Hej! Hoppas att tråden hamnar rätt, är ny här i forumet.
Jag skulle gärna vilja få lite input i en svår situation.
Min bakgrund:
Är 30 år gammal. Har pluggat länge och alltid jobbat mycket och varit sparsam. Har sparat ihop totalt 2,2 miljoner, 1,4 av dem ligger i lägenheten som kontantinsats och 800k ligger på Lysa. Jag har ett bra välbetalt jobb.
Situationen:
Min mamma, som också alltid varit sparsam, har blivit lurad av sitt ex (min pappa) att gå i borgen för några lån. Lånen har ökat mkt med ränta och nu måste de betalas tillbaka. Pappa har fått sälja sitt hus och nu tänker kronofogden ta även mammas hus och alla hennes besparingar. Efter att de tagit hennes besparingar är det “bara” ca 1,8 miljoner kvar av lånet och huset är värt mkt mer än så. Hon skulle gärna ha kvar sitt hus, eller åtminstone kunna sälja det senare på sina egna villkor.
Mitt dilemma:
Jag funderar på om jag ska ta större lån på lägenheten och sälja av allt på Lysa för att kunna hjälpa min mamma att behålla sitt hus.
Jag skulle gärna vilja hjälpa henne då hon verkligen inte förtjänar att bli av med vartenda öre hon kämpat så hårt för att spara ihop, och hon närmar sig pensionen så hon kommer inte kunna spara så mycket nytt heller.
Men samtidigt har jag också kämpat hårt för mina pengar, och skulle inte gärna bli av med min pengamaskin och sen börja om på nytt. Däremot är jag fortfarande relativt ung så jag har möjlighet att spara ihop nya pengar.
Skulle vara tacksam för er input, vore det galet att sälja av allt och ta större lån för att hjälpa min mamma?