Flytta ISK till KF inför studier pga CSN:s regler om schablonintäkt

Hej Rikatillsammans-forumet!

Efter många års arbetande, sparande (och skattebetalande) så har jag nu bestämt mig för att byta spår och studera på högskola igen 2021! Studierna hoppas jag leder till fantastiskt givande och samhällsviktig tjänst, men även en lågavlönad sådan - därför är jag extra mån om att ta del av de möjligheter Sverige kan erbjuda. Därför skulle jag vilja ha era råd gällande hur jag bäst gör för att kunna ta del av studiebidrag, CSN-lån och tilläggslån (nedan kallad “CSN” som klump) under studietiden.

I dagsläget har jag ett så pass stort belopp sparat på mina ISK-konton att min kapitalinkomst hamnar ovanför inkomst-brytgränsen för att få ta del av CSN. Jag räknar inte med att ha någon övrig förvärvsinkomst under studieåren.

Därför är min plan att innan nyårsbrytet, sälja alla mina innehav på mina ISK-konton och flytta över likviden till vanliga AF-konton. Efter nyårsskiftet, sätter jag in dem på nystartade kapitalförsäkringskonton där jag köper tillbaka innehaven (99% fonder) igen.

På så sätt tror jag mig kunna uppnå:

1. ingen deklarerad kapitalinkomst för 2021, då detta deklareras av försäkringsbolaget (avanza)
  2. ingen dubbelbeskattning ISK/KF, givet att jag tar ut medel från ISK innan nyår och sätter in på KF efter nyår.
  3. ifall jag kan klara mig på endast CSN, så slipper jag ta ut medel löpande från sparandet

Vad tror ni, tänker jag fel? Några andra tips?

tack på förhand!

3 gillningar

Först, varmt välkommen till forumet @snartstudentigen!

Det var länge sedan jag var student så jag tror att någon mer insatt kan hjälpa dig med frågan. Men spontant så går det i linje med det som jag har uppfattat (att kapitalförsäkring inte räknas in i inkomst av kapital vill säga).

Ett annat spår som jag vet att andra har gjort är att köra via ett Aktiebolag eftersom pengarna blir helt separata från din privatekonomi.

2 gillningar

I dagsläget har jag ett så pass stort belopp sparat på mina ISK-konton att min kapitalinkomst hamnar ovanför inkomst-brytgränsen.

@snartstudentigen, jag misstänker att du har missförstått. Det är skillnad mellan kapital och inkomst av kapital. Det du har sparat på ISK räknas inte som inkomst. Du kan lugnt ha 10 miljoner kr på ditt ISK utan att det påverkar det minsta på storleken av ditt studiemedel. Därför skulle jag ha allting kvar på ISK och fortsätta spara som vanligt.

2 gillningar

Hej Tale, tack för ditt svar.

Jag tror jag har rätt på begreppen, men kanske använder dem fel som förvirrar i beskrivningen, osäker. Men det är alltså mina ”schablonintäkter” under ”inkomst - kapital” i deklarationen som precis överstiger brytgränsen (64 000kr per halvår).

på just denna punkt tycker jag inte det kan bli tydligare på CSNs hemsida:
[Fribelopp – inkomster under studietiden - CSN](http://CSN.se frågor och svar)

”Beräkna din inkomst

De inkomster som du ska ta upp när du ansöker om studiemedel eller studiestartsstöd är skattepliktiga inkomster från inkomstslagen tjänst, näringsverksamhet och kapital. Det kan till exempel vara

• lön
  • a-kassa
  • inkomster från bostadsförsäljning
  • aktieutdelning.”

Obs även bostadsförsäljning räknas med, den lär ju en del överraskas av.

Det är inte värdet av dina aktier och fonder - och inte ens den eventuella värdeökningen av dessa - som räknas som inkomster. Aktieutdelningar däremot, som vissa aktier ger ut (med någon procent av aktiens värde), de kan räknas som inkomst av kapital.

Jag har förstått att på ett ISK är det bara schablonintäkten som räknas som skattbar inkomst (som SCN tar hänsyn till). Och den schablonintäkten är bara en mycket liten del av det sammanlagda värdet av aktier och fonder på ett ISK-konto. Räkna schablonintäkten

1 gillning

Tack @Tale, jag fattar precis vad du menar. Jag trillade också i den fällan. Lite pinsamt. :man_facepalming: Tack för att du kastar ljus på det.

