Det är mycket fokus på vinstskatt och TS frus CSN-låns vara eller inte vara. Grundfrågan var väl ändå hur TS ska tänka med den dryga miljon som sitter på banken (oavsett skatt och CSN)?
Det jag frågar mig är vad det är för fel på den tidigare strategin med fonder och fasträntekonto? Duger den för 1,5 msek duger den väl åt 2,5?
Om du ska binda vinstpengarna i ett år kan det vara bra att hålla koll på datumen när kvarskatt ska vara senast inbetalad för att undvika kostnadsränta så att du inte binder pengarna efter förfallodagen.
Jag kan hålla med övriga att gör det som känns bäst för er, om det nu är att betala av vinstskatten eller inte ta CSN lån.
Angående att betala av bolånet ner till 2M, det blir ca 1000 kr extra per månad (om man har 2,5% ränta) som frigörs. Skulle det underlätta i er vardag när frun studerar så betala av lånet. Annars kan pengarna lika gärna få ligga på börsen som resten av kapitalet.
Dock, stort grattis till en sådan grym vinst vid försäljning i dessa tider! Samt glöm inte att kanske använda någon % till att fira det nya steget med att ha hittat drömboendet
Därför.
Finns inget bättre lån att få under hela din livstid. Du förskjuter egentligen lånet från bostadslänet till CSN och får därmed en bättre ränta.
Tar billigare lån för att betala dyrare lån.
Csn och bolån är i princip lika dyra idag, ca 2% (avdrag inkluderat). Just nu är rörligt bolån (landshypotek, efter ränteavdrag) t.o.m snäppet billigare än csn, 1,967% vs 1,981%
Eftersom det låter som att ni har bra ekonomi och buffert, lägg en rejäl slant på något som ger lycka. Du nämnde en BMW dags att unna sig.
Övrig summa: behöver du pengarna inom 5 år —> räntekonto. Annars in på globalfond. Att amortera billigt bostadslån är ej ekonomiskt om din förväntade avkastning på lång sikt överstiger räntekostnaden. Sedan får du såklart ta in andra mer mjuka argument såsom känslan av att ha mindre skuld etc.
Det beror på att räntan på CSN-lånen sätts efter allmänna ränteläget, men med några års eftersläpning. Eftersom räntan minskat under de senaste åren ligger nu CSN-räntan ungefär samma som bankernas räntor, men vid stabil ränta ligger CSN-lånet lägre och under tider med ökande ränta hamnar CSN-lånet mycket under bankräntorna.
Ämnet intresserar mig lite extra eftersom jag själv är i samma sits - ärvt ett hus som ska säljas, vad göra med pengarna som kommer loss? Samma strategi som tidigare, balansera om, öka/minska risk, ja hela paletten av alternativ börjar bubbla…
Vi har varit i samma sits och gjort ännu högre vinst på försäljningen och gjort uppskov på hela vinsten.
Tog steget längre och ökade belåningen med 1,6 milj utöver vinsten (fortfarande under 50% belåningsgrad). Vi har pengar att amortera av alltihopa och bli skuldfria, men valt att investera istället.
Vi är dock inga Daredevils, så 60/40 portfölj.
Resonerar att så länge vi inte behöver ta ut pengarna inom sju år kommer vi att gå plus. Betala av skulderna helt OCH ha guldkant med resten.
Jag kanske hade gjort världens hacka genom att lägga allt på nån kryptovaluta, eller specifik aktie. Eller så hade allt försvunnit…
Just nu lutar det lite mot att ta en halv miljon och beta av huslånet, så vi kommer under 2 mn i lån. Sätta av en slant till renoveringar och grejer. Och investera det mesta. Försiktighet med räntefonder, Sverige/Europafonder, en liten skvätt guld. Det vi ska använda inom några år kan stå på fasträntekonto.
Nåt åt det hållet iaf.
67emeritus
(Erfarenhet 1973,1980 o 1990tals övrebelånade kris. )
39
Själv har jag Lån på 1mille…2.74%. köpte direkt Swedbanks Aktier för samma belopp.får utdelning på ca.7-9% skall ha över 5-8år tycker jag är bra…