Prioritera CSN?

CSN kan man jämka och pausa vid låg eller ingen inkomst.

2 gillningar

Nej nej för sjutton gubbar - betala tillbaka så lite som möjligt på CSN varje år, du tjänar pengar på att göra så. Tänk dig vad ett paket Bregott kostar idag mot för 10 år sedan, eller en biobiljett… pick your poison - och sen tittar du på räntan CSN tar per år, jag har inte siffran i huvudet men när jag pluggade ekonomi sa min kära lärare att “vad ni än gör i livet så extraamortera aldrig på CSN-lånet om inte politiken höjer räntan markant”. Köp en globalfond istället - mitt tips :smiley:

1 gillning

Jag sitter i samma sits och har funderat på CSN lånet då det är det enda lån jag har kvar, ca 150 000 för mig. Pga den högre räntan i år räknade jag ut att amorteringen tyvärr endast är ca 500:- utav de 750:- jag betalar varje månad, så det kommer ta en evighet till för mig att betala av i den här takten, ca 17 år! Och då har jag redan betalat på det i femton år…

Eftersom jag inte har några större besparingar just nu mer än en cash buffert, men börjat bygga upp investeringar i fonder, har jag bestämt mig för att satsa på det de närmaste tre åren och bara betala av det jag måste på CSN. Beroende på hur mycket pengar jag har om tre år kommer jag omvärdera och kanske börja lägga in en extra amortering varje år på ca 10 000 för att få ner det snabbare. Men även om det svider för mig som helst vill vara lånefri att ha det kvar är det inte rimligt att betala ner CSN med så låg ränta just nu…

Men då radikalsparar jag alltså allt utöver mina grundutgifter i börsen just nu, så sätter helt enkelt allt krutet där för tillfället :slight_smile:

Det är snart 20 år sedan jag bodde utomlands :slight_smile:

Borta bra men hemma bäst!

Att betala av hela CSN lånet och bolånet är de bästa beslut jag någonsin tagit. Att vara helt skuldfri är en underbar känsla då det är jag som bestämmer över mina inkomster, inte CSN eller banken.

2 gillningar

Omöjligt att säga vad som är rätt för en annan person.
Vad har man för syn på risk.
Vilket värde sätter man på att vara skuldfri.
Vilket behov har man av de ökade tillgångar större risk, om vettigt investerat, tenderar att ge.

Men mitt intryck är att för de flesta är rådet att avstå extra amortering på CSN om pengarna istället investeras klokt det rätta.

Du har ingen partner ? :slight_smile:

Att prioritera CSN före andra lån känns dumt.
Räntan är låg och lånet skrivs av vid dödsfall. Det är dessutom med den bästa säkerheten, ditt humankapital.

Sedan har Aktiegubben rätt i att när man är skuldfri är det en fantastisk känsla. Men inte till varje pris utan man måste spara kapital också.

1 gillning

Kommer sannolikt göra mig av med det lilla som återstår, ~ 45 tkr. Mest för att ”städa upp”. :blush: Långsammast möjliga amortering för mig tror jag ändå leder till att lånet är avbetalt om 6-7 år.

Att vara skuldfri med eget kapital ger dessutom goda affärsmöjligheter.
Jag lånar aldrig pengar utan lånar istället ut mot guld som säkerhet.
Många som vill låna just nu, 12 månader ger 6,25% ränta och 24 månader ger 6,75% ränta.