Bostaden som hävstång för en snabbare rivstart på börsen?

Ja varför inte startar redan nu, maxa bolånet och sätt in det på avanza eller lysa.

Lånar ni upp till 85% när 65, kommer ni ha 35% belåning när ni är 90 om nu fortsätter amortera 2% om året, dessutom lär det också ske en värdeökning på de 25 åren (troligtvis) så er belåning kan mycket väl hamna mycket lägre.

När jag läser texten slås jag av att det verkra finnas väldigt mycker känslor här, vilket är helt okej. Det finns en stro emotionell sida av pengar, att spara och att inte vilja förlora. Men ni har just nu möjligheten till en enorm hävstång för att gå i pension tidigare eller bara ha råd att leva ett oerhört rikt liv, men ni vill inte använda den innan ni skall börja leva erat rika liv (pension) Hävstång för sig bäst över tid.

Om någon av er skulle bli sjuk om 10-15 år så har det ju gjort väldigt gott att ha den hävstången att jobba i alla de åren för att öka kapitalet, man kan alltid sälja sitt innehav och betala av bolånet.

2 gillningar

Oddsen är inte 50/50 på att börsen gått upp eller ner 50% inom 5 år. Är man benägen att ta risk ska man göra det. Är lite som en omvänd trisslott. Ju mer du köper desto mer vinner du. Ibland råkar du åka på miljon-nit-lotten men det återhämtar sig ändå om du sitter lugnt i båten.

1 gillning

Gick du och funderade på samma sak i raset i april?

Hur var känslorna annorlunda då?

1 gillning

Vilket minne du har, jag blir avundsjuk på dig-kan jag få lite av dig? :grin: Men du har helt rätt i det-livet är inte slut vid 50+. Dock verkar det som om ingångslönerna är lägre än den lön jag har som spårvagnsförare idag (och det är jag inställd på och har redan mentalt accepterat. Jag har ca 39k idag med OB osv), och jag vet inte hur många år det tar att arbeta upp lönen till något som blir välbetalt. Men oavsett så kommer en stor del av lönen sväljas till att betala CSN. Deras “såhär mycket kommer du betala när det är dags” är inte att leka med, tror det var ca 8500 kr i månaden de första åren, för att sen stiga till ca 10k. Men det är ju också om jag har ett välbetalt jobb. Under de första åren kommer jag få nersättning av inbetalningen om jag har en låg lön-vilket gör att framtida inbetalningar kommer öka istället (mer än de 8.5-10 om jag förstår det rätt). Så jag kommer inte få behålla mycket av lönen tror jag. Men det var vi medvetna om innan jag började studera, så det är också “inprisat”.

Men det var inte för att kunna investera mer som jag funderar på att jobba, pengarna skulle bli en bonus. Jag trodde aldrig jag skulle säga det här med tanke på hur stressad jag var av mitt jobb innan jag gick på studieledighet, men mitt jobb var en ren “walk in the park” i jämförelse med studierna med tanke på stress. Nu har jag visserligen läst tekniskt basår, och de säger att det är mycket intensivare än själva civilingenjörsstudierna. Det kommer vara minst lika svårt (eller kanske ännu svårare) nu när de “riktiga” studierna börjar, men de flesta som gjort resan som jag nu gör verkar vara samstämmiga i att intensiteten minskar. När jag nu sommarjobbade så kändes det som rena rama semestern, jag förstod inte hur jag kunde tycka det var stressigt innan :see_no_evil: Jag vet inte om det var fel studieteknik, eller om det faktiskt var nödvändigt att jag gjorde som jag gjorde-men jag kan räkna på ena handens fingrar hur många dagar jag sammanlagt tog ledigt under det tekniska basåret. Det var julafton, och en helg som jag tvingade mig själv då jag var nära att gå in i väggen, och två söndagar som var efter sista tentan (som alltid var på lördagar) i varje läsperod. Tredje läsperioden blev det inte ens en ledig söndag, eftersom jag hade kuggat på en tenta och behövde direkt begrava näsan i böckerna igen inför omtenta :woman_shrugging: Jag vill inte hamna där igen, för då kommer jag inte orka 5 år. Jag vet det var inför flera helger när jag sa till mig själv “nu måste jag banne mig lägga undan böckerna för att orka”, men jag hade inte den disciplinen, jag var rädd för att inte klara tentorna “om jag inte gav allt”. Även fast jag egentligen vet att jag mår så mycket bättre av att ta ledigt nån helg emellanåt, så hade jag svårt att unna mig det. Och då är min tanke “men om jag skriver upp mig på att jobba extra emellanåt, så blir jag tvingad att ta ledigt från studierna” och man får en pengabonus av det. Men jo, jag ska skrinlägga de planerna den första tiden, men jag har det som ett framtida verktyg för att se om det kan hjälpa att disciplinera mig :wink: Jag är (och har alltid varit) en on/off människa, jag vet inte hur man hittar mellanläget eller hur man är lagom. Och ibland har jag såna svårigheter med vissa saker att jag tror att det där on-läget är nödvändigt.

