Hej,
Nu är det så att jag ska börja studera till hösten på högskola. Jag är 20 år gammal och började att spara i aktier och fonder för ungefär 1,5 år sedan. Sen dess jag jag blivit besatt. Mellan studenten och fram tills idag har jag sparat som en tok, försökt kapa så många kostnader som möjligt, hitta andra inkomst källor etc. Under den tiden har jag gått från 180 000- snart 400 000 kr när nästa månads lön kommer
. Tanken är att jag ska jobba 2 dagar i veckan när jag studerar, då jag jobbar som personlig assistent mellan 18:25 - 7:25 med sovande jour. Jobbet ligger precis jämte högskolan så det ät ett plus i kanten!
Men nu till den riktiga frågan. Under den senaste tiden har jag funderat på om jag ska spara på isk, af eller kf med hänsyn till schablonintäkterna som räknas med som inkomst i fribeloppet hos csn. I takt med att värdet på mitt sparande på isk stiger, så stiger också schablonintäkterna. Tanken är jag ska bo hemma under hela studie tiden (totalt 4 år till civilekonom) och eftersom jag är mån om min framtid så tar jag tillfälle till akt för att spara så mycket som möjligt.
Hur ska jag göra? Först tänkte jag att det vore smart att spara på AF konto istället då det inte räknas som något inkomst för csn förrän vid vinst på försäljning. Men samtidigt så är skatten på AF betydligt högre jämfört med isk, förutsatt att du gör vinst.
Tack på förhand!