8500 kr/mån i hyra som student, kalkylen går inte längre ihop

Hej!

Jag pluggar en flerårig utbildning i en storstad och har nästan sen studiestarten bott på ett lägenhetshotell på grund av bostadskrisen. Hyran var till en början 7500 kr/mån men har höjts till följd av inflationen till 7750 kr/mån. Nu har man höjt hyran igen på grund av ”marknadsmässiga förändringar” till hela 8500 kr/mån. Detta gör såklart att kalkylen inte går ihop som student då jag endast får in ca 11000 kr/mån. Lite bättre blir det i januari då beloppet höjs till 12000 kr/mån.
(Företaget har rätt enligt villkoren att göra dessa absurda hyreshöjningar då jag bor på ett bostadshotell, och hyreslagen omfattar dessvärre inte mig. Det finns inget alternativ att försöka få ner hyran, avtalet gäller).

Till en början bodde jag först som inneboende innan jag fick mitt boende som jag har idag, men det fungerade inte eftersom att jag inte fick någon studiero. Det är inte ett alternativ att vara inneboende hos någon eller dela lägenhet. Jag har mer än tre år kvar på min utbildning och har intensivt letat en ny lägenhet utan resultat. Jag ser det inte som ett alternativ att fortsätta göda dessa människor med min höga hyra och försöker nu hitta en lösning. Kanske kan du komma med ett förslag?

Alternativ 1, studieuppehåll:
Jag har sökt jobb på ett företag som erbjuder en betald internutbildning på tre månader, därefter provanställning/visstidsanställning upp till ca 9 månader för att sedan bli erbjuden fast tjänst. Planen är att sälja av mitt kapital på ca 1 250 000 kr, ta ett bolån med mycket låg belåningsgrad (ca 50%), jobba på företaget för att eventuellt senare återgå till mina studier. Detta gör att kalkylen går ihop, avgiften till föreningen är betydligt lägre än min nuvarande hyra och även medräknat räntan och driftkostnad så blir det inte mer än 6000-7000 kr/mån. Varken arbetsgivaren eller banken kommer veta om min eventuella återgång till studierna så småningom (vilket kanske inte är så snällt mot arbetsgivaren, men så är planen). Föräldrarna är oroliga över att detta kommer slå hårt mot min livsinkomst — men faktum är att krisen är här och nu. De är också oroliga över att jag kommer bli alltför bekväm med rullande inkomst och att jag inte kommer återuppta min ganska krävande utbildning. Internutbildningen som företaget ger är också ganska dyr och de tror att jag blir bunden att jobba kvar ett visst antal år, detta har dock arbetsgivaren inte nämnt så jag har inte kunnat ta ställning till detta ännu…

Alternativ 2, sälja av och ta den högre hyran:
Detta gör att jag kan fortsätta min utbildning utan att ta studieuppehåll, dock så blir det extremt fattigt och svårt att få ihop kalkylen och det skulle göra att jag skulle behöva sälja av. Förlusten kanske dock inte blir så stor som jag tror eftersom att jag snabbare blir examinerad, får hög lön, vilket bidrar till min livsinkomst.

Har ni något annat alternativ? Kom gärna med förslag! Jag vill redan nu i förhand tacka dig som läst detta och jag kommer såklart läsa alla svar.

Bästa hälsningar,
Clouds

1 gillning

Extrajobb?

1 gillning

Bra förslag men det är med nöd och näppe jag får godkänt på mina tentor idag, trots att jag lägger otroligt mycket tid på mina studier. Ser det inte riktigt som ett alternativ som skulle fungera för mig personligen.

Jag tänker att om du nu har så pass mycket sparat kan du ju likaväl se det som en investering i din utbildning också att använda delar av dom pengarna till leverne, jag gissar på att din framtida inkomst snabbt kommer upp och blir hög om det är en såpass lång utbildning. Däremot låter det kanske som att dina föräldrar har rätt mycket tankar om vad du ska göra om du tar ett studieuppehåll, det är ju inga konstigheter att göra heller. Tror du själv att du kommer gå tillbaka till studierna om du tar 1-2 års uppehåll? Du kommer ju att jobba i massa år framöver och att livsinkomsten ska vara en stor faktor till vad du väljer tycker jag känns lite synd. Vilket känns mer lockande? Mer utvecklande?

