Så det betyder att de tär lugnt då. Eller förstår jag fel. Det står ju att vinst från försäljning eller utelningar av aktier kan påverka CSN.
Men jag har ett problem och det är att jag rebalanserade i januar februari. Och där är det garanterat över gränsen plus det jag jobbade i maj-juni brytningen sker i juni/juli.
Vinst och utdelning ger kapitalinkomst om de är på ett vanligt aktie- och fondkonto, inte på ISK/KF där kapitalinkomsten istället beräknas schablonmässigt baserat på kapitalets storlek.
Det här är för det är så krångligt med CSN. Jag ser även att lön jag fått för december betalades ut i januari och kommer räknas in i fribeloppet. Jag kommer säkert ligga på 300k i inkomst eftersom jag rebalanserade fonderna. Brukar alltid göra det vid rskiftet så jag körde bara på. Det här blev nog en dålig erfarenhet verkar det som. Bara räkna ihop allt så får man se vart det landar och ev stå sitt kast.
Så det jag ska räkna med är då lönen för sommarensjobb + 133330. Det är mkt konstigt om det ska räknas in.
Så då räknas inte vinsterna av de föräljningarna in då.
Omställningstödet ett bra sätt att byta yrke mitt i livet, så marknasförs det. Tar man stödet på 75% kan man jobba 1dag/vecka och det finns ingen gräns för hur mycket man får tjäna så sa CSN när jag pratade med dem. Nu jobbar inte jag under studierna, men tog delvis 75% under förra terminen då viss lön betalades ut jan-mar. Pga av eftersläpningar.
Om en börjar studera 5 år, tar csn men i början av studierna får denne ett arv på 4miljoner, Investerar i isk, då är det kört med csn enligt vad ni säger? Om det räknas in så kommer man över fribeloppet.
Dethär är mkt bökigt att reda ut eller ens veta vad man får och inte får göra.
Det stämmer. Vinster beskattas inte på ISK. Schablonen för 2025 är 2,96% av värdet. Samma gäller för KF, fast då syns inte siffran i deklarationen så då kan du smita undan CSNs krav.
Det är mkt konstigt om värdet på ISK spelar roll. Försäljning köper jag att det redovisas vinsten av.
Men annars så kan ju mina 4.5milj bli värda 500k vid årskiftet och då kommer man väl inte upp i fribeloppet och hade varit glad om man fått CSN men då är det försent. Lika så tvärtom om man har sparde pengar på ISK som schablonen inte blir över fribeloppet, man tar ut fullt CSN. Sen ökar ISK massor ja då blev du återbetalningsskyldig. Omöligt att det kan funka så, då skulle dom behövar räkna ut varje dag.
Det är hela idén med ISK. Man införde ett sätt att ha investeringar utan trasslet att deklarera för varje realisering som genererar kapitalvinst/förlust. Lösningen blev en konstruktion där man varje år får en schablonberäknad kapitalvinst som rimligen baseras på hur stora tillgångarna är. Vill man inte ha detta håller man sina tillgångar i en vanlig depå som utlöser kapitalvinst först när man gör en försäljning, men då beskattas med 30%.
Du har blandat ihop studiemedel med omställningsstudiestöd! Det finns INGET fribelopp när du har omställningsstudiestöd. Regelverket är helt annorlunda då.
Reglerna när du har omställningsstudiestöd är att din arbetade tid och ditt omställningsstöd inte vara mer än 100 procent tillsammans. Har omställningsstudiestöd på 100%? Isf får du inte ha några andra inkomster alls från arbetad tid samtidigt som du studerar, dvs under de veckor du har omställningsstudiestöd, bara stöd från en omställningsorganisation. Har du omställningsstudiestöd på 75%? Då får ha inkomster för arbetad tid upp till 25%.
Med arbetad tid räknas jobb, styrelseuppdrag (inkl föreningar som brf), god man osv. Att investera sina pengar anses inte som arbetad tid så det räknas inte.
Ja precis så gör jag tar på 75 % jobbar i snitt 13 %. DU får jobba hur mycket du vill under sommaren också. Jag frågade också om de spelar någon roll att jag får månaden efter som nu i september men de spelar ingen roll de kan man se på lönespeccen att de är för augusti.
När du börjar gå på vanliga CSN sedan behöver du tänka på ditt ISK som schablonintäkt. Dock kan du sätta det i ett KF så undviker man det som jag fattat det eftersom det är en försäkring. 4.5 M ger schablonintäkt på 162k kr per år, 80 k per halvår, då kan man inte jobba mycket men de går ju att ta CSN på lägre fart och man kan då tjäna mer.
ja, får nog ta CSN studiebidraget på lägre fart isf, så slippe rjag bry mig om att sälja all isk får att smita undan, allt sånt kommer att slå tillbaka senare kan jag tänka mig.
Men jag har ju uppgett förra terminen Jan-juni och CSN fick ändra vissa veckor till 75% eller 50% eftersom företaget släpade med lönbetalningar. Så förra terminen kanske är helt ok? denna termin har jag bara jobbat maj-16augusti och företaget släpade med sista lönen igår tror jag. Så då måst ejag alltså säga till CSN att minska mitt stöd Augusti och sep? Fast jag inte ens jobbat i september?
Jag har ju inte jobbat under studierna. men förra terminen så fick jag ändrat %-graden pga företaget släpade med lön och andra utbetalningar. fast jag inte ens jobbat under studierna så tolkade CSN det ändå som det eftersom jag fick inkomst. Som dom bryr sig bara inkomst/vecka sen om du jobbat eller inte vet inte dom utan dom tolkar det som att du jobbat.
Jag ringde csn typ i mars och pratade om detta, men jag tog aldrig upp att jag sålde aktier eller mitt ISK innehav tordde det inte hade md inkomst för beräknngen att göra.
Då gick vi igenom allt och typ 8 av 22 veckor valde jag att sänka till 75% eller 50% eller nån vecka blev det 0% stöd. så de veckor kunde dom räkna om och sen spara. Men nu när jag kollade mera igår så blev jag mkt orolig över inkomsterna och insåg hur min rebalansering kanske skulle påverka. Med Omställningsstödet så kollar dom hur mga dagar har du jobbat/vecka och 7 dagar är deras veckor.
Hade CSN haft sturktur och klara punkter på hur allt fungerar skulle dom spara massor av telefontid och återbetalningar.