Hej!
Har inga lån i nuläget förutom ett CSN-lån på 70’, men tanken slog mig att ta över min mammas lån på sitt nuvarande hus (Huset är värderat till 8 miljoner.), för att kunna få fart på mitt relativt låga sparande. Och den enda betalningen jag vill ha är räntan som jag betalar till banken, det är egentligen bara kapitalet som jag kan låna från banken som jag är intresserad utav, är detta ett sätt som borde fungera över tid?
Vill och vill, jag tänker att det är betydligt enklare att jag som är 33 har ett lån än min mamma som är 54 har det, hon har en sambo som inte har samma förståelse för ekonomi som henne, så att nått skulle hända henne så vill hon inte att han hamnar på pottan och då hade det varit lättare att han hade en hyra som han betalar till mig, och jag vill bara att hyran ska täcka ränteutgifter.
Nej såklart inte, men jag tänker inte att jag ska vara en hyresvärd bara för att jag skulle ta över bolånet, så rörliga utgifter får de själva stå för.
Kanske låter idiotiskt.
Ojsan, det här kan bli verkligen knepigt.
Om sambon och din mamma har flyttat in till huset tillsammans äger han hälften av huset. Tar du över lånet till ett hus som din mor bara äger hälften av blir det klart knepigt.
En mycket mig nära person var i en liknande situation och tog tillsammans med barnen kontakt med en jurist för att ta fram en lösning som håller kort- och långsiktigt.
Kan därför starkt rekommendera att du tar hjälp med jurist innan du ger dig in en sådan komplicerad transaktion.
Sambo de är inte gifta, och min mamma köpte det när hon var gift med en annan, som hon köpte ut från huset.
Så hon äger hela huset, och jag är ensambarn så kommer i vilket fall komma behöva att ta över lånet någon gång.
Med ta över lånet så antar jag att du menar att hon skriver över det på dig och att du löser hennes lån med ett eget lån?
Varför inte, kan bli jobbigt om bostaden inte sköts om när din mamma + sambo blir äldre och det förfaller. Men du äger ju så då kan du ju renovera och underhålla det med gott samvete.
Ja exakt, men jag är i get rich fasen så har inte kommit speciellt långt på min ekonomiska resa, men tänker att ta ett break even lån, dvs att intäkterna som jag får in från min mamma täcker räntan på lånet, men det borde på sikt ge ett mer värde att ha detta frigjorda kapitalet investerat i en så bred indexfond som möjligt.
Det ligger pantbrev i huset som säkerhet för lånet hos banken.
Är tanken att du skall köpa din mors hus för att ta över lånet och ha din mor med sambo som hyresgäster ?