Bra input, känns som mycket pengar men det är kanske inte så mycket egentligen. Ja, att vara inneboende är helt uteslutet, skönt att du slapp den upplevelsen senare under din utbildning. Vissa saker får kosta och det här är en sak jag inte orkar tumma på, även om det rent ekonomiskt svider.
Hmm ja, men frågan är när börsen vänder. Kan ju ta flera år (även om det troligt vänder tidigare).
Finns väl ingen storstad i Sverige där du inte skulle kunna casha en lägenhet??
Med det sagt. Jag hade norpat på sparandet tills jag hittat ett vettigt boende att hyra. De flesta får hoppa runt, ibland som inneboende, ibland i 3dje hand, det är tyvärr så det ser ut.
Det jag däremot inte tycker ska påverka ditt beslut är din ”livsinkomst”. Skit i den, du är alldeles för ung för att tänka på sådant. Livet kommer ändå inte bli som du tänker dig!
Fastränta? 3,22% 2är (Handelsbanken), halva ditt kapital.
När jag pluggade tog jag inga lån, bara bidragsdelen (ca 2800kr tror jag det va per månad?). Då hade jag en inneboende och delade på en hyra på ca 5600kr. Jag levde på de tusenlappar jag tjänat in under sommaren. Hade oxå mindre extraknäck en kväll i veckan för några hundralappar till.
Kanske lite inspiration för din situation? Jag kände dock sällan att jag pluggade över 8h om dagen.
Inget illa menat, men det här låter för mig lite som en storm i ett vattenglas. Förstår jag det rätt att du har 1 250 000 kr i sparkapital trots att du inte ens börjat din karriär än?
Ta ut säg 4000 kr/mån att leva på samtidigt som du letar efter ett billigare boende. Klart att det suger att lägga 300 000 kr på hyra, men med en miljon i startkapital efter examen, en hög lön och hela livet på dig att spara så är det ingenting.
Om du känner att du har kapacitet att både plugga och jobba samtidigt så skulle ett alternativ vara försöka plugga 150% (t.ex. läsa 3 kurser parallelt istället för 2). Då blir du klar på 2 år istället för 3 år vilket sparar pengar, men gör också att du kan börja jobba inom din karriär tidigare.
Om vi pratar Stockholm och Göteborg så är tyvärr en miljon precis på gränsen även för en 1:a…
Ser inte riktigt vart problemet ligger. Om du har 1,25 MSEK så kan du ju köpa en lägenhet. Även om du bor i Stockholm som har de högsta priserna så är det inget problem. Visst, om du prompt ska ha en lägenhet på Östermalm så går det ju inte men du går väl se dig omkring utanför tullarna.
En snabb sökning på hemnet med Sundbyberg, Högdalen, Farsta och Tyresö visar 22 lägenheter för max 1,75 MSEK.
Likaså gäller det för att hyra. Jag flyttade till Stockholm för 5 år sedan och bodde då i 2 år I Södertälje medan jag sparade till en lägenhet närmare stan. Hyran gick då på 6500 inklusive bredband.
En snabb sökning på andrahandsuthyrning på Blocket i Stockholm visar 94 lediga boenden under 7400 kr hyra.
Detta är ju bara Stockholm så om du bor på annan ort är det ju ännu lättare att hitta ett billigt boende.
Det är ingen mänsklig rättighet att bo på stekigaste adressen, utan man får anpassa sig till sin ekonomiska situation.
Är det ett alternativ kan du se över dina utgifter, här kommer lite konkreta förslag:
*Köp begagnat (Tradera, blocket, facebook market, second hand)
*Jämför och byt leverantörer av fasta utgiftsposter (försäkringar, el, mobilabonnemang, bank etc.)
*Är vegetariskt (undertians veckomenyer ger 28 måltider för ca 500kr så två veckomenyer i månaden plus gröt till frukost bör landa på max 1200kr/månad)
2500kr i månaden efter hyra är väldigt lite pengar men om uppoffringarna känns värda att ta är det inga problem att klara sig på. Känns det inte som om det är värt uppoffringarna är det rimligt att nalla av kapitalet, du kommer högst troligt ha mer pengar att röra dig med resten av ditt liv än du har just nu.
1,75M är ju en halv miljon mer än TS har dock. Får man bolån alls när man lever på CSN?
