Student med panik

Mina föräldrar gav mig en för mig otrolig summa på en fonddepå när jag fyllde arton (Dock var deras insats mindre än vad vissa vänners bilar var värda så allt är ju relativt).
Jag sålde nyligen av och har satt in pengarna i billiga indexfonder och investmentbolag (där jag köpte helt utan hänsyn för substansvärde vilket blivit en dyr läxa). Är skyldig skatt vid slutet av året på ungefär 2.5 månadslöner efter skatt. Jobbar heltid och bor hemma med under 2000 kr i fasta avgifter/månad. Borde jag rent matematiskt ta ut dem pengarna jag skulle betala eller kan jag fortsätta investera mina månadslöner?

Kan du sparar ihop 2.5 månadslöner till deklarationen så löser du problemet.
Därefter fortsätta investera.

Deklarationen sker ju inte förrän i Maj 2022 så det är väl först få du behöver pengarna.

Så hade jag nog gjort :slight_smile:

1 gillning

Behöver inte pengarna vara på skattekontot redan i februari om skulden är så stor?

1 gillning

Personligen så hade jag rent känslomässigt valt att lägga sparandet tills vidare på sparkonto, (om du kan spara väldigt mycket så hade jag nog sparat 10% på börsen och 90% på sparkonto) tills jag fått ihop det som krävs för skatten. Sedan när det är klart fortsätta spara på börsen igen.

4 gillningar

Jo helt rätt! Om över 30 kkr. Annars 1.25% straffränta.

2 gillningar

När du ändå håller på och flyttar sparandet kanske det kan vara en idé att flytta till ett ISK-konto också.

1 gillning

Ok tack det faller i den kategorin ja

2 gillningar

Ja!

Det jag har gjort. Har mina aktie på Avanza och fonder på SAVR. Borde ha presenterat det tydligare.

1 gillning

Jag hade inte tvekat att sälja av lite fonder för att betala skatten. Varifrån pengarna kommer spelar ingen roll.

Om du kan och vill så tjänar du på att jobba ihop skatten såklart. Om du dessutom fortsätter jobba när skatten är betald så kan du spara mer pengar till dig själv. Men om du inte jobbar alls så finns där ju fonderna ändå.

Du har inte gjort något fel och har inget att oroa dig för.

1 gillning

Lite övertänkt kanske, men kom ihåg att riskprofilen på att jobba ihop pengarna till skatten är högre än att sälja av.

Ponera att marknaden går ner snabbt och du blir av med jobbet. Då finns det en risk att större del av dina indexfonder (procentuellt sett, jämfört med att sälja av nu) behöver säljas av för att betala skatten. Det du säljer av får då inte vara med på uppgången som (kanske) följer efter nedgången.

Lite fan på väggen, men jag skulle nog personligen tycka att det var mentalt jobbigt att spara ihop 2,5 månadslöner till skatteverket - risk att det inte känns särskilt motiverande. Om marknaden går ner kommer det att kännas dubbelt surt. Jag hade sålt av och satt till ett öronmärkt konto och sedan investerat löpande när jag lyckas spara - det är roligare. Pengar som behövs inom så pass kort tidsrymd som ett halvår har jag ogärna på börsen (vilket indirekt är vad du har om du låter dem ligga kvar och istället jobbar ihop pengarna till skatteverket)

2 gillningar

Givet otroligt låg avkastning på sparkonton o dylikt för tillfället hade jag nog förresten gjort såhär: sälj av fonder, sätt in pengarna på ditt skattekonto och gå vidare i livet. Underskatta inte energikostnaden av att fundera på fram och tillbaka, komma ihåg att sätta in pengarna etc. Momentum framåt uppåt i livet mår man bra av, riv plåstret direkt.

3 gillningar

Din aktievinst kan även påverka din rätt till studiebidrag eftersom kapitalvinsten räkas som inkomst. Räkna på det och förbered dig så du inte får en hemsk överraskning från CSN. Därför ska man alltid ha sitt kapital på ISK eller KF som student.

2 gillningar

Har allt på ISK och tar ett sabbatsår mellan gymnasiet och högre studier till att jobba :wink:

1 gillning

Hmm ja det är väldigt sant, det där med energikostnaden av att handen hela oklart tänkte jag inte ens på

2020 och 2021 är fribeloppet avskaffat. Hoppas att det inte kommer tillbaka.

1 gillning