Hej.
Jag är en 21 åring som varit passiv läsare ett tag.
Har hamnat i en lite udda sits då jag för stunden jobbar, men kommer börja studera till hösten och vill såklart få tillgång till CSN. problemet jag har är att som det ser ut för stunden kommer jag hamna en bra bit över fribeloppet för nästa halvår på grund av intjänad semester och dylik. Finns där något sätt att komma runt detta? exempelvis löneväxla och är det värt det i så fall?
Har en relativt god ekonomi, men känns dumt att plocka ut från mitt sparande för att finansiera studierna.
Fribeloppen beräknas på varje halvår, kan du inte bara plocka ut semester och löneutbetalningar på denna sida året? Se till så att utbetalningen kommer innan 1 juli bara.
“Lisa studerar ett läsår på en högskola, 20 + 20 veckor heltid under en höst- och en vårtermin. Terminstiderna innebär att 18 veckor av höstterminenen ligger på andra kalenderhalvåret och resterande två veckor tillhör första kalenderhalvåret. Det innebär att om Lisa ska ta reda på sitt fribelopp gäller det beloppet för 18 veckor under andra kalenderhalvåret (1 juli – 31 december) och 22 veckor under första kalenderhalvåret (1 januari – 30 juni).”
Om du har detsamma och pluggar 100% så borde det bli:
18 veckor (HT 2023): 122 100
22 veckor (VT 2024, men beloppet borde höjas lite): 99 891
Kommer beloppet skjuta över mycket på andra halvåret?
Saxat från CSN
“Om du inte visar hur dina inkomster fördelats över respektive halvår, kommer vi att utgå från att inkomsten är jämnt fördelad över året”
Så i teorin om du redovisar dina lönespecar för första halvåret men inte andra halvåret, så borde bonusen du får i juli fördelas över alla 12 månaderna