Omvänt månadssparande?

Jag är på jakt efter ett räntebärande “omvänt” månadssparande. Med andra ord, istället för automatiska transaktioner från ett lönekonto till ett räntekonto, skulle jag behöva sätta upp automatiska transaktioner från ett räntekonto till ett lönekonto? Tanken är att göra en engångsinsättning som sedan distribueras ut månadsvis över 12 månader.

Är det någon som har några tips? Jag har ett par dammiga e-sparkonton hos Swedbank men det är oklart om de ger någon ränta alls. Senaste uppdateringen jag kunde hitta var från förra månaden då den låg på 0,10 %. Är öppen för alla alternativ som toppar det. Helst utan att blanda in Avanza där jag har mitt reguljära sparande.

Jag vet inte huruvida det är möjligt (borde det vara) men generellt tycker jag att det är bra att hantera sånt manuellt för då får man bättre koll och insyn i sin ekonomi. Går allt på automatik med automatiska överföringar och autogiro tappar man lätt kontrollen. Att ha kontroll över sin ekonomi är grundläggande.

3 gillningar

Jag kör månadsvis automatisk överföring från Landshypotek till lönekonto för tillfället (tjänstledig) och det fungerar utmärkt.
1,5% ränta hos Landshypotek.

1 gillning

Lysa har en bra uttags funktion men vet inte om det fungerar på deras räntekonto?

2 gillningar

Det låter väldigt bra. Ska kika närmare. 1,5% ränta är definitivt godkänt med.

Är de inte smartare å amortera på sina lån än lägga lånade pengar på räntebärandekonton.??

Det handlar inte om lånade pengar. Jag är skuldfri och skulle inte kunna amortera även om jag ville. :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth:

6 gillningar

Bra, vart annars orolig ju… :grinning:

Jag satte upp automatisk överföring från sbab sparkonto åt min mamma. Fyller på kontot nån gång om året och sen går det en summa varje månad till lönekontot.

3 gillningar

Avida finans har 1,9%ränta med insättningsgarantin och fria uttag

Om det är över cirka 1 mkr behöver du sprida ut på flera banker för att få insättningsgaranti på alla pengar.