Tänkte bara höra med er övriga som läser på forumet. Jag betalar ca 2.000 kr/mån till CSN. Jag tycker det är orimligt att betala så mycket med min lilla lön. Jag har ansökt om att få betala mindre men har fått avslag pga för hög lön vilket låter konstigt men så är det tyvärr.
Om du inte sänkt din inkomst så betyder ju det att du har en lön på 50000. Har man en sådan lön ska ju 2000 kronor inte kunna vara ett bekymmer ![]()
32.000 kr/mån har jag i dagsläget. ”Förmögenhet” på cirka 100.000 kr ![]()
(fel, gamla regler för lån fram till 2001) Har du informerat csn om din sänkta lön? De baserar annars avbetalning på den lön du hade för två år sedan (4% av den)
Inkomstbaserad avbetalning slutade väl gälla för lån tagna efter 2001?
Det finns olika lån tagna under olika perioder med olika villkor.
2000kr i månaden? Låter ju jättehögt. Jag har ju studerat 4 år och har ca 700kr i månaden.
Har mängden lån man tar/får ökat massor eller har du studerat i en väldans massa år?
Jag amorterar det som CSN säger jag ska - aldrig gjort något val och tog ut max lån under studietiden.
Tog examen 2014 och tjänar idag mer än 40k.
ja det har du ju rätt i, jag är gammal…
Jag valde att betala av hela rasket för många år sedan, mest för att slippa ha CSN flåsandes i nacken.
Jag med, men det är ju knappast något som man bör råda andra till med tanke på hur förmånliga lånen är.
Har inte hängt med i CSN debatten de senaste åren men är lånen fortfarande lika förmånliga som tidigare?
Räntan tiofaldigades för något år sedan. Men är ändå på en mycket låg nivå i jämförelse med andra lån. Har för närvarande 0,5% i ränta på ett lån på ca 240 000kr. Betalar 821 kr/mån. Tycker det är ett otroligt privilegium att kunna ta ett så förmånligt lån.
Dom har aldrig någonsin flåsat mig i nacken. Tror aldrig jag haft kontakt med dom öht förutom månatliga dragningar.
Hamnade hos kronofogden för en skitsumma då jag jobbade utomlands och inte kunde betala CSN i tid och därav kändes det befriande att betala av hela summan. Även om det var länge sedan så känns det fortfarande skönt att slippa CSN och det sporrade mig faktiskt till att göra mig helt skuldfri, vilket är ett stort plus idag.
Räntan kommer väl gå upp en halv % fast är för koffeinfattig just nu för att kolla upp exakt. ![]()
Jag är redan skuldfri och för gammal och vis för att ta nya lån. ![]()
Ja, det kanske jag också hade gjort om jag haft möjlighet.
Nej, jag har ju sas inte haft hög lön tidigare. Men ok, jag får göra en ny beräkning och kontakta CSN.
Har studerat ganska många år, ja…
4%-regeln var ju gamla lånen, så du betalar nog korrekt. Det är ju bara att kolla här