Csn-räntan höjs, betala av eller ej?

Ibland funderar jag på att sälja min bostadsrätt, betala av hela bolånet och hela mitt CSN-lån och bo i en hyresrätt, helt skuldfri med extrem flexibilitet, och ändå en stor peng kvar på kontot.

Det är allt lite lockande… skulle ju vara helt känslomässigt och inte alls logiskt. Men vilken känsla det skulle vara, att få vara helt fri en gång i vuxen ålder.

Hittar jag en fräsch och modern hyresrätt till ett lågt pris i ett jättefint område med havsutsikt som jag har idag så slår jag nog till! Synd bara att det inte finns så många sådana…

1 gillning

Det är mitt liv. Det är skönt :blush::pray:t2:

2 gillningar

ja, 0.1% mao, 150 / 150.000!

Så 1.33÷ årlig ränta.

Betala inte av lån med ränta under referens

1 gillning

Hmm, när jag går in på csn:s hemsida är det inte samma text som du klippt in. Står också att “Denna artikel har uppdaterats med förtydliganden för de som redan är i återbetalning.

Det var nog felaktigt att de med skuld lägre än 232000kr inte skulle få högre årsbelopp i år pga räntan.

1 gillning

Det bör man. Å ju mindre lånet blir, ju mer slår det. Men på årsbeskedet man får, står den effektiva räntan inklusive administrationsavgiften. Tidigare har den varit löjligt liten.

Bra länkat👍 men denna tråden får vara kvar då det som @Kirtapp skrev:

Passar på att städa bort dom få inläggen som är svar på om att stänga tråden :slightly_smiling_face:

3 gillningar

CSN är enda lånet jag har för jag avskyr passionerat att ta lån.

Anledningen till att jag tolererar CSN-lån är att mitt lån på 88000 kr växt (jag investerade lånet i indexfond LF Global indexnära) till drygt 140 000 kr.

Jag ska nu studera och tänker ta merlån och investera hela lånet.

Bidragsdelen får jag göra vad jag vill med. Det är ett bidrag så det känns som upphittade pengar som jag får göra vad jag vill med.

Jag skulle aldrig i livet låna till konsumtion fast låna (billigt! OBS!) till att investera går bra.

CSN lånet/investeringen får betala sin egen ränta så det betalar av sig själv. Amortera ska jag dra ut så länge som möjligt och förhoppningsvis stryks hela lånet vid 65 års ålder. 26 år dit. :blush:

1 gillning

Åh :confused: Jag som var så nöjd igår att jag inte skulle påverkas av höjningen, men det är väl bara att gilla läget. De verkar fortfarande dra någon slags gräns vid 232 000kr, men inte att en är oberörd av höjningen. Tack för att du påtalade att texten uppdaterats!

Om ni vill betala lite mindre nästa år går det att göra genom att ändra lånet till de nya villkoren som gällt sedan 2022. Då förlängs återbetalningstiden. Det är sista dagen idag för att göra det för 2024.

Se här: https://www.csn.se/betala-tillbaka/betala-tillbaka-studielan/aldre-studielan/forandra-dina-studielan.html#h-Andralanandrabetalningsvillkor

2 gillningar

Kommer inte orka göra det idag, men vad är för-/nackdelarna? Har själv lån sedan 2011

Skillnaden verkar vara att man höjt åldern till 64år istället för 60år när lånet ska vara slutbetalt, och att du vid en villkorsändring “börjar om” på hur många år du ska betala (beloppet justeras ju såklart därefter). Segt att behöva betala längre, men rent ekonomiskt borde ju alla göra detta…?

Inte för mig :man_shrugging:

Lån på 110K uttaget 2016-2018. Det prognostiseras exakt samma årsbelopp 2024 och återbetalningstid.

Eftersom max antal år man betalar på lånet oavsett är 25, så antar jag att det bara spelar roll för de som studerat när de var äldre än 35. Dvs, oväsentligt för normalfallet (majoriteten lär väl plugga vidare direkt eller något år efter gymnasiet?).

Jag förespråkar vanligtvis att undvika skulder men ska du någonsin ha en skuld så vill du definitivt att den är ett csn-lån.

Tack för tipset! Gav mig nånstans runt 1500:- lägre årsbelopp och ytterligare ett år i återbetalningstid :slightly_smiling_face:

1 gillning

Om du är 39 är det osannolikt att du har lån som stryks vid 65.

Räntan på CSN-lån är ju ändå sinnessjukt låg jämfört med andra marknadsräntor.

Vore galenskap att betala av. Om någon har extra pengar över är det mycket bättre att använda de pengarna för att placera i tex indexfonder. 7% i förväntad avkastning på indexfonder, vilket är mycket högre än räntan på CSN-lån.

1 gillning

Jaha, fast det lät lite för bra för att vara sant ändå :sweat_smile:

För mig förlängdes återbetalningstiden och jag ska betala ca 2000kr mindre nästa år. Jag är cirka 30 år och pluggade för ett antal år sedan. Har en skuld på ca 350 000kr. Trycker man vidare till ansökningen kan man se hur mycket man kommer behöva betala.

Enda nackdelen som jag ser är att åldern för avskrivning höjs från 67 till 71.

1 gillning

Hur vet du det? Återbetalningsplanen kommer nästa år…