Men för att gå tillbaka till ditt förslag (som inte alls är tråkigt utan tänkvärt): ja alltså-tankarna har varit att spara det jag kan från CSN. Det skulle innebära att jag och min man gemensamt sparar 35k i månaden. När jag enbart sommarjobbar så ger det ca 75k efter skatt på 2.5 månad. Det blir en genomsnittlig inkomst på ca 24 500 över året, även om jag inte jobbar extra-och det klarar vi oss bra på (med min mans inkomst då också så klart. Min man får ut ca 50k i månaden efter skatt). Vi hade tom klarat att han tappar sin inkomst helt och hållet-det skulle bara inte bli något investerat. Så det vi gamblar med egentligen är ju “hur mycket vågar man riskera låna för att använda som hävstång, och ändå klara oss på en inkomst”. Om värdet går upp och ner gör oss inte så mycket, för jag tror att i det långa loppet av 20-25 år kommer det att återhämta sig någon gång. Och 20-25 år var ju ändå vår ursprungliga plan, men då med ränta istället för avkastning (innan jag började hänga på rikatillsammans). Skillnaden blir att vi har en chans att uppnå målet efter 10 år istället. Risken är att det kan ta 20-25 år om det går illa. Om vi inte belånar huset så tar det 2 extra år innan vi uppnått målet (om man räknar med genomsnittlig avkastning på 7%)-men risken är ju egentligen densamma eftersom det är samma mängd pengar investerade på börsen- Det har “bara” tillkommit en räntekostnad under tiden för att göra det. Den räntekostnaden skulle dock försvinna inom 5 år, för då har vi amorterat av den delen av lånet igen. Den delen av räntekostnaden under 5 år är ca 88 200 kr (efter ränteavdrag). Uppnår vi målet efter 10 år så kan vi få ett räntetillskott på 105 000 netto om året om räntan ligger på 3%. Det motsvarar ungefär inbetalningarna till CSN. Låter vi en del av pengarna ligga kvar på börsen så blir det ännu mer (men vi kommer dra oss ur innan vi riskerar förlora allt, eller omfördela så att en del är riskfritt och en del ligger kvar i globala indexfonder). Men vi kommer break even förr eller senare ändå. Eller det vet jag egentligen inte-det var nog det som mina funderingar handlar mest om, hur stor risk tar man om man har en sparhorisont på 20-25 år?

Jag vill bara tillägga när jag pratar utgifter: Vår nuvarande storlek på lån ger en ränta på 6700 kr (4690 efter ränteavdrag) i månaden, drift inkl allt (bredband, sopor, vatten, uppvärmning mm) ligger på 3400 kr. Mat och hygien kostar 5-6000 kr i månaden (eftersom vi är självförsörjande på grönsaker). Bilen ligger på ca 800 kr (skatt, försäkring, service) exkl bränsle och värdeminskning. Perosnliga försäkringar, fackavgifter och mobilräkningar ca 1200 kr. Totalt ca 16k efter ränteavdrag för det absolut mest nödvändiga för 2 pers, det är det som det går att skära ner till med en gång om skiten träffar fläkten. Vi har inga bundna abonnemang eller andra tvingande kostnader annat än serviceavtal på bilen. Men vi har givetvis större utgifter än så, vi har ju tandläkare, månadspeng, födelsedagspresenter nära och kära, sjukvård och mediciner, glasögon, träningskort, tidningsabonnemang, studielitteratur, välgörenhet mm som alla andra. Men det är ju sånt som går att skjuta upp i kristider. Därav att vi inte budgeterar att spara mer än 35k trots att man kan tro det finns utrymme till det med tanke på våra inkomster.

