Ta CSN-lån eller använda pengar från arv

Hej, första gången jag skriver. Jag har en nära släkting som är ung och snart ska börja plugga efter gymnasiet. Hon har som ännu yngre fått ett större arv på några hundra tusen som ligger investerat i fonder, osäker exakt i vilka fonder. När hon börjar plugga har hon fått råd av sin mamma att inte ta ut lån utan istället använda av de pengarna för att klara sig under studietiden. Ni magkänsla för det säger tvärt om, tycker det verkar smartare med ett fördelaktigt CSN-lån än att ta ut och sälja av fonder. Har jag fel, och om jag har rätt, hur kan jag backa upp det med fakta för att övertyga dem?

3 gillningar

Om du söker på CSN här (lilla förstoringsglaset, skriv in CSN och tryck på SÖK) så kommer många trådar upp som berör frågan. Där kan du säkert hitta en massa tankespjärn!

1 gillning

Kan absolut säga att du har helt rätt. Det är i princip vansinne att använda upp pengar som har möjlighet att växa, för att undvika det mest förmånliga lånet man kan ta, kanske i världen.

Räntan är nämligen så låg på CSN i jämförelse med förväntad avkastning att man nästan garanterat förlorar pengar på att inte ta lånet. Det är till och med så att det är värt att ta ut fullt CSN och investera det, även om man inte behöver det alls, då förväntad avkastning (7% på en bra billig global indexfond) är bra mycket mer än räntan på CSN (i dagens läge 1%, men den har varit ännu lägre).

Om du inte vill jämföra med fonder CSN så kan ju ett sparkonto slå CSN också (~3-4% ränta just nu).

Hade man bott i USA där ett studielån är väldigt dyrt med hög ränta är det kanske vettigare att använda ett arv, men att inte bara undvika ett otroligt förmånligt lån utan även spendera upp sin pengamaskin som hade kunnat växa är inte klokt alls.

Kanske finns det en tanke om att skuld alltid är dåligt här?

Notis: Jag använde ca. 25% av mitt CSN till att investera i indexfonder. Nu växer de pengarna betydligt snabbare än räntan på lånet.

6 gillningar

Klarar hon av att hålla pengarna investerade så kan det löna sig att låna mer. Om hon i stället kommer att konsumera upp dem, så kan det förstås bli sämre. Iom att hon redan har och förstår investering, så känns det rimligt att maxa CSN.

Jan har gjort två avsnitt om amortera vs investera. Det är egentligen samma fråga–man kan se att ta nytt lån som en “anti-amortering.”

Här är är en annan diskussion vi haft om låns vara eller inte vara.

1 gillning