Hur kan jag hjälpa min mamma och förvalta hennes pengar?

Min mamma är fantastisk och duktig på alla sätt och vis men har en akilleshäl när det kommer till ekonomi/pengar/investeringar och tycker att det är jobbigt och ångestframkallande.
Jag skulle gärna hjälpa henne på något sätt och hon har frågat om jag kan ha hand om hennes kapital/sparande i min bank.

Vet ni om detta är tillåtet? Självklart har jag och mina syskon kommit överens om vad som händer juridiskt om hon skulle gå bort.

Tanken är att jag förvaltar hennes sparkapital och betalar henne lite extra de månaderna då hennes pension inte räcker till.

Jag ska givetvis inte sätta hennes sparkapital i någon risk eftersom det inte är något långsiktigt sparande utan pengar som är avsedda att användas inom närmsta 10 åren.

1 gillning

Det borde väl kvitta om hon själv eller du sätter pengarna i Lysa :wink:.

EDIT

Nu menade jag inte juridiskt, utan att det borde röra sig om väldigt få transaktioner så att du lika gärna kan hjälpa henne i hennes egen bank.

Avanza blir det mitt fall. Men själva grejen är att hon vill att dom är på min bank. Och att jag har ansvaret liksom :blush:

Nej mycket transaktioner blir det inte, men rent juridiskt undrar jag om det är okej att jag har ett konto hos mig på avanza (där hon har chans till lite bättre ränta), där jag har hennes pengar :blush:

Nu gissar jag bara, men jag misstänker att den kan bli en intressant korrespondens med KYC-avdelningen vid ett senare tillfälle.

Jag har jobbat på bank med just KYC relaterade frågor och sålänge man pratade med dom om syftet så var det inga problem då iallafall. Men saker och ting kan ju ha ändrats. Det var 2-3 år sedan jag jobbade där…

1 gillning

Som en oberoende person, så skulle jag se till att din mamma fick en person som är helt oberoende av släktingar.

Så som du lägger fram det, så verkar det inte som att din mor är i främsta ledet. Det verkar som att ni vill få så mycket pengar som möjligt från modern.

Jag tycker detta är riktigt illa.

Hur drar du den slutsatsen?

Jag tolkar det som att @Ellen_Persson sätter mammans pengar på ett sparkonto eller annan investering med låg risk för att få så stor tillväxt som möjligt (nåja, minimalt minskad köpkraft).

Dom månader pensionen inte räcker tar Ellen ut pengar från moderns kapital och skickar över.

På vilket sätt är detta riktigt illa?

3 gillningar

Men oj vad menar du? Du har missförstått. Pengarna är fortfarande 100% hennes.

Precis. Det kommer snarare innebära att hon får MER pengar i slutändan eftersom jag har bättre ränta när jag har dom på min bank. Och vill tillägga, det är 100% hennes idé och frågan om jag kan tänka mig hjälpa henne med detta.

Inväntar svar med spänning :popcorn:

Slutsatsen drar jag av det jag läser.

Jag kanske drog alltför snabba slutsatser, men det brukar låta som att man vill hjälpa sina föräldrar som är gamla och att man ska hjälpa dem i deras ålderdom.

Jag hade fel här och det står jag för. Jag ber om ursäkt.

2 gillningar

I Avanza finns funktionen att hon ger dig fullmakt att tex köpa och sälja värdepapper.
Det är en blankett du tar hem och ni skriver på.

När processen är klar kommer du se hennes konto när du loggar in med ditt eget BankID.

Har för mig att det var denna

4 gillningar

Ingen fara! Missförstånd händer lätt :blush:

Gäller det sparkonton så är väl räntepåverkan inte så tokig.

Skall du ha in dem på ditt ISK så kommer det blandas ut med din egen skatteskyldighet och bli riktigt tokigt. För dig ekonomiskt och även rent juridiskt om livet skulle storma för nån.

Jag har hjälpt svärföräldrarna med att starta egna sparkonton/isk för att få loss dem från den gamla storbanken. Det är så tokigt dåliga vilkor och framför allt äldre blir utnyttjade av bankens rådgivare.

Numera är allt automatiserat och vi kikar tillsammans en gång om året. Jag har preppat allt så dom enkelt kan ta ut pengar när dom känner att det är dags för lite extra lyx i vardagen.

Jag skulle dock aldrig vilja ha deras penga på mitt eller fruns konto. Risken att det blir fel med funs syskon är för stor, dem är även införstådda i vad det är som jag hjälper till med och hur vi satt upp allt.

4 gillningar

Superbra tankar. Tack snälla. Ska kolla närmre på det och diskutera med mamma om hon tycker det låter som ett bra alternativ. Det hade helt klart känts lättare från ”mitt håll” även om hon nog helst bara vill föra över pengarna till mig och ”blunda” för allt som har med ekonomi att göra :sweat_smile: men jag ska göra mitt bästa för att hjälpa och stötta henne på bästa sätt

1 gillning

Hur svårt är det att lösa ett så enkelt problem. Inte så många transaktioner säger du. Lös detta genom att ni tillsammans skaffar ett bankid eller besöker banken tillsammans. 1 gång om året. Eller med hennes bankid på sin mobil 1gång i månaden går igenom hennes ekonomi.

1 gillning

Tänker att det löses ganska enkelt med ett skuldebrev. Dvs om ni skriver ett brev som säger att allt innehav i konto XXX tillhör mammas-förnamn mammas-efternamn, så är ni hemma?

2 gillningar

Jag körde SBAB för deras sparkont med ränta. Inte bäst, inte sämst. Men, bra och enkelt utan i låsning för att få en högre ränta. Den går upp och ned med RB och jag behöver inte bevaka räntan och jaga banken för att höja.

Sen blev det ett obundet ISK på Avanza med globalfond för tillväxtdelen.

Preppa med deras lönekonton i båda portalerna för enkel överföring och nu flyter det på för dem med bättre och enklare villkor.

Jag tror det är viktigt att dem, och framför allt man själv sätter ambitionen på bra och inte optimal(då detta kräver en massa övervakning och uppföljning). Det blir ju oavsett bättre än storbankernas lösningar.

Via Avanza är det möjligt att logga in med användarnamn, kod och google authenticator. Jag förvaltar min mors tillgångar och har den lösningen på Avanza samt en fullmakt på den ”traditionella” banken för åtkomst till bankkonton.