Hej,
Min mamma blev änka nyligen och har nu en pension på ca 12 000 kr/mån. Hon och pappa var väldigt sparsamma och har flera hundratusen i besparingar, helt utan lån. Jag hjälper henne med ekonomin för att skapa trygghet i vardagen.
Jag funderar nu på om det finns någon bank där man kan ha sparpengarna, och samtidigt sätta upp en automatisk månadsöverföring (t.ex. 7 000 kr/mån) till hennes Swedbank-konto, så att hon får en stabil månadspeng. (kompensera för att pappas pension inte kommer längre)
Poängen är att hon inte ska se att pengarna minskar från sparandet – därför vill jag gärna ha sparpengarna på en annan bank än Swedbank, där hon bara använder kontot hon får in ”månadslönen” på.
Har någon gjort något liknande eller har tips på vilken bank/tjänst som är smidigast?
Tack på förhand!
Om pengarna är på sparkonto och inte ISK, så är SBAB rätt smidiga som både app och hemsida. Går att sätta upp ett icke bundet sparkonto med en liten ränta, och man kan skapa återkommande överföringar därifrån så man slipper administrera det själv varje månad. Man kan också skapa gemensamt sparkonto med vem som helst, så ni kan båda ha åtkomst till pengarna så hon slipper föra över det eller skriva fullmakt.
Tack, det kan vara ett alterantiv, ser att det har 1,25% i ränta, Har även mailat “Resurs bank” som har högre ränta, även mailat till Lysa, fint vore ju typ >2% ränta och möjlighet till stående.
Nej det visade sig att Lysa ändå inte hade möjlighet för stående utbetalningar från sparkonto.
Tillbaka till att Marginal Bank med ränta 1,75% ränta är bästa lösningen.
Tacksam för alla tips!
/Tomas
”Hej igen Tomas,
Tack för återkopplingen!
Tyvärr behöver jag ge ett litet negativt besked eftersom jag ser vi har gett felaktig information i första meddelandet. För Sparkonto Auto hos Lysa är det inte möjligt att ha en stående återkommande utbetalning. Detta är endast möjligt för ett ISK-konto hos oss idag och anledningen varför beror på att sparkontot saknar teknisk support för att stående utbetalningar, däremot är detta ett vanligt önskemål som vi får skjuta vidare internt som önskemål. Därför om ni startar ett sparkonto i din mors namn kommer manuella uttag behöva ske.
Vidare gällande avgiften tänker du korrekt. Det vill säga att du får en 1/365:e dels ränta per bankdag pengarna finns inne på sparkonto och just nu är den årliga räntan 2,12 % (se här) och det är sedan i samband med ränteutbetalningen som Lysas avgift (från 0,24 %) dras. Det innebär att räntan som betalas ut blir 1,88 % (2,12 - 0,24) i slutet av året.
Jag är pensionär och lever just nu mestadels av egna besparingar. Jag använder SBAB för månatliga utbetalningar. Räntan på deras fria sparkonto är visserligen bara 1.25%, men i kombination med deras fasträntekonton tycker jag ändå det blir bra. Tre månaders bindningstid har just nu en ränta på 2,15%.
Tack, låter smidig för dig som är medveten o aktiv själv, min mamma är inte aktiv själv.
Så vill köra ett bra sätt för henne, ett sätt är att jag har stora delarna av pengarna på borgo, 2,45% och sen för över till resursen bank 1,75% kanske årsvis, och därifrån månadsöverföring till swedbank till mamma.
Det låter som om du har hand om hennes bank-id redan, eller? (inte lagligt men praktiskt för barnen när ens föräldrar mentalt eller fysiskt inte längre klarar av att hantera sin ekonomi. Känner kamrater som gjort så).
Eftersom du redan säger att hon inte ska se att hennes sparpengar minskar.
Jag lägger ingen juridisk aspekt i detta så länge som Du är ensam arvinge.
Om Du nu verkar ha tillgång till hennes bank-id, så är det väl lättare att Du flyttar över allt till dig (om Du är ensam arvinge) o sedan månadsvis pytsar tillbaks till Din mammas lönekonto?
Allt sköts tillsammans med Mamma och hennes bankid,
Jag tänker varje månad får hon en extra slant till Swedbank helt automatiskt från Marginalen Bank,
Sen nån gång per år, för vi över från Borgo till Marginalen Bank.
Mamma har själv koll på Swedbank, och vet att hon har pengar på Borgo/Marginalen, men där hjälper jag henne alltid, eller min syster.
Vill ge henne en upplevelse att det kommer inte pengar hela tiden, inte att hon måste norpa från sitt sparkapital, hellre att när det blir för mycket på hennes åtkomliga konton att vi då för tillbaka till “sparkonton”.
Jag har en feeling att detta psykologiskt kan upplevas bättre.
Allt ska göras rätt och riktigt, jag har alrdig varit i denna situation, så jag är ödmjuk inför att jag “tänker fel”.
Nja. Det går att återköpa försäkringen efter 1år likt en vanlig kapitalförsäkring. Men det är uttagsavgifter under de första 10åren. De är visserligen mindre än återbäringen, men ändå. Det framgår på deras hemsida vad de ligger på.