Hej!
Jag har precis läst klart min första termin på universitet och har insett att mitt sparande börjat påverka mina möjligheter till studiemedel. Funderar därför på att flytta mitt sparande från ett ISK til en KF. Om jag uppfattat det rätt så ingår inte sparande på KF som en kapitalinkomst på deklarationen och utgör därmed inget problem för CSN. Stämmer det? Jag har också uppfattningen av att majoriteten rekommenderar just ISK framför KF men har inte förstått varför. Tacksam om någon vill förklara! Jag har inget intresse av att rösta på stämmor och liknande.
Det borde hjälpa dig att ha KF ist för ISK, ja.
Rekommendationen att välja ISK beror på att du då kan kvitta kapitalinkomst mot räntor. Så om du har lån är ISK ofta bättre.
Tack för svar!
Just nu har jag inga lån förutom CSN-lån. Om jag eventuellt köper en lägenhet om något år kan jag väl igen sälja av och byta till ISK? Jag tänker att enda nackdelen är en del courtage (och lite tidsåtgång) men annars borde det väl vara samma?
Lutar då att byta sparform. Är det något annat jag ska tänka på vad gäller datum för sälj och köp skattemässigt? Eller är det bara att sälja av på ISK och köpa nytt på KF dagen efter?
Jag känner mig lite ny på det här. Har hittills bara köpt lite då och då och aldrig sålt eller funderat på sparform så är tacksam för alla råd jag kan få!
Brukar väl rekommenderas att sälja innan kvartalsbyte och sedan köpa efter kvartalsbyte, för att minimera skatteeffekter. Säljer du idag och köper på KF imorgon så kommer du att skatta för investeringarna både på ditt ISK och på ditt KF, så dubbel skatt detta kvartal. Säljer du sista dagen på kvartalet och köper första dagen på nästa kvartal så skattar du på ISK för detta kvartal och KF nästa.
Kolla gärna upp avgifter för KF innan du flyttar på pengarna. Det skiljer enorma belopp mellan bankerna.
Samt, måste du flytta allt?
Vet inte hur mycket du har och vilka fribelopp som gäller, men kanske värt att räkna på det och se om du måste flytta allt eller inte.
Här kan du ta en första titt på kostnaderna:
https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/sparande--pension/eget-sparande/jamfor-kapitalforsakringar/jamfor-kapitalforsakringar----sparande/
Jag tänkte köra på avanza och där är det 0 i avgift som jag förstått det. Jag måste kanske inte flytta allt men om det inte finns några nackdelar kanske det kan vara skönt att ha det samlat på ett och samma konto.
För att förtydliga: köp och sälj är irrelevant. Det handlar om uttag och insättningar på schablonbeskattade konton.
Dvs: ta ut pengar innan kvartalsskifte, sätt in efter.
Helt rätt, slarvigt uttryckt av mig. Man behöver därmed mellanlanda pengarna på ett annat konto. Och kanske förbereda banken på det så att de inte tror att det är knarkterrorismpengar.
Tack för alla svar!
Då ser jag till att alla fonder och aktier är sålda senast 26 juni. För därefter över dem till mitt collectorkonto hos Avanza 27 juni. Och sätter in dem igen 2 juli på ett KF-konto.
Förresten, såg att kapitalförsäkringen heter avanza pension men det behöver jag inte vilseledas av? Utan är bara ett namn? Jag är nämligen nästan så långt från pension man kan komma:)
Kapital på ISK belastar fribeloppet men det krävs ganska stora belopp för fylla hela.
Vid 20 veckors heltidsstudier är fribeloppet 113 901 kr per halvår så man får tjäna upp till 227 802 kr innan avräkning sker.
Med 2025 års schablonintäkt för ISK på 2,96% kan man därmed i genomsnitt hålla (227 802 / 0,0296) = 7 696 014 kr gemensamt för alla sina ISK:n om man saknar andra beskattningsbara inkomster. Utan att slå i taket.
Om man har så angenäma problem har man alltid kunnat använda kapitalförsäkringstricket men frågan är hur det blir framöver. För i nästa års deklaration för inkomståret 2025 kommer även kapitalförsäkringarna finnas med i form av kontrolluppgifter. Det borde inte förändra något men vem vet hur CSN tolkar de “nya” inkomstuppgifterna.
Ett annat sätt att lagligt komma runt begränsningarna i fribeloppet är att fakturera dina tjänster i eget bolag och vänta med att ta ut pengarna som lön eller utdelning tills dess att du inte tar ut studiemedel.
Under sommaren när jag inte får CSN sommarjobbar jag och eftersom lönen kommer retroaktivt får jag även 3 månader som då “belastar” fribeloppet. Det är alltså inte enbart kapitalinkomster som gör att jag ligger risigt till.
Det är särskilt höstterminen som blir svår. Alternativet är att ta färre veckor studiemedel men då behöver jag komplettera med extrajobb vilket gör att jag behöver sänka veckorna ännu mer. Att plocka ut pengar från ISK varje månad och leva på besparingar känns också lite trist, även om CSN ser det som en inkomst ser jag det inte som det än. Därför vill jag gärna undvika schabloninkomsten på ISK om det är möjligt på laglig väg.
Starta bolag känns tyvärr alldeles för svårt men kanske kan passa någon annan!
Just att plocka ut pengar från sitt ISK är skattefritt och räknas därför inte som inkomst.