Sälja = inget CSN?

Hej grymma sparare!

Jag har en fond med värde på ca 270 000 där avkastningen är ca 240 000 (haft fonden under lång tid)

Jag har bestämt mig för att jag nu vill sälja 50% av värdet och istället lägga in på avanza. Fonden är på Handelsbanken och är en amerikansk fond. Tyvärr i fondkonto med 30% skatt på vinst, så vill flytta till ISK.

Jag har tänkt plugga nu i september, men kom då på att detta möjligen påverkar min möjlighet att ta CSN lån nu i september och framåt?

Tyvärr så kommer det påverka ditt CSN. Normalt sett slår de ut beloppet på två terminer så åtminstone 50% av beloppet bör belasta dina lån för höstterminen.

Låt dem ligga där tills du pluggat färdigt och sälja sedan. Fast man borde kunna sälja lite i taget tror jag ändå beror ju på hur mycket man tjänar från jobb också.

1 gillning

Ring och prata med dem, kan du visa att det är från innan du började plugga har jag för mig att det inte räknas.

2 gillningar

Nja i och med att han börjar plugga nu så kommer det räknas detta halvåret om han säljer nu. Dock kan man ju se till att håll summan under fribeloppet (jobb + vinstskatt) för detta halvår.
Oj synd du kom på detta nu idag är sista dagen för försäljning för 2026 första halvåret. 1 juli är nästa period :sweat_smile:

1 gillning

Haha det var fanken! Tack för det vitamin_k. Inte nog att vi åker på stryk mot Frankrike ikväll, nu fick jag en till bajsmacka att gråta till när jag ska sova till inatt!

.. Tack för hjälpen. Ha det så gott​:grin:

1 gillning

Han kan ju fortfarande visa att inkomsten är från innan han började plugga.

Fast det gäller väl bara om han hade sålt första halvåret. Då hade han kunnat skicka in underlag som visar att inkomsten kommer från första halvåret, medan han börjar studera andra halvåret.

Men om han säljer nu uppkommer inkomsten “medan” han studerar (samma halvår).

Däremot kan han nog (tror jag) fortfarande få kapitalinkomsten fördelad mellan första och andra halvåret och därigenom få lite högre fribelopp än om allt skulle fördelas till andra halvåret.

Om pengarna verkligen behövs, kan du nyttja värdepapperslån på något sätt? Alltså belåna det istället för att sälja.

Du hävdar något envist samtidigt som du skriver att du tror.

Jag skrev kontakta dem så det blir rätt svar.

Jag tycker det låter som en märklig ordning att saker man gör innan utbildning ens är påbörjad ska påverka rätten till stöd.

Om du säljer så tänk på att schablonmetoden är mer fördelaktig för dig än genomsnittsmetoden när du deklarerar eftersom så stor del av fondens värdet är vinst.

Om tanken är att du inte ska använda pengar utan bara flytta dem till ett isk så hade jag väntat tills efter studietiden med den flytten.

Man kan alltså deklarera skatten på olika vis? Så schysst av dig att du sa det! Ska kika på det!

Varför skulle det påverka ditt CSN? Jag har pluggat över 6 år på universitet, köpt och sålt aktier under alla de åren (både från aktiekonto, ISK & KF) och det har aldrig varit ett problem. Känns inte som att de har koll på det överhuvudtaget :rofl:

Du blir återbetalningsskyldig om du har för stor inkomst.

Absolut men man kan ju välja hur många veckor man tar CSN så man får högre fribelopp :blush:

Tar du CSN på 50% i 18 veckor är fribeloppet 177 748 kr. Säljer du 50% av innehavet kommer du ha 57 748 upp till fribeloppet. Klarar du dig inte på 50% CSN kan du väl ta en slant av vinsten och leva på för att täcka upp? Alternativt att du säljer av en mindre del av innehavet om du behöver mer CSN?

Jag brände en del sparpengar när jag pluggade för jag ville plugga längre än vad jag hade CSN-veckor kvar (dvs jag tog bara 50% CSN fast jag pluggade 100%), tyckte att det var värt det helt klart. De sparpengar som jag brände tjänade jag snabbt ihop igen när jag började jobba efter examen. Plus att det var sjukt skönt att vara ledig flera somrar :rofl:

Kapitalinkomst är en inkomst. Inkomsten uppstår vid försäljningen. Dvs, säljer du 30:e dec eller 2:a jan så är det två helt olika inkomstår.

CSN beräknar dessutom fribelopp (det belopp man får ha i inkomst innan CSN-beloppet minskas) per halvår. Så det blir onekligen som så att en försäljning nallar av fribeloppet.

För 2026 är fribeloppet (per termin) satt till 114 676 kr.

Detta är ju löjligt nära kapitalvinsten (som klassas som inkomst) motsvarande 50% av fonden. Med en schablonskattning så borde @Glassen precis klara sig under gränsen. Det förutsätter såklart inga extraknäck, inga fler försäljningar av vinstpapper, bostäder eller t ex beg. lösöre i större belopp, jobb (sommar, extra eller ord.) som betalar ut lön under 2026H2 etc.