Ta ut så mycket CSN-lån och bidrag som du kan. Du behöver inte använda alla pengarna. Men CSN-lånet har grymt bra villkor så det är värt att maxa. Kolla upp om du har rätt till omställningsstudiestöd och/eller merkostnadslån.
Du kan ju fråga banken om du får pausa amorteringen under studierna. De kanske säger nej men då har du i alla fall frågat.
Jag antar att du tänker sommarjobba? Glöm inte att jämka så att du slipper vänta på skatteåterbäring. Jobb är också viktigt för dig med bolån så att du får ränteavdraget.
Om du säljer bostaden under studietiden så måste du göra uppskov med skatten fram tills att du slutat plugga plus ett år till. Vinsten räknas nämligen mot fribeloppet hos CSN och de kan kräva tillbaka CSN-pengar. Var väldigt noga med att inte återföra uppskovet för tidigt. Om du slutar plugga 2027 så ska du alltså inte återföra något uppskov förrän tidigast på våren 2029 när du deklarerar inkomståret 2028.
Är det omställningsstudiestöd eller csn för högskola? Kolla om du kan lägga upp det så att du kvalificerar dig för tilläggslån. Har du barn? Tilläggsbidrag.
Tack för tipsen, hade inte ens tänkt på att det kunde vara smart att jobba lite…
Jag kommer ta tjänstledigt från nuvarande jobbet så kanske kan man täcka upp för sommaren på kontoret, har även c:a 5v sparad semester. Kan man ta ut den när man är tjänstledig?
Har ansökt om omställningsbidrag och inväntar svar. Hur det sen ska kombineras med lån, vanlig csn, osv känns som en fullständig djungel.
Japp, barn. så tydligen tilläggsbidrag att tänka på också. Ska jag vänta och se om jag får omställningsbidraget eller ska jag söka allt det andra samtidigt?
Tänk på att CSN räknar fribeloppet halvårsvis och inte på helårsbasis.
”Sommarjobbar” du är det vanligt att hela den inkomsten hamnar på andra kalenderhalvåret och att du då inte får något studiemedel på höstterminen.
Precis - ett tips om du har en månads släp på lönen (intjäning i juni->utbetalning 25/7) att kontakta arbetsgivaren redan på måndag och kolla om du inte kan få junilönen redan 25/6 för att slippa att den utbetalningen påverkar ditt fribelopp för hösten.
På samma sätt är det dumt (om du närmar dig taket för fribelopp) att plocka ut semester osv under de halvår du uppbär studiemedel. Bättre i så fall att ta ut det som en “bonus” halvåret efter att du slutat plocka ut studiemedel.