Men ja, du har fullständigt rätt i att det kanske vore bättre att lära sig gå innan man försöker sig på att springa. Jag har hittills inte varit risktagande alls, och nu vill jag helt plötsligt springa rätt in med pannan i kaklet även i det här, och jag undrar vad det är som lockar och om detverkligen är nödvändigt. Egentligen kommer vi ju uppnå våra mål ändå. Men vi har ju en längre lista på sånt som också hade varit trevligt om vi skulle lyckas skrapa ihop lite till. Inte sånt som är nödvändigt, men ändå drömmar. Det andra är ju inte heller egentligen nödvändigt, men ett “minimum” för framtiden är att jag skulle vilja ha råd att gå på restaurang oftare om kanske 5-10 år. Nu går vi kanske 2 ggr om året. Jag vill även resa lite mer igen. Det har legat lite halvt i träda sen jag träffade min man. Han älskar att fjällvandra så vi har alternerat mellan det han och jag vill. Han introducerade mig för fjällvandring, och jag gillar det absolut-men får lite abstinens av att resa mindre än jag gjorde innan, jag kan sakna det (nä, här finns tyvärr ingen flygskam. Däremot gjorde jag alltid en ordentlig flygresa istället för att resa flera gånger om året). Vi har pratat om att ta en extra månad ledigt om året (om vi var mer ekonomiskt oberoende) för att kunna göra just det här. Nu har vi ju också minskat resandet för att kunna spara lite mer till pensionen, så det är inte enbart för att jag träffat honom. När jag träffade honom så slutade jag också helt att jobba övertid-jag vill ju ha tid att umgås med honom :slight_smile: Men vi har även andra drömmar som vi pratat om, men som inte riktigt får plats i nuvarande “mål”. Men som skulle kunna få plats om vi vågar ta en högre risk. Det är väl lite därför jag funderar som jag gör nu.

1 gillning

Denna risken ökar rejält med ålder. Hade hellre lånat upp max nu och sen gå ner i belåning än tvärtom.

Härligt att ta del av ditt resonemang @MariaF. Ökar eller minskar din stress att klara av studierna om du har belånat bostaden och använt det som hävstång på börs-investeringar?

2 gillningar

Anledningen att vi inte gör det redan nu är att vi har en ekonomisk plan att inte skuldsätta oss eller ta på oss mer utgifter än att vi har råd att klara oss på endast en av våra inkomster. Nu fick vi testa på i skarpt läge hur det är att leva på endast en inkomst (helst vill vi inte behöva använda bufferten, för den är tänkt att kunna användas även till annat än inkomstbortfall. Tex om något händer med huset, eller en biter av en tand eller nåt). Jag gjorde en stor operation i slutet på maj och var sjukskriven i 2 månader, när jag gick in häromdagen på försäkringskassan så hade de precis påbörjat mitt ärende. När jag gick in idag så var det borttaget att de påbörjat mitt ärende, ser ut som om de fortfarande inte rört det. Jag undrar varför det ska dröja så länge, det har gått snart 3 månader? Men det kunde lika gärna varit min man som blev utan inkomst under en längre tid. Jag har dock känt mig lugn hela tiden, eftersom vi vet att vi klarar oss på en inkomst. Men hade vi varit maxbelånade, och det varit min man som behövt opereras-då hade vi behövt använda bufferten, och det hade stressat mig mycket.

Jo, värdet på huset kommer troligtvis ha gått upp en del på 25 år, så med vetskap om det kommer vi troligtvis inte behöva amortera. Däremot kommer vi ju ha räntekostnader. Och i kombination med låg pension (för min del) så kommer vi kanske behöva ta av kapitalet för att betala räntan. Men det är ju ett kapital vi kommer ha för att vi då maxbelånat huset, det kommer vara på ett eget konto som bara ska bekosta boendet. Det andra kapitalet som vi sparat ihop redan innan kommer vi ha att “leva loppan” för. Vi har pratat om att ev köpa en fjällstuga, eller ett boende utomlands om vi har råd (såvida det blir ett tillräckligt kapital över så vi kan unna oss saker som ex relativt frekventa restaurangbesök). Men kapitalet vi får ut av att maxbelåna huset kommer ju sakta urholkas, och då kommer vi så småningom behöva använda det kapitalet vi tidigare sparat ihop för att ha råd att leva. Dvs det börjar sina pengar. Men då är vi förhoppningsså gamla i kroppen att vi ändå inte har nöje av de pengarna, utan kan sälja huset och bosätta oss i nån hyres och bli gamla och gaggiga :sweat_smile:

