Flytta ISK till KF inför studier pga CSN:s regler om schablonintäkt

Jag var i kontakt med CSN och frågade om schablonbeloppet på en KF räknas som inkomst av kapital. De kunde/ville inte svara och hänvisade mig till Skatteverket, som i sin tur gav ett tydligt svar:

Det uppkommer ingen inkomst av kapital om du har en svensk kapitalförsäkring. Det är försäkringsbolaget som äger tillgångarna samt är skattskyldigt för avkastningsskatten på tillgångarna.

3 gillningar

Intressant tråd. Om jag har förstått det rätt så blir det ingen inkomst när man har pengarna på KF. Då det är avgift man betalar och inte skatt. Men hur funkar det om man tar ut pengar från KF vs Isk, klassas något av det som inkomst?

1 gillning

Välkommen @Boman98 till forumet. Ja, så har jag förstått det. Det räknas inte som en inkomst utan bara som ett “återköp”.

Kul att fler än jag kan tycka tråden är intressant även om man kanske inte är i samma sits! :slight_smile: men det känns verkligen som ett knep riktigt rika använder/känner till. Kanske för att slippa vara med på ”HÄR ÄR DE SOM TJÄNAR MEST I TRANÅS KOMMUN” löpsedlarna?

Uttag ur varken ISK eller KF klassas som inkomst, precis som Jan är inne på ovan. Så i mitt fall, att ta ut en mångtalig summa för sparsamt leverne funkar nog rätt bra.

(Däremot kan det ju vara bra att påminna om hur dessa två olika kontotyper schablonbeskattas. Beroende vad det är för uttag man ska göra, så kan det vara bra att tänka till lite. Det är, grovt förenklat, exempelvis ej gynnsamt att ta ut och sen sätta in pengar igen under kortare tid på något av dessa konton)

2 gillningar

Det är, grovt förenklat, exempelvis ej gynnsamt att ta ut och sen sätta in pengar igen under kortare tid på något av dessa konton

Kanske inte gynnsamt men inte är det så farligt heller. På ISK och KF får man betala ca 0,1% i skatt för varje enskild insättning. Dvs om du sätter in 100 000 kr blir skatten ca 100 kr för den insättningen. (Uttagen är skattefria.)

Tänkte att det vore kul att ge en uppdatering såhär 2.5 år senare. Utbildningen är klar till sommaren och jag ska snart äntligen påbörja min nya lågavlönade, men förhoppningsvis givande och motiverande, karriärbana. Kan för övrigt varmt rekommendera att skola om sig (eller iallafall plugga) mitt i livet, om man inte trivs där man är.

Upplägget ovan funkade alldeles utmärkt till mitt syfte. Deklarationen blev 2021/2022/2023 i princip “nollad” från inkomst-kapital (tack vare KF) och jag har till och med varsamt lyckats extrajobba lite under terminerna samtidigt som jag hållt mig på rätt sida brytgränsen för CSN.

Var det den mest ekonomiskt gynnsamma lösningen eller den smidigaste lösningen? Ingen aning - men syftet uppnåddes! Nu lämnar jag CSN och går över till en annan myndighets löneutbetalningar, och jag tackar ödmjukast svenska staten för finansieringen av utbildningen.

Sparandet behåller jag nog i KF, om inte annat för att det både är rätt smidigt och anonymt att ha kapitalinkomster utanför deklarationen.

tack till alla i tråden för bra bollplank

13 gillningar

Ja, så är det. Många listor kör ju sammanräknad inkomst i en kolumn i sina tabeller så då hamnar man högre upp igen. Utdelningar(ar) från Eget AB är ju lite klurigare…

1 gillning

Hej allesammans, är ny på forumet så hoppas att det är okej att ställa frågor på andras trådar. Jag sitter iallafall i en liknande situation som startaren av tråden och ska studera inom en snar framtid. Jag har ca 300 000kr på ett isk med mestadels fonder. Tror ni att det är någon ide att på liknande sätt försöka flytta över pengarna till ett kf eller af konto för att behålla fullt studiemedel, kommer förmodligen även att extrajobba för inkomst.
Tack på förhand

300000 ger en schablonintäkt på ca 11000 2024. Kommer du verkligen hamna närma något slags tak?

Nej kanske inte, det var lite det jag undrade över, dvs om det fanns någon risk för det med så pass lite på kontot. Finns det några andra fördelar med kf eller af konto som kan gynna mig jämfört med isk?
Tack för svaret

Inte baserat på det du sagt om din situation

Okej, tack så mycket för hjälpen

Kommer det verkligen fungera på det sättet? Det är ju inte som att grundavdraget räknas bort från inkomsten av CSN.

Nej det har du helt rätt i, inkomsten finns där ju fortfarande. Uppdaterat