Jag är för närvarande sjukskriven och planerar 4,5 månad studier för nöjes skull i höst. Jag funderar på om det är en bra ide att ta studielån eller om jag ska leva på sparade pengar.
Jag har ca 350000:- investerat mestadels globalfonder/lysa
300 000 på sparkonto, hälften bundet i 3 mån.
Bostadsrätt utan lån. Räkningar för 6-7000/mån inkl boende. En hungrig son, mat, nöjen o diesel tillkommer.
Utöver det har jag under våren sparat ihop pengar att använda under höstens studier (ca 35000:-) och har även ett “nöjeskonto” på 28000:- jag kan använda. Jag kommer i oktober/november att byta jobb (lägre lön, men möjlighet till deltid) och då få möjlighet att jobba en dag i veckan under tiden studierna pågår.
Jag funderar då lånet trots allt kommer med en avgift/ränta som nu är högre än räntan på sparkonto…
Om jag lever mig in i en fantasi där jag fortfarande är mig själv, men med dina parametrar - sjukskriven, förälder, jobbyten på G, låga omkostnader, rejäl buffert, nöjesstudier - så skulle jag föredra att leva på sparade medel. Min personlighet skulle leda mig till det, inte en rationell kalkyl av vad som kostar mest/minst.
Du har pengar och ett läge att använda dem! Gört bara så slipper du våndas över räntan och att ha lån! Nystart! Spännande! Kul! Leva billigt en termin och samla kraft inför det nya!
Men om det är viktigt för dig att känna att du optimerar ekonomin, så gör kalkylen. Hur mycket ökar din studieskuld och hur mycket kostar den? Hur mycket sparränta uteblir om du tar från budgeten?
Tack för dina tankar. Det är väl lite så jag tänker. Men gissar att jag som så många andra här emellanåt är överdrivet sparsam då jag varit van vid att inte ha särskilt mycket pengar…
Kontona dessa planerade pengar sitter på har max 0,7% ränta, så det är försumbart…
Om man tagit studielån kan man alltid ångra sig och betala tillbaka det, men om man inte tagit studielån blir det svårare att ångra sig. Jag tycker att man ska ta så mycket studielån som man bara kan.
Jag känner två personer som ärvt pengar där den ene valt att inte betala tillbaka sina studielån pga ”studielån är det bästa lånet man kan ha ” och den andra tagit studielån av samma skäl istället för att använd arvet.
De har sedan bränt sina ärvda pengar och har nu svårt att betala tillbaka studielånen.
Just nu så är realräntan relativt lika på vad du kan få på sparkonto och vad räntan är på csn-lånet.
Räntan på CSN-lån för 2025 är 1,981 procent (inget ränteavdrag får göras i deklarationen för csn-lån)
Räntan på sparkonton som max just nu ligger på ca 3% men på väg nedåt.
Räntan på csn-lånen lär gå upp det närmaste året då de tittar på ett genomsnitt 3 år bakåt i tiden och räntan 2022,2023,2024 var lägre än vad statslåneräntan lär vara 2023,2024,2025 då 2022 hade en lägre ränta.
Jag hade själv valt att ta csn-lånet för att få en större frihet och att själv kunna välja. Du kan närsomhelst betala av hela lånet om du vill eller göra extraamorteringar.
Med lånet så innebär det att du har mer pengar tillgängliga om något händer t.ex sjukskrivningar, andra oväntade kostnader såsom tandläkare, bilreparationer, tvättmaskin o dyl.
Du har även möjlighet att investera csn-lånet och att få en högre avkastning på börsen mot vad räntekostnaderna för csn-lånet på 10-15 års sikt är oerhört sannolikt.
På kortare sikt på bara något eller ett par år så är det mer osäkert.
Jag hade lånat, lånet är idag historiskt högt men oavsett kommer det vara det bästa lånet du kan få i ett längre perspektiv, må vara lite lagg i systemet men det kommer vara fördelaktigt att låna om du väljer att investera.
Det kan du ändra på imorgon måndag…
Att människor sparar på dylika usla konton är märkligt när det inte finns vettig orsak.
Att man ser till att försöka få vettiga räntor både när man lånar och sparar är en förutsättning för vettiga diskussioner och jämförelser och här tycker jag.
Den som är passiv blir alltid blåst.