Japp, det är definitivt mycket känslor här, och det är något jag reflekterat över de senaste åren när verkligheten börjat komma ikapp. Behöver jag ens vara så här känslig när det kommer kring ekonomi, eller är det ett bagage av min uppväxt? Borde jag inte kunna ta lite mer risker när jag ändå har det relativt gott ställt? Min man är oerhört avslappnad när det gäller ekonomi, och i början av vår relation kunde jag pika honom för att han aldrig kollade prislappar på sånt han köpte (han är ingen spenderare. Men när han köper något så bryr han sig inte om kostnaden). Jag tror också det är därför han lämnar “carte blanche” till mig att rådda över ekonomisk planering (kolla olika avtal, lägga upp ekonomisk planering osv). Han låter mig binda vår boränta för att jag ska känna mig trygg-även om han själv inte hade gjort det. Han låter mig binda vårt elavtal av samma anledning. Osv. Han själv är inte intresserad av investeringar, utan det är jag som sköter de bitarna (men jag kollar med honom innan). Jag vet inte ens om han hade valt att investera om det inte vore för att jag gör det med vår ekonomi. Han hade nog bara haft pengarna på ett konto och tagit ut när han behöver. Han är en mycket enkel man vars största intressen i livet är natur, fjällvandring, trädgårdsarbete och träning. Han är motsatsen till prylgalen (och där är vi lika). Vi har bara lite olika uppfattningar om vems hobby som ger en mest upplevelse och avkoppling (jag dyker). Jag har tagit upp det här med att gå i pension tidigare, men han gillar verkligen sitt jobb. Nu har han dock tagit tjänstledigt 30% när han blev indragen i ett spännande forskningsprojekt. Men han jobbar ju ändå de där 30% i forskning. Han är inte lockad av att gå ner i tid för att han gillar det han gör. Det var delvis det som inspirerade mig att börja studera trots min ålder: tänk att hitta ett jobb man gillar så mycket att man inte vill sluta jobba. Jag har en annan dykkompis som jobbar som läkare. Han är ca 80 år, och lite smått irriterad av att det har policys på sjukhuset att när man uppnår en viss ålder får man inte göra vissa saker längre. Han fortsätter att jobba, men jag kommer inte ihåg vilket “område” han fick lämna (kan det ha varit att handleda? Jag minns faktiskt inte), eller om det var att han inte fick jobba heltid längre? Nåt var det iaf. Jag vet bara att det är mutter från hans sida att han inte får jobba lika mycket längre. Så vill jag också känna när jag är 70+. Oavsett skulle det vara gott att ha ett kapital så man kan säga “fuck off” om något händer på ens arbetsplats som man inte gillar.

Jo… men tänk om hävstången inte gått så bra till en början, och man blir tvungen att sälja när det är en dipp? Den situationen vill vi undvika. Vi vill endast sälja när vi känner “nu har vi tillräckligt och mer därtill, nu drar vi oss undan marknaden”.

Det är väl lite det här som är min magkänsla just nu, och det jag söker efter för att “våga”. Finns det någon period historiskt när ett ras inte återhämtat sig på en 10-15 år, så att man ligger på ett 7% snitt igen?

Har du tänkt på att genom att ha 50% belåning har du redan en massiv hävstång. Är du stressad över det också ?

Om inte vart går gränsen ? 51% , 52% …

2 gillningar

Konstigt nog inte (jag gick inte och funderade på det). Innan dess trodde jag nog att jag skulle reagera annorlunda, eftersom det har jag gjort en gång tidigare. Jag hade ett litet kapital på börsen när det här med Fukushima hände och mina investeringar sjönk drastiskt och förlorade i värde. Jag fick panik och plockade ut dem när jag låg minus, och extramorterade på bostaden istället :see_no_evil: Precis det man inte ska göra. När dippen kom i april så vet jag att hjärnan gjorde en liten kullerbytta och jag “oh, here we go again”. Men jag höll mig, och det är jag glad att jag gjorde. Jag klarade rida ut den stormen, men å andra sidan kanske jag gjorde det för att det då inte bara var mina pengar utan även min mans, så jag tog hänsyn till hans reaktion. Jag fick lite dåligt samvete för att vi tappat pengar som jag lagt in i Lysa, men min man var fullständigt obekymrad. Hade han fått panik så hade jag nog sålt om han hade velat. Nu är vi på plus igen, och det känns extra bra!

