Sälja fonder i kombination med CSN

Hej alla!

Jag har gått igenom forumet för att hitta svar på min fråga, men det verkar som att det inte finns en tråd som helt och hållet svarar på den. Så låt oss reda ut detta en gång för alla! Jag skulle verkligen uppskatta en tydlig förklaring på hur man beräknar detta.

Jag står inför ett fall där jag vill sälja SEB-fonder som jag ärvt för att istället placera dem på ett ISK-konto hos en annan bank. SEB-fonderna finns på ett fondkonto där 30% skatt tas ut på vinsten vid försäljning.

Här är informationen om vinsten på de olika fonderna:

SEB Aktiesparfond: Vinst (32 416 kr)

SEB Global Climate Opportunity C Eur: Vinst (89 982 kr)

CSN räknar vinsten till fribeloppet. Fribeloppet är det belopp där ens inkomster inte påverkar ens studiemedel eller studiestartsstöd. Det gäller per kalenderhalvår (1 januari-30 juni och 1 juli–31 december). Jag studerar på heltid och har inte något deltidsarbete, men jag kommer att ha ett heltids sommarjobb där jag tjänar ungefär 168 kr/h i 7 veckor under juni/juli. Detta kommer ge mig en inkomst på cirka 50 000 kr på sommaren innan skatt.

Som heltidsstuderande innebär det här ett fribelopp på:

1 januari 2024 - 30 juni 2024: 105 443 kr 1 juli 2024 - 31 december 2024: 116 548 kr

Hur bör jag sälja fonderna för att undvika påverkan på mitt CSN? Bör jag sälja dem i mindre delar, och hur mycket kan jag sälja per kalenderhalvår? Hur utför jag beräkningarna?

Tack på förhand för er hjälp!

1 gillning

Jag förstår inte riktigt problemet men jag gör mitt bästa för att svara.

Du äger inte en hel fond utan fondandelar. Vissa fonder kan man endast köpa/sälja ett bestämt antal andelar. Men de flesta stora fonder tillåter att man köper/säljer vilket antal man vill tex 1,27 elle 968.

På transaktionskontot står inköpspriset och hur många andelar köptes till just detta pris. Det står också hur många andelar du äger totalt.

Om du köpte 10 st fondandelar för 100 kr styck och sålde för 600 kr styck är din vinst (600-100) x 10 = 5000. Man kan också räkna att man köpte för 1000 och sålde för 6000 vilket innebär 5000 i nettovinst och strunta i antalet fondandelar. Det är så de flesta räknar.

Eftersom ditt totala fribelopp för 2024 är 105 443 + 116 548 = 221 991 och dina totala inkomster för året är 50 000 + 32 416 + 89 982 = 172 398 hamnar du långt under gränsen och kan egentligen tjäna 49 593 kr till.

CSN tillåter att man fördelar vinsten från kapitalinkomster med hälften för varje halvår. Men du måste skicka in dokument för totala vinsten samt försäljningstidpunkt.

Vill du inte sälja allt på en gång så är det väl bara att räkna av nettovinsten mot lönen och fribeloppet och sälja av innehavet i delar.

Tex 105443-25 000 = 80 443

Dvs du kan sälja valfri antal andelar ur ena eller båda fonder där nettovinsten inte överstiger 80 443 för perioden januari - juni.

1 gillning

Sälj inte innan examen är mitt råd, blir enklare och du kan även söka bostadsbidrag när du studerar tex

1 gillning

I princip så har du svaret här CSN Inkomst under första halvåret - Nr 9 av Fattigatillsammans.

Du får inte överstiga beloppet per halvår, och om du gör det förlorar du csn.

Året efter får du bevisa var inkomsten från arbete och vinster för fonder låg, eftersom csn endast ser årstotalen men räknar på halvåret.

Så de delar deklarationen på 2 när de kontrollerar dig året efter dig och om du överstiger för en termin så får du börja bevisa.

1 gillning

Inget direkt svar på din fråga. Men tänk på att det mycket väl kan vara så att du får lönen utbetald månaden efter du jobbar. Dvs att du får lön i juli och augusti. Således hamnar all din inkomst under andra halvan av året.

4 gillningar

Tack så mycket! Det blev lite klarare nu. :blush:

1 gillning

Ska kanske lägga till att ränta på sparkonto och schablonintäkt på ISK räknas också som kapitalinkomster hos CSN. Det är i sammanhanget små summor, men ligger du väldigt nära gränsen ett halvår kan du hamna över fribeloppet.

Du kan läsa mer om schablonintäkt här Läsarfråga: Hur påverkar mitt sparande möjligheten till CSN? – Enkel Privatekonomi och räkna ut den här Räkna ut schablonintäkt | Skatteverket

Räntan beräknas på årsbasis men justeras för antalet månader som pengarna faktiskt står på kontot. Antag att du säljer av fonder för 100 000 och placerar de på ett sparkonto som ger 5% ränta i 10 månader innan du tar ut de.

Avkastningen på sparkontot under denna tidsperiod är 100 000 x (1 + 0,05/1)^1x10/12 = 104,149.63. Avkastningen blir alltså 4149 kr. Men man kan lika gärna göra det enkelt för sig och skaffa lite marginal och räkna att avkastningen är 100 000 x 0,05 = 5000.

1 gillning

Toppen tips! Gäller att ha lite marginal…