Men det kan ända vara så att @snartstudentigen hamnar över gränsen, lite beroende på hur mycket kapital man har. Låt oss ta ett räkneexempel.

• @snartstudentigen har 10 000 000 kr 1 januari 2021 i sitt isk.
  • Den 1 april har de växt till 10 250 000 kr. Inga insättningar.
  • Den 1 juli har de växt till 10 500 000 kr. Inga insättningar.
  • Den 1 oktober är de värda 10 750 000 kr. Inga insättningar.

Om jag inte missminner mig så blir beräkningen av skatten så här:

• 10 Mkr + 10,25 Mkr + 10,50 Mkr + 10,75 Mkr = 41,5 Mkr
  • 41,5 Mkr / 4 = 10,375 Mkr

Kapitalunderlaget är alltså 10.375 Mkr.

Skatteunderlaget beräkanas som 1 % + statslåneräntan 30 november föregående år. Statslåneräntan per 30 november (idag :slightly_smiling_face:) är -0,10 procent. Det gör att räntan blir 0,9 % (=1 + -0,10). Eftersom 0,9 är mindre än brytgränsen 1.25 % gäller 1.25 %.

• 10,375 Mkr * 1,25 % = 129 687 kr

Den beskattningsbara schablonintäkten är alltså 129 687 kr

Skatten på denna blir dock bara 30 %.

Skatten att betala är 129 687 * 30 % = 38 906 kr

Vilket för övrigt är samma sak som att räkna:

Skatten att betala är 10,375 Mkr * (1.25 % * 30 %) = 10.375 Mkr * 0,375 = 38 906 kr

I fallet med @snartstudentigen så gäller det alltså att jämföra schablonintäkten på 129 687 kr mot CSN:s inkomstnivåer. Inte skatten att betala på 38 906 kr.

1 gillning

Givet att ovan beräkningar är rätt, kan du även “räkna baklänges”. Om du får tjäna 46 000 per halvår får du tjäna 92 000 per helår. Givet att schablonintäkten är 1.5%, så kan du ha i genomsnitt 92 000 / 0.015 = 6 133 333 på ditt ISK innan schablonintäkten från detta konto för att du kommer över gränsen på 92 000kr/år.

Å andra sidan, om fallet faktiskt är så att du har över 6 miljoner på ditt ISK, så kan du enligt den vanligt förekommande 4%-regeln plocka ut strax över 20 000 per månad uthålligt över tid utan att beloppet sjunker. Då hade jag personligen inte oroat mig jättemycket för om jag fick CSN eller ej.

Om jag verkligen velat optimera det, så hade jag i så fall ändå behållt runt 6 miljoner på ISK:t då jag är i tron att det är skattemässigt fördelaktigt. Resten hade jag i så fall placerat som en rejäl buffert på ett bankkonto och känt mig rik under studietiden, och eventuellt överskjutande del i en billig globalindexfond för enkelhetens skull.

1 gillning

Sen om man skulle råka tjäna lite mer än fribeloppet behöver man inte vara rädd för att hela studiemedlet dras in. Men det minskas med 50% av den överskjutande delen. Till exempel, om fribeloppet för heltidsstudier är 64 000 kr per termin och dina skattbara inkomster är 74 000 kr på ett halvt år, då minskas studiemedlet med 5 000 kr för den terminen.

1 gillning

Helt rätt att det är schablonintäkten man ska kolla på och inte själva skatten man som privatperson betalar.

Nu spelar det ingen roll eftersom vi ändå hamnar under 1.25% som är den lägsta nivån som vi kan hamna på, men beräkningen är: Statslåneräntan + 1% för att räkna ut schablonintäkten, men det va kanske det du menade! :slight_smile:

Iaf kul med detta att vi fortsätter med 0.375% i skatt på ISK och KF under 2021!

1 gillning

Tack alla för engagemang och svar!

Du har rätt @Erik, det är absolut möjligt att på ett hållbart sätt ta ut de likvider jag behöver för leverne dessa år. Det är absolut ett alternativ. Det hade dock inneburit att jag går miste om (förhoppningvis) bra avkastning på sparandet, och dessutom missar jag möjligheten att få ta ett otroligt förmånligt CSN-lån - som av allt att döma blir ännu mer förmånligt lagom till mitt andra studieår (se länk nedan).

Någon mer än @janbolmeson (tack för ditt svar förresten!) som kan bekräfta min tanke/plan om ISK- till KF-flytt som ett bra sätt att uppnå det jag vill? Eller har något annat kreativt förslag?

