CSN och investerade pengar

Hej.

Vet att denna fråga eller liknande varit upp tidigare, men det är så svårt att få korrekta svar vad som gäller. Alla verkar säga max CSN lånet och allt du kan få och investerar så kan du leva livet sen.

Jag värde studera förra året, och fick Omställningsstödet 44 veckor, jag har tills mars kvar ungefär. Jag jobbade nu i sommars tjänade kanske 40k i månadslön, nu när studierna började så har jag tjänstledigt. Ett problem eller en tanke som är att jag har sparat och investerat i ca 10år jag har totalt på ISK ca 4,5 miljoner. Nu kommer ju detta att beskattas och frågan är hur CSN ser på saken. förra året fick jag betala in kanske 34k i skatt för mina ISK konton.

Är det så att man kanske inte ens för ta CSN egentligen om man har en viss summa på investerat för man kommer alltid gå över fribeloppet, om det är så hur ska jag ens tänka och räkna för att ge så korrekta uppgifter som möjligt till CSN.

Trodde bara det kunde bli problem vid försäljning av värdepapper?

Därav min fråga. Inte så kul att sen behöva betala tillbaka 400k i för man inte förstått hur CSN tänker vilket är svår tolkat deras regler.

Ring CSN och prata med en handläggare, de vill ditt bästa och har bäst koll på reglerna :+1:

1 gillning

Du har inkomst av kapital (schablonintäkt) när du har en ISK, och i ditt fall en rejäl sådan, vilket räknas till inkomster som påverkar fribeloppet.

Det var det jag misstänkte. Läste nånstans nån som skrev att har man inte runt 8 miljoner är inget att oroa sig för. Man då stämmer det inte alltså.

Så har man har investerat och CSN kommer in i bilden så känns det som att pengarna är låsta, tar man ut pengar då åker man dit på vinsten, har man pengarna liggandes ja då är det för mkt pengar.

Notera att en kapitalförsäkring inte genererar någon inkomst av kapital, vilket kan vara fördelaktigt om du planerar fortsatta studier.

Jag har 1,5år, kvar men då måste jag väl sälja av typ allt och flytta till en KF

Ja, så avvägning om de minuternas arbete + möjlig dubbelbekattning om du inte inväntar halvårsskiftet med likviderna samt risk för att köpa tillbaka dyrare kostar mer än vad du anser csn vara värt.

Varför är det så krångligt. Folk har ju CSN och jobbar samtidigt. Är problemet att man inte får ha sparade pengar när man studerar. Men så fort jag säljer så blir det väl problem oxå.

Men samtidigt så är det typ 130k halvår man får tjäna och det tror jag inte jag kommer upp i. Men jag får väl ringa och fråga. Det är väl bäst.

Sälja är inget problem. Det är hela grejen med ISK att kassaflödet inte beskattas (dvs kapitalinkomst på realisering) utan att kapitalinkomsten är schablonbaserad. Det sneda är att KF inte genererar någon inkomst och således blir förmånligare i detta specialfall.

Din schablonintäkt, dvs inkomst av kapital, blir runt 66000 per halvår under 2025.

Det här det här som är rätt otydligt med CSN om man inte förstår ekonomi termerna. Jag trodde att ISK fine. Jobba och man tjänar över fribeloppet då minskas CSN. Jag pratade med Innan och denne sa att det bästa är om du inte jobbar alls under studierna, vilket jag inte gjort. Mera än på sommaren. Sen Med omställningsstudestödet så säger dom att du kan tjäna hur mkt man vill men jobbar man 1dag/vecka så sänks stödet till 75%. Sen att man har sparade pengar stå liksom inte att det är ett problem. Så får min del så har du då räknat ut att totalt för mig detta år för ISK ca 130k. sen har jag ju jobbat också.

Det är det kanske inte det minsta fördelaktigt överhuvudtaget att ens ta CSN. Så har man genom denna sida fått upp ett bra sparande så kan man senare glömma att ta CSN. Ja ghar ju gett dem de uppgifter jag trodde var det de ville ha alltså jobbinkomst och pratat med dem om det innan jag började studera.

Jag tror de är extremt ovana vid att studenter som vill ha studiestöd och är oroliga över sommarjobbsinkomster samtidigt sitter på förmögenheter som genererar kapitalinkomster motsvarande ett fullt studiestöd.

Man dom lär väl vara medvetna om att de som jobbat +15år och har kanske investerat har lite till övers.

Tror det är väldigt sällsynt. Det brukar ju komma ut statistik som säger att medelsvensson har 50000 i besparingar och liknande, och de som söker studiestöd tillhör nog i allmänhet den vänsta delen av förmögenhetsfördelningen.

Då har man väl ovetandes fuskat nu då. Blir att ringa imorgon. Man måste göra rätt.

Jag satt i timmar och försökte förstå hur CSN funkar.

KF dubbelskatt, Mera värt än CSN. Hur ska man ens kunna förstå hur man ska räkna ut sånt om man inte är ekonom.

Vad menar du med “KF dubbelskatt”

Du skrev ju nått sådant, fast jag förvrängde säkert det du menade. Jag har svårt att ens tänka mig hur man ska börja räkna på sådant.

Jag läste nått att man kunde tjänat 113k/halvår det var fri beloppet. Då räknade jag lite snabbt att det kommer nog fungera bra även om jag jobbar 3 månader på sommaren.

Dubbel skatt skulle alltså vara om du sålde av allt idag och stoppade in i en KF. Då skulle du få schablonintäkt för andra halvåret 2025 på din KF pga insättningen, samtidigt som du fått intäkt på ISK för 3 kvartalet redan. Lämpligen görs en sådan transaktion över årsskiftet så att ISK töms innan nya året, och nytt kapital sedan förs in på KF efter årsskiftet. Dvs samma problematik som vanligt vad gäller kassaflöden in- och ur både ISK och KF.

Jag såg att jag inte skrivit det men mina ISK är aktiefonder. Jag har följt 4 hinkar principen. 50k buffer på svedbank. Ca 400k på mellan hinken lysa och resten delat på lysa och ca avanza 70% global 20% sverige sen 70k i granex som nu senaste mån blivit ca 150k. Om nu det spelar roll.

Jag vill ju göra rätt. Men har jag rätt till studiemedel så har jag ju det även om det säkert sticker i nåns ögon. Men alla kan ju studera som vuxna om dom vill.

Okej jag har aldrig gett mig på att optimera in och ut. Jag blev bara så glad över att jag tog tag i ekonomin och följer RT råd. Det kunde knappas bli bättre för ekonomin till den risken.

Vad en ISK/KF innehåller och kassaflödet inne i dessa påverkar inget. Det är poängen med dessa konstruktioner. Totalt värde genererar en schablonintäkt som räknas som kapitalinkomst vilken beskattas.