Jag har en fond med värde på ca 270 000 där avkastningen är ca 240 000 (haft fonden under lång tid)
Jag har bestämt mig för att jag nu vill sälja 50% av värdet och istället lägga in på avanza. Fonden är på Handelsbanken och är en amerikansk fond. Tyvärr i fondkonto med 30% skatt på vinst, så vill flytta till ISK.
Jag har tänkt plugga nu i september, men kom då på att detta möjligen påverkar min möjlighet att ta CSN lån nu i september och framåt?
Tyvärr så kommer det påverka ditt CSN. Normalt sett slår de ut beloppet på två terminer så åtminstone 50% av beloppet bör belasta dina lån för höstterminen.
Låt dem ligga där tills du pluggat färdigt och sälja sedan. Fast man borde kunna sälja lite i taget tror jag ändå beror ju på hur mycket man tjänar från jobb också.
Nja i och med att han börjar plugga nu så kommer det räknas detta halvåret om han säljer nu. Dock kan man ju se till att håll summan under fribeloppet (jobb + vinstskatt) för detta halvår.
Oj synd du kom på detta nu idag är sista dagen för försäljning för 2026 första halvåret. 1 juli är nästa period
Haha det var fanken! Tack för det vitamin_k. Inte nog att vi åker på stryk mot Frankrike ikväll, nu fick jag en till bajsmacka att gråta till när jag ska sova till inatt!