Sälja fonder i kombination med CSN

Hej alla!

Jag har gått igenom forumet för att hitta svar på min fråga, men det verkar som att det inte finns en tråd som helt och hållet svarar på den. Så låt oss reda ut detta en gång för alla! Jag skulle verkligen uppskatta en tydlig förklaring på hur man beräknar detta.

Jag står inför ett fall där jag vill sälja SEB-fonder som jag ärvt för att istället placera dem på ett ISK-konto hos en annan bank. SEB-fonderna finns på ett fondkonto där 30% skatt tas ut på vinsten vid försäljning.

Här är informationen om vinsten på de olika fonderna:

SEB Aktiesparfond: Vinst (32 416 kr)

SEB Global Climate Opportunity C Eur: Vinst (89 982 kr)

CSN räknar vinsten till fribeloppet. Fribeloppet är det belopp där ens inkomster inte påverkar ens studiemedel eller studiestartsstöd. Det gäller per kalenderhalvår (1 januari-30 juni och 1 juli–31 december). Jag studerar på heltid och har inte något deltidsarbete, men jag kommer att ha ett heltids sommarjobb där jag tjänar ungefär 168 kr/h i 7 veckor under juni/juli. Detta kommer ge mig en inkomst på cirka 50 000 kr på sommaren innan skatt.

Som heltidsstuderande innebär det här ett fribelopp på:

1 januari 2024 - 30 juni 2024: 105 443 kr 1 juli 2024 - 31 december 2024: 116 548 kr

Hur bör jag sälja fonderna för att undvika påverkan på mitt CSN? Bör jag sälja dem i mindre delar, och hur mycket kan jag sälja per kalenderhalvår? Hur utför jag beräkningarna?

Tack på förhand för er hjälp!

1 gillning

Jag förstår inte riktigt problemet men jag gör mitt bästa för att svara.

Du äger inte en hel fond utan fondandelar. Vissa fonder kan man endast köpa/sälja ett bestämt antal andelar. Men de flesta stora fonder tillåter att man köper/säljer vilket antal man vill tex 1,27 elle 968.

På transaktionskontot står inköpspriset och hur många andelar köptes till just detta pris. Det står också hur många andelar du äger totalt.