Det finns flera historiska perioder där börsen tagit 10-15 år att återhämta sig efter ett kraftigt fall. Att den återhämtat sig innebär runt 0% nominell avkastning under denna period. För att du över perioden skall få ett snitt på 7% avkastning krävs betydligt längre tid än så…

1 gillning

Den varken ökar eller minskar. Jag har försökt räkna på mina studier, och om det kommer löna sig i slutändan. Men det finns inte så mycket statistik vad gäller biotekniker, så jag har räknat på minimumlöner. Vem vet-det kan ju bli så att jag jobbar inom forskning, och då är lönerna ungefär lika låga som det yrke jag idag är studieledig från. Det kommer nog vara så att jag riskerar gå något minus från det här “äventyret”-såvida det inte blir så att jag gör karriär, den möjligheten finns ju också. Men då kommer jag däremot ha ett jobb jag troligtvis kommer vilja jobba med efter jag är 70+. Då behöver jag inte bekymra mig för låg pension. Då har jag liksom köpt mig lite extra tid på arbetsmarknaden, med något som är tänkbart att jobba med och fortsätta ge mig inkomst istället för pension. Den biten kan väl stressa lite-tänk om jag inte klarar det och jag behöver gå tillbaka till mitt gamla jobb? Då har jag slängt pengar i sjön på en ofärdig utbildning. Men den stressen finns ju där oavsett om vi belånar huset eller inte för en hävstång. Men jag tror inte det stressar mer att jag använt bostaden som hävstång på börsen då pengarna ska ju ändå bara ligga och växa till sig utan att vi ska röra dem (annat än för att ombalansera)? Det som skulle kunna stressa mig är om det kan bli såna dippar på börsen att det aldrig återhämtar sig innan vi blir pensionärer? Då känns det onödigt att ha slängt 88k på extra ränteutgifter för bostaden, än det vi betalar för idag. Vad händer ex vid och efter ev världskrig, tar det 20 år innan man hamnar på break even igen liksom, att man inte ens får de där förväntade genomsnittliga 7%?

Jo absolut. Men när jag sitter och gör mina formler i excelkalkylen, så ser det ut som om de två åren kan göra ganska många hundra tusen i skillnad i det långa loppet genom en snöbollseffekt (om vi låter kapitalet vara kvar på börsen även om vi skulle uppnått målet efter 10 år). Och de extra hundratusentals kronorna skulle kunna göra att vi kan beta av annat på önskelistan i våra liv. Men om det rasar så får vi vänta den tiden vi ändå hade tänkt vänta (innan vi hittade till RT och började fundera på att investera på börsen), och det har vi varit inställda på tidigare? De två extra åren är baserat på att vi får 7% genomsnittlig avskastning under 12 år istället för 10 år. Men det går ju inte att säga med säkerhet att vi uppnår målet efter 12 år heller. Egentligen går det väl inte planera in något tidsmässigt öht. Det är presumtiva pengar som du säger. Men jo, det kanske vore bra att vänta ett tag för att låta det sjunka in innan vi tar beslut. Vi gör ju så med alla andra köp i livet, och det är ju precis det som detta är. I uppskattningsvis 70% av alla fall så avstår vi ett köp som vi funderat på, eller blivit sugna på. Men jag vet heller inte om jag borde skärpa mig lite, och sluta vara så ängslig. Hur mycket har uppväxten påverkat mig, låter jag den fortfarande styra mig. Eller är jag rentav på en “lagom nivå” här i livet. Lite som de där hallonen i butiken som Jan övertalar Caroline att köpa. Och på så vis kan ju den där rikedomstrappan lugna ner en lite, man taggade ner när man insåg “aha, vår pengasituation kanske inte är så pjåkig ändå”. Och där ökade min vilja att riskera lite mer :sweat_smile:

1 gillning

Jag har nog aldrig tänkt på att vårt redan belånade boende egentligen är en hävstång. Men det är det ju. Gränsen går vid att inte kunna betala lånet med enbart en inkomst. Vi ser det som en boendekostnad där det likaväl hade kunnat vara en utgift för en hyresbostad. Om något händer någon av oss så ska den andra klara sig. När man närmar sig pension så gör det inget att maxbelåna sig-då är de pengarna ändå tänkta att sitta på ett räntekonto, och kan täcka ränteutgifterna för lånet. Skillnaden är ju att pengarna finns tillgängliga om man skulle vilja/behöva använda dem. Det är ju inte säkert man får låna när man är pensionär, även om man har ett kapital på banken. Då vill man inte behöva använda det ihopsparade “levaloppan-kapitalet” för att bekosta ett nytt tak. Då är det bättre att ta kapital av det frigjorda huskapitalet, och betala bara räntan för den delen du behöver använda med hjälp av levaloppan-kapitalet. Det är som att låna av sig själv, men banken får räntan.