Stort lycka till!

3 gillningar

Alternativ 3: inneboende men plugga på biblioteket/i skolan

Alternativ 4: jobba extra (även om du skjutit ned denna)

Alternativ 5: plugga på annan ort

Tänker att du knappast är ensam med dessa problem utan du har många studiekamrater i samma sits. Går du andra året? Hur ser det ut att få en studentbostad?

Om du tar studieuppehåll tar du ju effektivt bort detsista året av din karriär. Skulle tro att du kommer tjäna mer då än vad du skulle offra för att göra din situation bättre idag. Du har råd att ta från sparpengarna och det är helt okej att göra det.

4 gillningar

Ingen lätt sits! :pensive:

Har du kollat om det möjligen finns stiftelser du kan söka extra medel ifrån?
(Tror det finns en firma som letar upp stiftelser och fonder som kan passa, ska se om jag hittar den!)

Har du pratat med skolan om de kanske sitter på tips eller information kring boende?

Sen vet jag inte hur reglerna ser ut för studenter, kapital och bostadstillägg, men kanske värt att prata med Försäkringskassan. Tror de kan se bidraget som ett lån som sen i framtiden ska betalas, men troligen till ok ränta.

Vet inte hur bidragsupplägget ser ut för studiebidrag, men går det ansöka om högre lånedel?

Lycka till! :crossed_fingers:

1 gillning
  1. Använd en del av pengarna och köpa en lägenhet?

2. Hyr i andrahand?

3. Plugga på universitetet då det där finns bra lokaler?

Utifrån ser det ut som att du har mycket fler möjligheter än de flesta studenter.

3 gillningar

Ett stort tack för ditt inlägg, det var verkligen tänkvärt. Jag tror absolut att jag kommer återuppta mina studier om jag tar ett uppehåll men jag förstår verkligen oron också som mina föräldrar har, jag har träffat flera som sagt samma sak och jag tänker att det lätt blir fler år med uppehåll än vad man först tänkt sig.

Jag vet inte riktigt vad jag känner, på ett sätt vill jag absolut ta ett uppehåll eftersom det känns mer ekonomiskt smart och jag är inte så ”lycklig” (eller vad man nu vill kalla det) på min utbildning, även om jag absolut vill hålla på med det i framtiden. Samtidigt är det viktigt för mig att inte vara strategiskt osmart rent ekonomiskt, självklart ska man välja med hjärtat också men vill ändå förstå andra lösningar och om ev alternativ 1 är ekonomiskt bättre eller det andra. Men ett stort tack för ditt inlägg, jag håller verkligen med om att det är synd om enbart livsinkomsten ska få styra! Jag tar det verkligen med mig vidare.

1 gillning

Tack för ditt inlägg! Att vara inneboende och plugga extra ser jag inte som ett alternativ, arbetsbördan är redan tung och jag klarar tentorna med mycket liten marginal trots att jag lägger otroligt mycket tid på mina studier. Plugga på annan ort är inte heller ett alternativ då jag skulle bli tvungen att komplettera och backa 1-2 terminer, men annars ett väldigt bra förslag.

Många av mina studiekamrater kommer härifrån och bor hemma, annars har de köpt eller på något mirakulöst sätt fått en hyresrätt, antingen via bostadskö eller kontakter. Jag har dessvärre inte någon av dem.

Om du tar studieuppehåll tar du ju effektivt bort detsista året av din karriär. Skulle tro att du kommer tjäna mer då än vad du skulle offra för att göra din situation bättre idag. Du har råd att ta från sparpengarna och det är helt okej att göra det.

Ja, jag får försöka räkna på det vad ett år i arbetslivet skulle ge kontra vad en lägre hyra skulle spara in (med hänsyn till lägre lön också). Och försöka väga in vad som känns rätt också. Känns surt att fortsätta med högre hyra men kanske det som är bäst ekonomiskt ändå.

