CSN och investerade pengar

Du kan ju alltid ringa dem men jag tror inte de påverkar Omställningsstöd alls som andra här sagt.

Nått jag kom på nu är att jag kan ju kanske sänka omställnigsstödet till kanske 50% elelr 25% och sen behöver jag inte bry mig resten av studitiden etersom jag inte behöver ta csn bidraget då. om det påverkar mera med isk. Jag ska ringa, men dom får ju inte ge råd heller. utan allt blir såklart mitt beslut men men vad vet jag när man inte kan sånhär vad som är bäst. JAg ville bara byta yrke inom min gren till elkraftingenjör.

Sen läste jag om att man kan få omställningsstödet och hur bra det var. Så allt blev mkt krångligare än jag tänkt mig.

Har pratat med CSN, och de kollar bara på arbetat tid/vecka. Inget annat. dock så har jag mina omställningstöds (OSS) veckor 100% räcker tills v7 nästa år. efter det så är det problem om jag ska ha CSN bidrag, vilket jag kan glömma typ. OSS bidraget räknas ju in som inkomst oxå, så har man delar av terminen oss och resten csn så räknas OSS in i fribeloppet. Sen tillkommer såklart schablonintäckten på det samt sommar jobb. men det jag såg på CSN hemsida så verkar inte schablonintäckt räknas med alls och gör den inte det ja då är det bara OSS bidraget och sommar jobb jag måste räkna med Vad räknas som inkomst? - CSN

Känns ändå som den bästa lösningen för mig för att slippa denna huvudvärk. är tar sänka OSS till 20% när dessa veckor tar slut då tar jag av isk pengarna resten av sista terminen, på så sätt tror jag att jag inte får återkrav, som det ser ut nu så är det bara OSS som räddar mig.

Ja de är ju ingen superstor vinning för dig ändå då de mesta från vanliga CSN är lån, jag hade nog inte brytt mig heller om jag hade haft dina summor :sweat_smile:

Vet inte om jag förstår helt och frågar därför: menar du att CSN inte räknar schablonintäkten på ISK som inkomst av kapital?

Eller är det att de inte tar hänsyn till inkomst av kapital för det lån/bidrag du menar?

Det är nog så att jag inte fattar. Det är den röda tråden i hela min tråd.

Jag vil bara inte hamna med återkrav till csn för att jag missförstått deras regler.

Men som jag fattat fram tills mitt OSS är slut så är jag säker.

Du har fått det förklarat.

CSN anger EXEMPEL på kapitalinkomster, för din del innebär det ENDAST schablonintäkten från ISK, det som rapporteras i deklarationen under punkt 7 är vad dom tar hänsyn till.

Varför skriver dom inte i klartext på CSN att det även gäller schablonintäkten från ISK, Alla oklarheter och otydligt myndighets texter skapa förvirring och tar upp massor av deras tid, tänk alla frågor de måste besvara via telefon pga oklara information, alla är inte ekonomer och fattar alla begrepp.

Jag kommer nog för att inte krångla till det, minska mitt OSS till 50% då klarar jag mig nästan fram till sommaren blir kanske 5 veckor utan eller så, sen sommarjobba, och spara alla pengarna tills sista terminen för att ta av dessa, eftersom jag inte kommer ha rätten att få CSN. Dock kan jag söka CSN + lån, få avslag på bidraget men ändå ta lånet? Men det kanske inte är vettig vad vet jag. tänker mig att lånet från CSN är billigare än att ta från ISK.

Men samtidigt så såg min oktobermånad på Avanza att avkastningen den månaden var 75000kr så egentligen så spelar väl csn ingen roll alls egentligen, jag har ju råd att finansiera allt själv.

Allt tack vare Jans intro till 4 hinkars principen. utan det hade pengarna legat på Swedbanks sparkonto.