Den självklara lösningen är naturligtvis att du lånar mot portföljen och fortsätter plugga. Att ta studieuppehåll, köpa bostad fastän du kanske inte vet vad som händer i livet längre fram etc är verkligen att gå över ån efter vatten och krångla till det.
Du skriver att du har ”över tre år” kvar vilket jag tolkar som ~45 månader, och du behöver 2000kr per månad i tillskott… det blir 90k på den tiden, men låta säga 100k för räntekostnader och lite marginal. Det amorterar du av på nolltid när du börjat arbeta sen.
Du söker naturligtvis andra alternativ under tiden, men worst case scenario om du behöver låna upp hela summan så innebär det 8% belåningsgrad i slutet av perioden om värdet på kapitalet står stilla.
Har ifs inte själv sökt bolån under min studietid så vet faktiskt inte. Dock så var det många utav mina vänner som köpte lägenhet när de pluggade. Möjligtvis gick deras föräldrar in som delägare på pappret för att de skulle kunna ta lånet. Det kanske TS också kan göra om det behövs, även om det känns onödigt byråkratiskt om hen redan har en sån stor del av lånet i eget kapital.
På gränsen ja, men inte omöjligt. Dyker upp flertalet om en knappar in 1,25M på Hemnet.
Och som tidigare skrivet, dyker även upp en hel del att hyra om en söker.
Jag misstänker dock att det mer handlar om trådskaparens preferenser…
Din utbildning är en investering i framtida intjäningsförmåga.
Lyft blicken och försök se ett perspektiv 30 år framåt istället för här och nu.
Ta en liten av ditt kapital för att täcka upp underskottet under studietiden samt jobba extra på sommaren.
Men pratar vi Stockholm så finns det typ, Tierp, Västerås, Gävle osv inom rimligt pendlingsavstånd med markant lägre priser.
Pratar vi Göteborg finns väl Trollhättan, Borås osv inom ett rimligt pendlingsavstånd med markant lägre priser.
Pendlingstiden kan man använda för att plugga.
Haha okej det finns nog inte många som anser att Tierp vara pendlingsavstånd till Stockholm.
Verkar inte vara så ovanligt när man använder Tierp som exempel där samhällsviktiga grupper bor
.
Men det går ju inte i dag. Nu har förorterna blivit för dyra och yngre poliser får bo i Södertälje och Strängnäs till exempel. Det är inte heller ovanligt att de bor i Eskilstuna, Nyköping eller Tierp, säger Stefan Eklund.
Beror väl i och för sig på hur mycket denne student eventuellt måste vara på plats i Stockholm.
Det är svårt som student att få bolån. Csn räknas ej som inkomst då du måste klara studierna för att få det.
Jag jobbade på sommaren(men jag hade fast anställning!) och lyckades övertala vår bank vi haft hela livet om ett bolån trots att jag och tjejen var studenter, men vi la in en rejäl kontantinsats. Alla andra banker sa nej. Känns dock inte som rätt tillfälle att köpa enligt mig, när september visade fallande bostadspriser.
Som tidigare skribenter. Det känns som en ypperlig tid att fortsätta studierna och ta från kapitalet. Om vi står inför en lågkonjunktur nu, så är det ett perfekt tillfälle att plugga fram tills vi är ute ur bubblan. Under tiden kan du leta efter billigare boende.
Bor du u Stockholm så får du nog acceptera 45 min pendlingväg om du vill hitta något billigare boende.
Räkna med sommarjobb. Vad säger då din kalkyl?
Tack för ett bra inlägg! Jag kanske har varit lite för rädd att norpa på sparandet men som du själv säger så blir det mycket kapital kvar efter examen ändå. Att läsa fler kurser parallellt för att få examen tidigare tillåts inte på mitt program (varje kurs/termin har förkunskapskrav, och man måste genomfört alla tidigare kurser för att påbörja en ny). Sen så skulle jag nog inte ha kapacitet för det heller. Men ett mycket tänkvärt inlägg, tack!
Känslomässigt känns det bortkastat att ta den högre hyran men som du själv säger så är alternativkostnaden med att bli klar senare förmodligen mycket högre. Tack för ditt räkneexempel också, verkligen tänkvärt! Med den inkomst jag får senare så är 100k inte så mycket egentligen.