Csn fribelopp jämt fördelad över året?

Jag räknar med att tjäna runt 130-140k under andra halvåret pga sommarjobb och deltidsjobb under hösten och blev lite orolig för CSNs fribelopp på cirka 90k.
På CSNs hemsida läste jag följande:
“Om du inte visar hur dina inkomster fördelats över respektive halvår, kommer vi att utgå från att inkomsten är jämnt fördelad över året.”
Innebär detta att jag får tjäna 180k förutsatt att jag inte visar hur mina inkomster fördelats över året? Eller kan CSN kräva att jag visar detta?

Länk till citatet från CSN:

Det står ju “Om du haft studiemedel eller studiestartsstöd och det visar sig att du haft inkomster över fribeloppet som du inte meddelat oss, måste du visa hur inkomsten varit fördelad under året”

Jag tror citatet du hänvisar till snarare handlar om när man fyller i inkomst-uppgifterna till CSN.

Ett tips om du tjänar över fribeloppet är ju att halvera ditt lån och ditt bidrag (tänk på att du måste halvera båda ifall du vill använda veckorna senare!), då får man mycket mer pengar i fribelopp

2 gillningar

Ja, jag tolkar det som att om din totala inkomst under året är 180000:- och hela den summan betalats in till dig under det andra halvåret, då utgår CSN från att endast hälften hör till andra halvårets fribelopp på 90000:-. Då får du förstås inte ha tjänat en krona mer under det första halvåret, för då spricker det när de får totalsumman från Skatteverket. Du måste också undlåta att visa vilken period du tjänat pengarna.

1 gillning

Tack för svaret, så tolkar jag det också.
Fick svar från CSN nu och de bekräftade att det är så det fungerar.