är det väldigt klokt att prioritera studiemedlen på hösten för att förbättra kassaflödet.