1 gillning

Nu är jag lite osäker, men varför skulle det vara mer fördelaktigt att ha sina investeringar på KF med tanke på studiemedel och fribeloppet? Den årliga schablon­skatten på KF är ju precis lika stor som på ISK. Eller har jag missat något?

Det är en avgift som betalas till försäkringsbolaget och inte en skatt. Juridisk skillnad, marginell skillnad i belopp.

1 gillning

Hur fungerar skatten på en kapitalförsäkring?

Avanza
En kapitalförsäkring är ett så kallat schablonbeskattat konto, vilket innebär att du betalar en viss procentsats i skatt per år.

Svensk kapitalförsäkring

Skatteverket
Om du har en svensk kapitalförsäkring, ska det försäkringsbolag du har avtal med betala avkastningsskatt för din försäkring. Du ska inte själv ange något i din inkomstdeklaration. Försäkringsbolaget sköter skatteinbetalningen, och tar ut motsvarande belopp av dig genom det försäkringsavtal du tecknat.

Ok, när jag har KF är det försäkringsbolaget som sköter skatten. Men betyder det då att jag kan ha obegränsat med kapital, säg 100 miljoner kr, på mitt KF och ändå få fullt studielån?

Bonusfråga:
Får man dra av för kostnader av kapital innan CSN gör sin bedömning av inkomst av kapital? Det får man ju för Skatteverket och det borde ju vara normerande. CSN länkar ju dessutom till Skatteverket gällande inkomst. Om inte annat brukar ju just Skatteverket vara de som är mest noga gällande framförallt vad som anses vara en inkomst. :rofl:

I så fall kan du ju låna till en bostad och behålla mer än ovan 6 000 000 på ditt ISK, överslagsräknat (med räntan på bolån ca 1.5 % och schabloninkomsten på runt 1.5%) kan du i så fall ha ytterligare en miljon på ISK:t för varje miljon du bålånar :slight_smile:

Det är det som är min teori iallafall :slight_smile: Det verkar stämma för mig just nu, då jag inte ser spåren av det (ytterst lilla) innehav jag idag har på ett bortglömt KF-konto, i min deklaration.

Detta är inte mitt expertområde, men tittar jag på min deklaration så skiljer man ju på “7. Inkomst - Kapital” och “8. Avdrag - Kapital”. Så jag antar att kostnader/ränteavdrag hamnar under Avdrag.

Min tolkning är att CSN tittar blint på “7. Inkomst - Kapital”, precis som när det görs en kreditupplysning.

1 gillning

Jag har aldrig sett det användas i det här fallet, men det är ju inte ovanligt att förmögna människor döljer sina pengar via KF:ar. Det har jag hört en hel del exempel på. Problemet dock är ju att du t.ex. inte kan gå på bolagsstämma och får en del andra problem med en KF. Det är ju lite en blackbox jämfört med ett ISK som är mer transparent. En av de mer udda detaljerna med KF.

Har grottat ganska mycket i det här med avseende på onoterade bolag. Jag har ett projekt just nu där vi har försökt få in ett onoterat innehav i en KF då det inte tillåts i ett ISK. Representanten på försäkringsbolaget sa då till mig:

“Vi är ju inte sugna att ha er som dotterbolag, vilket är det som sker om vi tar in era aktier.”

Det var en ögonöppnare.:man_facepalming::slightly_smiling_face:

1 gillning

Va?! skulle jag räkna fel… :joy::joy:

Måste säga att det här blev en kul tråd på forumet. Tack @snartstudentigen för initiativet.

1 gillning

Det samma borde också gälla för fattiga människor. Jag har för mig att om man får socialbidrag eller försörjningsstöd får man ha kontanter för ca 8000 kr. Om man har mer än så är det bara stoppa den överskjutande delen på en KF så man slipper leva vid fattigdomsgränsen. Och om man är rik kan man dölja sina pengar på samma sätt och leva på bidrag. Dagens tips! :innocent:

2 gillningar

Inget illa menat, @janbolmeson. Det är mitt standardbeteende när något verkar rimligt, men att jag inte orkar kontrollräkna. En yrkesskada tyvärr. På så sätt avgränsar jag jag mig från andra felkällor än mitt eget resonemang, förvisso kanske den största felkällan…

Ta det som en komplimang; jag litade tillräckligt mycket på dig att jag inte kontrollräknade trots miljon- miljard-missen :rofl:

1 gillning

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne:Hur duktiga storbankerna är på att dubbelkolla ens inkomst varje år?