Jag skrev ett nytt kontrakt med mitt jobb för att gå ner i tid efter sommarn och fick en lite för stor lön för mitt eget bästa med många sparade semester dagar som kom på lönespecen. Problemet jag har är att jag redan nu i September är ca 4000kr ifrån fribeloppet för CSN. Jag vill gärna ha samma nivå som jag har idag på lånet och bidraget. Har folk några förslag vad jag kan göra för att få inkomst men inte påverka min CSN-inkomst.
Ta betalt i 8 burkar El Dorados Vita Bönor per Timme på Willys?
Det enda uppenbara alternativet vore att löneväxla så att du får avsättning till tjänstepension istället för lön. Det är möjligt att arbetsgivaren tillåter detta men inte alls säkert. Det kan också finnas begränsning för hur mycket man får löneväxla i relation till lönen.
Vilket gjorde att jag från förra veckan, tog ut mer tjänstledigt.
Var tidigare tjänstledig på 50%, nu är jag tjänstledig på 75% och kommer ha en diff på 4000:- på rätt sida av gränsen, när året är slut. Om jag räknat allt rätt.
Så mitt råd är väl, ta tjänstledigt, eller kolla om du kan löneväxla. Rena pengar lär du inte kunna få ut.
Smartast (? El iaf enklast) är troligen ändå att snabbt räkna om /anmäla att du vill ha studiemedel för färre veckor eller lägre studietakt. Då får du totalt mer pengar per termin än om du fortsätter med fulltid csn & har för mycket inkomst.
Dessutom innebär det att du ev har ytterligare dagar kvar ifall du vill studera längre av ngn anledning.
Men det hade du kanske tänkt på och ville snarare ha andra innovativa lösningar