Vet någon hur jag skulle kunna göra för att maximera möjligheten till CSN studiebridrag även om jag sålt och köpt ny bostad under året? Relaterat fribeloppen.
Försäljningen gick alltså med vinst som sedan investerades i en ny bostad.
Kan jag lägga kapitalinkomsten på bara ena halvåret?
Om jag söker uppskov på vinsten, syns denna då ej som kapitalinkomst i min deklaration?
Jag har försökt hitta information kring detta men inte lyckats förstå helt hur det hänger ihop.
Kapitalinkomsten kopplas till tillfället du sålde. Skrev du på köpekontraktet i januari ligger allt i januari. Skrev du på i november är den hänförlig till november.
Så var det på min tid iaf. Sålde av fonder och flyttade in i isk, fick en stor vinst vilket gjorde att jag inte kunde ta CSN det halvåret. Samma grundprincip borde gälla bostad.
Sen brukar CSN vara snabba att svara på frågor, så skriv ett meddelande till dem så har du skriftligt svar som du kan hänvisa till senare om det skulle vara något
Man kan göra uppskov på vinsten. Det är extremt viktigt att inte återföra uppskovet förrän två år efter man fått studiemedel (om du slutar ta ut studiemedel 2026 så ska du alltså inte återföra något uppskov förrän tidigast när du deklararer på våren 2028). Om du återför uppskovet för tidigt så blir du återbetalningsskyldig till CSN.