Ah, där slog du fast något nytt för mig. Så om det gått bra i låt säga 10 år, men det blir ett kraftigt fall som tar 10-15 år att återhämta sig ifrån, då skulle jag kunna hamna i en situation där jag aldrig fått 7% genomsnittlig avkastning? För det är ju om senast ca 25 år som jag tänkt att pengarna ska börja användas?

Även om jag fick 7% de första 10 åren, så vart det ju 0% kommande 10-15 åren. Och då blir ju snittet på 25 år 3-3,5% (höftat)?

Om du fick 7% de första 10 åren och det sedan kom ett kursfall som det tog 10 år att komma tillbaka från har din investering gått upp 96.7% på 20 år, vilket motsvarar en årlig avkastning på 3.44%.

De senaste åren har ju dock avkastningen varit historiskt hög (>7%) så verkligheten ser antagligen något annorlunda ut.

1 gillning

Det här visste jag inte, det hjälper en onekligen att ta beslut. Jag visste inte att det funnits historiska perioder när det tagit 10-15 år att återhämta sig, och det slätar ju onekligen ut avkastningen på min tänkta sparhorisont om det skulle inträffa. Då räcker inte ens 20-25 år om man har otur. Och det är väl just en sån risk jag inte är beredd att ta.

1 gillning

Jag och då är ju frågan, hur många % belåning motsvarar detta? 13% 37,5% 50% 51% 67%

Rent krasst behöver du i sådana fall räkna ut detta och lägga dig på den nivån för att inte amortera mer för att behålla maximal hävstång som ni är bekväma med.

Det känns som att du missförstår, sannolikheten för att snittuppgången skall ligga på ~7% under tiden du är investerad i marknaden ökar desto längre tid du är investerad, detta är ett argument för att trycka in så mkt som möjligt så tidigt som möjligt. Inte att vänta till pension och sedan belåna sig och lägga in så mycket man kan.

Det låter som att du är rädd för att förlora pengar men vill ändå minimera tid i marknaden vilket är det bästa sättet att förlora pengar på.

1 gillning

Under de senaste åren har ju aktiemarknaden avkastat ansevärt mer an 7%, vilket gör att du under en viss period antagligen kan ta en nedgång och ändå ligga på 7% i snitt över hela perioden.

Då du står inför en stor förändring och skall börja studera så skulle jag personligen vänta lite med att öka risken så du ser hur det utvecklar sig. Jag skulle dock antagligen inte vänta mer än ett år eller två innan jag justerade balansen, förutsatt att allt flyter på som det skall.

1 gillning

Jo, vi får sätta oss lite och räkna på lite olika såna scenarion.

Ahh, då är jag med på banan igen-det skulle alltså vara en genomsnittlig snittuppgång på ca 7% trots en ordentlig nedgång under lång tid som kanske inte återhämtar sig förrän det är dags att gå i pension.

Det vi skulle belåna inför pension är så mycket som möjligt, tom så mycket att våra ev pensioner inte skulle täcka räntekostnaderna (det här var tanken vi hade innan vi bestämde oss för att börja investera). Vi skulle tom kunnat låna 85% om vi hade fått (men det undrar jag om någon bank skulle tillåta). Men de pengarna skulle vi sen inte riskera eller investera på något vis. De skulle sitta på ett räntebärande konto, där sparräntan betalar boräntan “åt oss”. Dockfår man ju inte lika mycket sparränta som man betalar boränta, så mellanskillnaden blir som en premie för att ha en större summa pengar tillgängligt. Detta är pengar som skulle gå till att ex ev göra takbyte, eller andra stora dyra renoveringar. När man är pensionär är det inte alltid banken lånar ut pengar till en. Så vi tänkte låna dem medan banken fortfarande tillåter. Men vi ska bestämma vilken procent vi är beredda att ha lån på för att investera-låt säga (nu bara hittar jag på en siffra) 65%. Därefter kommer vi låna mer när vi närmar oss åldern när banken inte tycker vi är lika intressanta att låna ut till. Detta för att slippa använda våra “levaloppan-pengar” för renoveringar. Vi har inga barn som kommer ärva oss, så vi har inget intresse av att det ska ligga pengar i huset som går till någon annan.