Jag började fundera på det här med olika investeringsstrategier, och har läst på nu en en del för att komma igång på “allvar”. Jag och min man är på nivå 4, men jag känner mig inte så och det har att göra med brist på likvida medel. Har definitivt ingen koll på aktiemarknaden, och känner heller inte att jag kommer orka sätta mig in i enskilda aktier osv-så jag kommer nöja mig med globala indexfonder och möjligtvis 20% i nån europaindexfond för att minska andelen av USA i portföljen (eftersom globala indexfonder innehåller mycket USA).
Vi har ett mål som vi följer med sparandet, så budgeten är inga problem att hålla. Men det går ju trögt- och vi blir bara äldre och äldre och jag känner mig rent av stressad av saknad av framtida likvida medel även om vi har ett bra kassaflöde.
Och så började jag fundera på det här att jag nog varit lite dum som tänkt “en kategori i taget, nu amorterar vi järnet på huset först”. Och först därefter började vi spara på börsen. Så vi har typ endast 290k på börsen. Snart 200k till, då vi bestämde oss för att flytta husbufferten till börsen, eftersom vi har ytterligare ett års utgifter på ett annat buffertkonto (och vi bestämde att det räcker långt som total buffert).
Och då började jag fundera på om vi inte borde ta ut lite pengar ur huset igen, för att sätta det på börsen? Belåna huset som hävstång för börsen, och få igång en rivstart? Vi skulle inte låna mer än det vi redan planerat att sätta in de kommande 2 åren, och sen fortsätter vi ändå att pytsa in månatligt under kommande 3 år. Vår plan var att spara järnet på börsen under 5 år. Men nu börjar jag alltså fundera på om 2 av de åren skulle lånas och investeras i förtid, och då blir uppbyggnaden av börs sparandet koncentrerat till 3 år? Och därefter under 2 års tid amortera av på det extra lån vi tog.
Vi är 50% belånade på huset (bundet till nov 2029, till 2.95% ränta), våra driftskostnader är låga pga energieffektivt och litet hus (3400 kr för vatten/avlopp, uppvärming, el, försäkring, sopor mm), våra matkostnader är inte så höga för vi är självförsörjande på grönsaker- så vi har definitivt inga problem att ta en lite högre räntekostnad. Tanken är ju att det lånet ska vara avbetalt igen när 5 år har gått.
Är jag helt galen som vill belåna på huset för att investera på börsen? Tidshorisonten för börsen är minst 15-20 år (är tänkt att användas som guldkantad pension). Jag önskar så att jag inte hade varit rädd för börsen såsom jag varit, för då hade jag agerat annorlunda tidigare. Då hade jag inte varit så aggressiv med amorterandet på huset. När pengarna har investerats så vill jag använda Avanzas värdepapperskredit som ytterligare hävstång.
Jag har räknat på det här, och med en genomsnittlig avkastning på 7% på börsen så skiljer det ca 420k i avkastning under en 10-årsperiod (EFTER att ha räknat bort 5 års räntekostnader som blir för höjningen av lånet tills det har betalats tillbaka igen) som vi får extra, och det är ju nästan 10% extra av det kapital vi då enligt prognos borde ha (om vi får 7% genomsnittlig avkastning). Med värdepapperskredit som hävstång är det ytterligare 300k vid 7% avkastning i 10 år. Dvs totalt 720k extra om 10 år än vad vi skulle få om vi sätter in samma kapital månadsvis under 5 år istället.
Om senast 5 år är planen att inte spara mer, då har vi uppnått vårt mål och då är tanken att kapitalet ska ligga kvar på börsen tills vi känner oss redo för pension. Och placera om det till ränta några år innan dess.
Vi skulle höja lånet från 2.7m till ca 3.54m, så räntekostnaderna är både hanterbara och förutsägbara (eftersom 2.7m är bundet i lite mer än 4 år till). Räntekostnad blir max 3000 kr för extralånet (vid en ränta på 6%, om räntorna skulle sticka iväg). Men om inflationen sticker iväg, och det förväntas högre räntor så kommer vi antingen sälja av på börsen (så länge där inte är en dipp), eller binda så det inte hinner hamna på mer än 3-4% ränta. Och då är det en extra kostnad på ca 1500 i månaden.
Tar jag allt för mycket risker, är det en galen plan? När det gäller ekonomisk planering rent generellt så är det jag som är intresserad av det här hemma, försöker få med min man i tankarna men han är lite smått ointresserad av sånt här och verkar tycka det är tråkigt så han ger mig i princip alltid carte blanche vad gäller allt som rör ekonomi. Vad jag än föreslår så möts det oftast av ett “det låter toppen, så gör vi, men du- jag går ut i trädgården och fortsätter arbeta en liten stund till”. Inte mig emot, vi är ju aldrig oense om ekonomiska beslut
Nu vill jag bara inte föreslå något galet där han litar på mig fast han kanske inte borde ![]()