Tråkigt att höra! Påverkar det livslängd/livskvalitet? Det kan påverkar hur han ska hantera pengarna.
Har precis fått barn och fasar för den här situationen. Oavsett hur mycket pengar han har eller hur han väljer att förvalta dem kan han ju inte hindra dig i din flytt. Frågan är om det hjälper honom öht om du tar hänsyn till hans situation. Kanske kortsiktigt, men han fastnar samtidigt i en beroendeställning till dig. Både gällande boende och kapitalförvaltning.
Mitt svar blir såhär; Strunta i vad han gör med sina pengar. Sköt din egen flytt.
Det är ju hans pengar. Han är vuxen. Se istället till att genomföra en flytt som passar dig. Har han inte ordnat boende är det hans problem - inte ditt. Det finns gott om boenden, särskilt om man är ung och tekniskt sett kan bo var och hur som helst. Bostadsbristen finns bara om man är snobb med specifika krav att bo i storstad på skrytadresser.
Börja här,
Ja, han vet inte i vilken stad han ska plugga men det är inte lätt att hitta en hyresrätt. Får vi se om han vågar investera i aktier!
Detta påverkar hans livskvalitet och han kanske inte kan arbeta heltid. Det gör mig orolig!
Så har jag tänkt/gjort med äldsta barn men han (20 år) har en sjukdom som begränsar honom.
Tackar, ska läsa.
300k är mycket pengar, men i ett längre perspektiv så gör det kanske mindre skillnad.
Att gå en utbildning som ger så bra förutsättningar för att kunna jobba (och tjäna pengar) i så stor utsträckning som möjligt då det i ett längre perspektiv är viktigare. om din son kan få ett jobb där han räknas som fullt arbetsför ser till att teckna de försäkringar som är bra att ha privat.
Om sjukdomen eller funktionsnedsättningar omfattas av tex LSS eller SOL så kan det ju finnas stödinsatser som kan hjälpa din son att flytta hemifrån tidigare (inte alls säkert att det är aktuellt i ert fall, men kan ju finnas andra som läser).
Det mesta är möjligt om man bara hittar rätt vägar in.
Tack för ditt svar.
Det som ororar mig, om han klarar ett heltidsjobb. Hans sjukdom omfattas av LSS.
Omfattas själv av LSS och har provat ett antal jobb genom åren. Det är viktigt att hitta något som ger möjlighet till anpassningar så att det fungerar så bra som möjligt sett till ens funktionsvariationer eller nedsättningar.
Jag har inte jobbat heltid mer än något år åt gången innan jag blev egenföretagare. Det passar inte alla.
Studier har också fungerar väldigt olika bra.
Omställning till att bo själv kan ju vara väldigt stort och att göra det i kombination med studier (kanske på främmande ort). Har en del i min bekantskapskrets som började med internat på folkhögskola.
Hej Eric
Han ska testa efter sommar med internat på folkhögskolan i 1 år.
Fungerar bra med boende för dig? Skaffade du själv eller fick du hjälp?
Hade förmånen att öva på att bo ”själv” i eget litet hus på familjens gård i några år. Hade också förmånen att träffa min nuvarande fru tidigt så vi flyttade utomsocknes tillsammans. Att bo helt ensam utan stödinsatser fungerar inte optimalt i längden, en bra boendestödjare kan vara huld värt.
Är det inte redan bestämt var så har jag mycket gott att säga om Valjeviken.
Det där tycker jag inte stämmer.
Man behöver inte vara särskilt kräsen för att ha svårigheter att hitta en bostad på väldigt många ställen. Om man verkligen menar att man kan bo precis var och hur som helst stämmer det kanske men lite högre krav än så kan man ha utan att vara särskilt snobbig.
En möjlighet är att investera helheten i en global indexfond, där han kan planera att ta ut 4% årligen, vilket motsvarar 12 000 kronor eller 1 000 kronor per månad. Denna uttagsnivå anses vara hållbar och tillåter sannolikt att kapitalet fortsätter växa, vilket erbjuder en konkret erfarenhet av fördelarna med ränta-på-ränta-effekten.
Om han är mer riskmedveten kan ett alternativ vara att starta ett månatligt sparande, exempelvis genom Avanza eller Nordnet, genom att allokera 4 000 kronor månaden från besparingarna hos SBAB. Det minskar risken för negativ påverkan från plötsliga marknadsnedgångar som kan ske om allt investeras på en gång. Dessutom etablerar det ett långsiktigt sparande tidigt i livet, vilket är av största vikt. Jag skulle säga att det är viktigare än de faktiska pengarna även om 300 tusen är mycket pengar . En sådan summa möjliggör ett regelbundet sparande i över sex år, och vid den punkten bör han rimligtvis kunna fortsätta spara lika mycket direkt från sin inkomst.
@silverfisk: Denna uttagsnivå (4%/år avses) tillåter sannolikt att kapitalet fortsätter växa
4%-regeln utgår väl ifrån att kapitalet ska räcka i 30 år?
I princip har du rätt. Men de flesta utfall i en Monte Carlo simulering tillåter ju ett högre uttagn eftersom man väljer de sämsta för att vara på säkra sidan.
Nu ska han ju inte leva på pengarna, så det är enkelt att avstå från att sälja några år där utfallet blev dåligt.
Speciellt i början påverkas utfallet mest vid börsfall. Nu har han ju en garanterad inkomst via CSN några år, så det beror mer på om han tänkt bränna alla pengar på en bil, resor eller fastigheter längre fram, eller om han vill ha “forever money”. Vi spekulerar ju bara i olika möjligheter ![]()
Tror inte att han ska använda pengar på resor, etc. Mycket lugn och försiktig kille.
Hej, det skrevs en del om global indexfond. Var ska man köpa det? Avanza?
Hej!
Avanza är ett alternativ och de har ett brett utbud. De flesta banker har dock någon global aktieindexfond med låg avgift om det är så att du föredrar att investera på en bank du använder mycket i övrigt.
Är det någon bank du skulle föredra att ha investeringen på?
Exempel på globala indexfonder på olika banker kan du bland annat finna i länken nedan där rekommenderade modellportföljer på olika banker finns:
Ska pengarna eventuellt användas inom tre år i kombination med att de är centrala för ett bostadsköp skulle jag sätta dem på sparkonto/fasträntekonto. För liten uppsida kontra risk att sätta det på indexfond.