För det första så är det omöjligt för en student att få bolån, så länge inte en förälder går in som medlåntagare eller borgensman. Sen handlar det inte bara om preferenser, som beskrivet i flera inlägg nu så lägger jag otroligt mycket tid på mina studier (närmare 60 timmar/vecka, mer under tentaperioderna) och jag klarar tentorna med mycket liten marginal (ofta mindre än 5 p). Jag tillbringar närmare all min tid på campus eller i min bostad och att ha en fungerande bostadssituation är alltså helt avgörande.
Vad gäller att hyra, återigen som beskrivet innan så håller jag utkik och skriver till flera annonser, men det man får komma ihåg är ju att det inte bara är jag som skriver till de som lägger ut på bl a Blocket/Facebook.
Snyggt att ni lyckades lösa bolån ändå. Jag har pratat med alla storbanker och visat med kalkyl att bolån skulle funka ändå trots CSN men alla har sagt nej. Tack för ett bra inlägg, det lutar mot att tacka nej till jobbet men som du säger bör jag göra en ny ordentlig kalkyl.
Om du klarat dig hittills, varför kan du inte bara ta ut 1k per månad från dina sparade pengar, fortsätta studera under tiden? Totalt 36k över 3 år vilket motsvarar ca 3% av ditt kapital idag. Du kan fortsätta med livet du har nu utan att behöva skjuta på studierna.
Ja det är det. Men min poäng var att du kan casha en lgh, men att jag misstänker att dina preferenser gör att du inte hittar en som matchar ditt kapital.
Och, som alla redan skriver (inkl. jag) är att fortsätta hyra och att nalla på kapitalet en bättre lösning.
Men jag hoppas det löser sig för dig! Vore konstigt om det inte gjorde det med tanke på att majoriteten av studenterna sitter i liknade situation men att de inte har en mille på banken…