Det här borde jag ha nämnt i inlägg #1, programmet jag läser på erbjuder flera stipendium men studenter som kommit längre har förtur och konkurrensen är mycket stor. Har dessvärre inte fått ett enda stipendium. Maxar också bidrag och lån. Men mycket bra förslag, någon är säkert i samma sits och kommer ta del av detta. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Har du verkligen hört av dig till andra högskolor och kollat? Det finns massor som byter utan att backa men det är klart att det blir lite speciallösningar ibland.

Många av dina studiekamrater bor säkert hemma men väldigt många gör inte det utan tar kortare andrahands/inneboendekontrakt. Kan du gå ihop med någon annan och dela på en lägenhet? Så att ni båda förstår varandras behov av studiero?

2 gillningar

Att köpa bostadsrätt skulle kräva bolån så jag funderar lite kring det i alternativ 1. Fortsätter söka lägenheter i andra hand men har inte lyckats hittills (trots att jag letat i månader). Jag har kanske fler alternativ än den ”vanliga” studenten och är tacksam för det, men att dela var en ren mardröm och kan inte tänka mig att göra det igen.

1 gillning

Jobbig situation.
Vet inte hur länge du har stått i bostadskö men oftast så brukar det gå att få någon studentlägenhet efter 1 till 2 terminer i kö. Och sedan använda ditt kapital till att täcka upp det som behövs extra. Alternativt går det att hitta ett billigare boende på med ett längre pendlingsavstånd.

Skulle du kunna gå ihop med någon/några kompisar och hyra något ihop. Min upplevelse är att det är lättare att få tag i en 3 eller 4.

Är du under 29 så går det att söka bostadsbidrag men risken är att du har för mycket kapital för att göra det

1 gillning

Ja, dessvärre är inte det ett alternativ. :pensive: Det program jag läser erbjuds bara på ett fåtal universitet och jag sökte precis innan pandemin bröt ut. Efter pandemin har antagningspoängen ökat kraftigt och jag har fortsatt söka till UU där min brorsa bor, de andra kommer jag antingen inte in på (på grund av den ökade konkurrensen) eller går bort på grund av kompletteringskrav.

Ja, bostadsbidrag får jag inte på grund av kapital och för att jag bor i ett bostadshotell just nu, vi omfattas dessvärre inte av bostadsbidraget. Annars hade det definitivt hjälpt. Jag har pratat med mina närmaste kompisar men de har redan lyckats lösa boende. Kanske ska prova med de andra men väldigt tveksam till att göra ett försök igen att dela med någon jag inte känner så bra.

Utifrån det du beskriver i tråden verkar det enklaste vara att du plockar tex 2000 från ditt kapital varje månad. Även om det är svårt att jobba parallellt med studierna borde du kunna sommarjobba och få in lite extra att fylla ut med.

2 gillningar

Jag tror att du borde bredda dina vyer lite när det gäller inneboende. Man kan bo i en trång lägenhet någonstans centralt eller ingen villa med gott om plats. Det finns alla varianter. Om du specifikt letar efter möjligheten att hyra rum med lämpliga förhållanden så är jag övertygad om att det går att lösa. Det lär vara fler personer, och kategorier av personer, som väljer att hyra ut idag jämfört med tidigare.

1 gillning

Jag skulle utan tvekan ta alternativ 2, även om du skulle plocka hela hyran av ditt kapital för alla tre åren så handlar det ändå “bara” om ca 300 000kr, vilket dessutom inte är mer än 1/4 av ditt totala kapital.
Och har du klarat hyran innan höjningen lär du ju inte behöva ta så mycket ens.

Jag kan absolut relatera till att inte få ro med inneboende, och det handlar inte endast om tiden man sitter och studerar. Jag bodde ett tag i studentkorridor, och det var verkligen inte för mig. Jag bytte senare till ett boende som slukade mer än hälften av CSN.
Ångrar inte detta i efterhand en sekund.

Nåt du kan göra medan du praktiserar alternativ 2 är givetvis att försöka hitta ett billigare boende.

8 gillningar

Har du ingen avkastning på ditt kapital? 4% avkastning borde ge ett tillskott varje månad på drygt 4000kr

Jag förstår önskan om att vara anonym, men är du lite mer specifik kanske det finns nån på forumet med mer konkreta tips och kontakter. :blush: