Den som inte månadssparar förlorar mellan 60 - 600 kr per dag i framtiden

Kan vi enas om att en bättre iteraton av rubriken är:

Den som är 40 år och varje månad sparar 10 000 kr på bankkonto istället för att investera förväntas förlora från 600 kr om dagen eller 200 000+ per år

?

Att spara så att man kan fylla upp en låg pension är för många nödvändigt men hur många som får låg pension kan månadsspara och långtidsinvestera 10 000 i månaden?

2 gillningar

Typ ingen, de två första stegen är mer rimligt. :blush:

1 gillning

Hur lång tid tar det att få igen pengarna som ni satsade innan börsen rasade i år?
Folk rekommenderade att belåna huset för att satsa på börsen😳
Låter det lika idag?

Nästan alla här på forumet har sina bostäder belånade för att lägga pengarna på börsen istället.
Jag kommer fortsätta göra så också iallafall!

1 gillning

Vore kul att se lite siffror på om detta stämmer. :thinking:

Någon kanske vet hur siffrorna mer generellt bland sveriges investerare ser ut?

Har själv inga bostadslån, så kan inte tjejgissa med övertygelse! :blush:

Mitt antagande va såklart att alla här äger sina bostäder men det stämmer ju såklart inte!
Men alla som äger sitt boende, har bolån och har pengar på börsen använder sitt bolån till att investera på börsen, annars hade man amorterat på lånet med dom pengarna. Vilket jag tror stämmer in på majoriteten här.

Sen finns det ju fall där man har mer pengar på börsen än vad man har i lån, men resultatet blir ändå samma. Man använder belåning för att shoppa på börsen.

2 gillningar

Så alla tar extra lån på huset för att kunna investera mera på börsen?

Tjejgissar att en del gör det, men tror inte det är alla. Men jag kan såklart ha fel. Men det känns som ett stort risktagande att investera pengar som man inte äger.

Måste vara svettigt i dessa tider. :grimacing:

Ja och nej.
Man gör ett aktivt val att investera på börsen ISTÄLLET för att amortera på lånet som redan finns.
Så ja, indirekt lånar man pengar för att investera dom på annat håll.

Sen att folk inte går till banken och ber om mer lån är ju en annan sak. Men det är lånade pengar hur man än vänder och vrider på det. Har man en skuld man väljer att inte betala av på så lånar man pengar :slight_smile:

2 gillningar

Sen kan man ju göra både och också, alltså både spara på börsen och amortera… Allting måste inte vara svart eller vitt!

1 gillning

Självklart kan man göra både och, det gör nog de flesta, jag själv också pga hur omvärlden ser ut just nu.

Men det ändrar inte på att pengarna som åker in på börsen fortfarande bör ses som lånade pengar.

Men det @SebastianB menar är ju att om du inte amorterar bort lånet helt innan du sätter några pengar på börsen, så investerar du med belåning. Och han har en poäng.

3 gillningar

Tror detta är mer rimligt, men är som sagt inte så insatt i hur man bör tänka kring sin amortering. :blush:

Ja jag förstod vad @SebastianB menade och håller till viss del med… Vilken belåning man vill ha på huset är en smaksak, den varierar pga många olika parametrar - där ränteläget kan vara en av dom. Dock anser JAG, att man ska hålla sig ifrån för hög belåning i förhållande till sin ekonomi.

2 gillningar

Lånar du så väl banken ägare och inte du? :sweat_smile::see_no_evil:

Där är en annan synvinkel ur det hela, vilket till viss del också är sant.

Självklart! Man ska inte ha så mycket lån så att man inte kan sova på nätterna.

Känner att detta spårat ur lite väl mycket från ursprungstråden…

2 gillningar

Vår villa är obelånad, och vi har kapital investerat.

3 gillningar

Vet inte vilken idiot som rekommenderade att belåna huset för att spekulera på börsen? Vet heller inte vad det har med detta att göra? Hela poängen är väl långsiktigt sparande över en mycket lång tidshorisont.

Vem vet, avkastningen från idag till 2062 kanske är 14 procent per år i snitt istället…

1 gillning

Dumt att man månadspara. Du kommer att få samma värde på pengarna i bästa fal. Om man räkna in inflationen, detta är något som ingen pratar om. Jag tycker att man ska invästera med något som man kan styra eller som verkligen äger som en fastighet som du bor i eller hyr ut…

Som en tidigare svarat
De flesta på denna sida har just belånat hemmet för spekulation!
14% i årlig uppgång?
Tror inte på evig uppgång tyvärr

2 gillningar