Har de flesta på RT forumet tagit extra lån på huset för att investera?
Hmm, det tror jag inte riktigt på.
Jag förstår precis vad ni menar med ”investerar på lånad bostad” men det är en ganska skev bild av hur lån fungerar. Då kan man påstå att allt vi gör som inte är amortering är på bekostnad av lånet, t.ex. ”låna för att köpa mat”, ”låna för att köpa gymkort”, ”låna för att leva”.
Jag satt PRECIS och tänkte på detta faktiskt. Och ja, så blir det också, typ.
Det finns dock en betydlig skillnad på pengar du måste ha för att leva för och pengar du har råd att lägga undan.
Du måste ha mat för att överleva. Sen rent ekonomiskt är det ju dåligt att köpa mat, men jag tror de flesta håller med om att mat är en ok sak att spendera sina pengar på ![]()
Skillnaden jag ser här kommer ner till när du gör ett aktivt val att shoppa på börsen istället för att amortera, för pengar du egentligen inte måste ha just nu.
Sen kan ju dock tilläggas att jag tycker det är helt rätt att vara fullt belånad på sin bostad och lägga så mycket pengar på börsen som möjligt och amortera så lite som möjligt, så länge man är bekväm med den sitsen!
Jag personligen just nu är inte fullt bekväm med det utan amorterar ganska mycket pga alla oroligheter och av anledningen att jag sitter som egenkonsult och är lite orolig för hur världen ser ut om ett år, ifall jag mot förmodan skulle vara utan uppdrag en längre period. Hade jag haft kvar min gamla, relativt trygga, anställning jag hade i 9 år (Nu hade det varit 12 år) så hade jag gjort väldigt annorlunda. Dock hade jag nog inte haft lika mycket lån just nu då jag inte hade flyttat till min nya dyrare BR, så jag hade brytt mig mindre ![]()
Intressant sätt att räkna på. Personligen fick jag mest en klump i magen och stress…
men man väljer alltid hur man reagerar, alltid bra att veta vad man missar. Samtidigt som det är viktigt att fundera på vad man sparar för (som någon skrev ovanför) och hela boken Die with Zero som Jan och Caroline pratat om innan, ser inget syfte att spara mängder som inte kommer användas. Men en tankeställare, helt klart!