Den som inte månadssparar förlorar mellan 60 - 600 kr per dag i framtiden

Ramit Sethi hade ett intressant resonemang i sitt nyhetsbrev idag:

Imagine coming home to your front door cracked open and broken glass in your entryway.

When you turn the light on, you see your wallet on the floor and realize that $50 is missing.

Now imagine the same thing happened the next day. The door is cracked open, the plywood you nailed over the window is busted out, and you’re missing another $50.

What would you do?

You’d make a change! You’d add better locks, ask the police to patrol your neighborhood, and alert the next-door neighbors.

Now, imagine losing $50 every day for 25 years … and doing nothing!

This is exactly what’s happening when you don’t invest . But since there’s no broken window or open door that tells you someone has broken in, you don’t do anything. Your wallet isn’t missing the cash, so you don’t think you’ve lost anything.

Let me give you a way to visualize it.

I turned 40 this year. We’ll assume that I have no money saved up yet (sadly, this is reality for many 40-year-olds).

If I invest $100/month — $1,200 annually — and assume a 7% interest rate, I’ll end up with $81,212 when I turn 65 in 25 years.

If I invest $1,000/month — $12,000 annually — I’ll end up with $812,118.

Take a look:
Money Lost Per Day550x130
A 40-year-old who doesn’t invest is losing up to $56 per day .

Intressant sätt att räkna på det och perspektiv att titta från.

11 gillningar

60kr/dag lät inte så mycket, men tryckelsnisse har nog vart framme i rubriken

Edit: efter att läst igen ser jag att du bara inverterade slutsatsen i originalartikeln

1 gillning

Står det fel i tabellen? Ser ut som ett , flyttat sig, eller tänker jag fel? :thinking:

Tror jag inte, vad tänker du?

Tänker att det är hårt att säga att man ska investera 12 000 USD om året…

Jo, jag fattade det efter att ha tittat en gång till i tabellen.
Var bara lite förvirrande först att läsa 60kr och sen talar hela artikeln om $50

1 gillning

”Förlorar” pengar, heh visst. Ungefär som min moster som säger att hon ”tjänat” pengar när hon köpte ett par byxor på rea. :smile:

9 gillningar

Korrekt är ju alternativkostnad, men det är ju svårt att rubriksätta med det. :joy:

1 gillning

I texten står det 812,118 men i tabellen står det 81,212. Så blir lite förvirrad.

Men det är sent, så min logik kanske har gått och lagt sig. :sweat_smile::sleeping:

Kolla längst ner i tabellen

1 gillning

Aah! Tack! Det var visst logiken som gått och lagt sig. :rofl::heart:

1 gillning

Det som gör resonemanget ogiltigt är att det behandlar förväntad avkastning som garanterad avkastning. Samma resonemang kan användas för att sluta sig till att den som är 100% börsinvesterad förlorar jättemycket genom att inte använda maximal hävstång.

10 gillningar

Jag har två andra problem med resonemanget:

• 7% avkastning är inte sant när man räknar på nuvärdet av besparingarna. Min Pensions 2%/år tycker jag är det rimliga sättet att se på skillnaden mellan pengar idag och pengar om X år. Inflationen och allmän standardhöjning i samhället äter upp majoriteten av de “7% man får” på börsen

• Det ÄR inte självklart att skjuta upp konsumtion 25 år. Är inte övertygad om att 65-åringar som “levt livet” de senaste 25 åren är mer missnöjda med ett lite snålare pensionärsliv än 65-åringar som snålat och lagt i ladorna för en framtid där kanske inte pengar på banken var lösningen. Man måste ALLTID fråga sig “vad är syftet med att spara inför framtiden”?

(För mig är svaret på punkt 2 att jag försöker hålla nere min konsumtion nu för att inte leva ett liv som gör mig beroende av en hög inkomst. Det skulle skapa mer stress för mig och jag upplever inte att jag kan konsumera mer på ett meningsfullt sätt)

4 gillningar

Sen finns många som har så låg pension att ha sparade pengar är livsnödvändigt. Jag själv vill inte bo i tält som pensionär. Nu har jag en speciell sits på grund av mina långa sjukskrivningsperioder, men min sits sitter många i.

Så det finns mycket att väga in! Men sen tycker jag att spara runt 10% av sin inkomst är lagom, man ska ändå kunna leva gott och bra även om man sätter undan lite för framtiden. :blush::dancer:

3 gillningar

Att förlora 56$ om dagen är ju om du jämför att inte investera jämfört med om du investerar 12000$…

Bättre rubriker än så kan du sätta @janbolmeson!

Kvällsjournalistik… (rubriken förtydligad nu)

Om det hade varit en rubrik för en tidning hade jag hållt med.
Men det står “förlorar” vilket gjorde att jag direkt tänkte på att det är en räkneövning och inte en riktig förlust. Tycker rubriken är ok för forumet med dess insatta läsarskara

2 gillningar

Nu såg jag inte originalrubriken, men just nu stämmer det inte :sweat_smile:.

Står nu:

Den som är 40 år och inte månadssparar 10 000 kr “förlorar” från 60 kr om dagen eller 20 000+ per år

Bör stå:

Den som är 40 år och inte månadssparar 1 000 kr “förlorar” från 60 kr om dagen eller 20 000+ per år

eller, om det var syftet,

Den som är 40 år och inte månadssparar 10 000 kr “förlorar” från 600 kr om dagen eller 200 000+ per år

Edit: jag korrigerar rubriken till sista förslaget, så att diskussionen kan få handla om ämnet snarare än ämnets rubrik :wink:.

Detta bör vara rubriken på tråden om följande är rätt:

Alltså 600 kr per dag (inte 60 kr) vid 10.000 kr månadsspar.

Haha, visste inte att du kunde ändra i mina inlägg @Ola_Morin:joy:

2 gillningar

Vad händer :joy: ? Är @Ola_Morin din korigerings program ? Det är inte ofta egen företagare jobbar gratis :wink:! Du ska vara glad @janbolmeson så länge du får ändra mina fel stavade inlägg :wink:

Denna tråden blir bara rörigare och roligare för varje inlägg! :rofl:

1 gillning