Löneväxla för att sänka bruttolönen - CSN

Hej,

Jag studerar på 100% och arbetar halvtid samtidigt. Jag har planer på att komplettera detta med CSN bidrag/lån men eftersom min inkomst från arbetet gör att jag kommer upp till gränsen för fribeloppet så behöver jag begränsa antalet veckor med bidrag/lån för att inte bryta gränsen.

Det jag nu undrar är: Är det möjligt att genom löneväxling sänka sin bruttinkomst och på så vis möjliggöra att ta bidrag/lån för hela perioden? Får man ens göra så?

Tack på förhand! :slight_smile:

2 gillningar

Om din arbetsgivare tillåter dig att göra det så är det möjligt. Det är definitivt inte tänkt att man ska göra så men ett exempel på ett “kryphål” som är både lagligt och möjligt.

2 gillningar

Hur mycket tjänar du? Jag tänker att du behöver ha koll så att du inte växlar ner din årsinkomst under gränsen för allmän pension. För där förlorar du i så fall ca 18,5%, något som löneväxlingen (eller sänkt CSN) kanske inte kompenserar för.

Första halvåret kommer jag tjäna 123 000kr så förmodligen lika mycket även det andra halvåret så cirka 246 000kr/år. Ett alternativ är ju såklart att jag går ned i antalet veckor med CSN. Tar jag 17 veckor så får jag tjäna 127 652kr.

Läste något om att CSN bidraget är pensionsgrundande med en faktor på 1,38 vilket för mig som har familj och möjlighet att få tilläggsbidrag på 5253kr vilket skulle motsvara ett pensionsgrundande belopp om 7249kr. 7249kr + 20 500kr i form av lön blir ca 27 749kr som blir pensionsgrundande.

Jag kommer hålla mig till 17 veckor CSN/termin och arbeta som jag har tänkt utan att löneväxla men jag tyckte att det var en intressant tanke med att löneväxla. Kommer jag för nära fribeloppet så kan jag ersätta en arbetsdag med föräldradag på lägstanivå och hänga med familjen istället :slight_smile: