Råd kring svår ekonomisk familjesituation

Hej! Hoppas att tråden hamnar rätt, är ny här i forumet.

Jag skulle gärna vilja få lite input i en svår situation.

Min bakgrund:
Är 30 år gammal. Har pluggat länge och alltid jobbat mycket och varit sparsam. Har sparat ihop totalt 2,2 miljoner, 1,4 av dem ligger i lägenheten som kontantinsats och 800k ligger på Lysa. Jag har ett bra välbetalt jobb.

Situationen:
Min mamma, som också alltid varit sparsam, har blivit lurad av sitt ex (min pappa) att gå i borgen för några lån. Lånen har ökat mkt med ränta och nu måste de betalas tillbaka. Pappa har fått sälja sitt hus och nu tänker kronofogden ta även mammas hus och alla hennes besparingar. Efter att de tagit hennes besparingar är det “bara” ca 1,8 miljoner kvar av lånet och huset är värt mkt mer än så. Hon skulle gärna ha kvar sitt hus, eller åtminstone kunna sälja det senare på sina egna villkor.

Mitt dilemma:
Jag funderar på om jag ska ta större lån på lägenheten och sälja av allt på Lysa för att kunna hjälpa min mamma att behålla sitt hus.
Jag skulle gärna vilja hjälpa henne då hon verkligen inte förtjänar att bli av med vartenda öre hon kämpat så hårt för att spara ihop, och hon närmar sig pensionen så hon kommer inte kunna spara så mycket nytt heller.
Men samtidigt har jag också kämpat hårt för mina pengar, och skulle inte gärna bli av med min pengamaskin och sen börja om på nytt. Däremot är jag fortfarande relativt ung så jag har möjlighet att spara ihop nya pengar.

Skulle vara tacksam för er input, vore det galet att sälja av allt och ta större lån för att hjälpa min mamma?

17 gillningar

Lite. :see_no_evil:

Du sätter dig i liknande sits som din mamma gjorde med sitt ex. Jag förstår att du vill hitta ett sätt att hjälpa din mamma. Men jag skulle tänka ett par varv extra.

Vad händer om du blir arbetslös, sjuk eller hamnar i en sits där du behöver pengarna själv?

Sen är frågan hur din mammas livssituation ser ut? Jobbar hon fortfarande, är hon nära pension, hur skulle hennes ekonomi och liv se ut om du inte gick in med dina pengar?

Jag skulle rekommendera att du besöker din kommuns ekonomi och skuldrådgivare. De kan troligen måla upp en bild av hur dina olika val kommer påverka dig och även din mamma.

Jag skulle försökt hjälpa min mamma om jag vore i en liknande sits, men det finns många sätt att hjälpa. Jag har till exempel varken kapital, inkomst eller förmåga att ta lån som skulle kunna hjälpa nämnvärt ekonomiskt i en sådan sits.

Jag hoppas du hittar en väg framåt som är bra både för dig och din mamma.

22 gillningar

Om det är på väg till exekutiv auktion så bör ni försöka sälja huset redan nu via en vanlig mäklare. Dels sparar det en massa skamkänslor, dels får ni bättre betalt. Att din mor låtit det gå så här långt visar att hon inte kan hantera sin ekonomi, och är ingen person du bör låna ut pengar till.

Sälj huset, kvitta mot skulderna, och ta nya tag.

33 gillningar

Tråkig sits!

Jag läser det du skriver som att mammas största problem är att tvingas lämna huset men att det finns ett övervärde i förhållande till skulderna.

Om du hjälper henne nu så kan du få tillbaka pengarna om det eventuellt krisar sig för dig och mamma kan få ett större överskott vid en mer gynnsam marknad om hon landar in i hon inte kan driva det vidare.

Ditt eget problem med högre utgifter och missad avkastning kanske kan lösas vid en eventuell försäljning av huset så att du inte drabbas så hårt ekonomiskt.

3 gillningar

Några fler saker att tänka på…

Hur vet du ens att det “bara” är 1.8 miljoner kvar av skulderna efter likvider har utmätts? Det kan trilla in nya skulder till fogden när som helst, upp till tio år kan det gå utan att skulder preskriberas - det vill säga att det kan vara tio år sedan hon senast fick ett brev om ett visst lån men det ligger kvar fortfarande.

Om du gör det här så ska du ha säkerhet i fastigheten, men det kräver nog att den inte har andra lån på sig, lite osäker på det juridiska där.

Nu skrev du inte det men börja inte fundera på att skriva över egendom på dig, det är oredligt. Betala för ett par juristtimmar om du får för dig något mer avancerat upplägg än att betala någon faktura ungefär.

Mina sympatier i övrigt, bristfällig kreditprövning kostar rätt många rätt mycket och det är ett i mitt tyckte vidrigt system vi har där lågrisk-låntagare får betala för kreditförluster som borde ha stannat hos högriskaktörer.

4 gillningar

Jag tänker också: om du ska delta anlita en jurist. Dels vill du inte råka göra något olagligt. Dels vill du försäkra dig om att det du gör hjälper, så det inte dyker upp nåt som gör att konsekvenserna för henne blir de samma bara att du också tömt ditt konto till hans lån.

Annars är nog mitt råd att va ett stöd och hjälpa henne genom processen. Så kan du hjälpa henne ekonomiskt när skiten är över om det behövs.

Sen är ju frågan vad hon vill. Hon kanske inte alls vill att dina pengar går till hans lån.

5 gillningar

Tycker att det är rimligt att hjälpa förälder/släkting så att de inte hamnar på gatan. Men att se till att mamma kan behålla sitt hus efter dåliga affärer/beslut, nej. Det ser jag inte som vuxna barns uppgift om barnen inte har en sån ekonomi att en sådan utgift inte gör någon större skillnad i deras ekonomi.

Däremot kan man ju stötta praktiskt.

20 gillningar

Ta proffesionell hjälp, kommunens skuldrådgivare eller anlita en jurist, så ni agerar så smart som möjligt.

Tyvärr måste nog processen få löpa, men du kan hjälpa mor att göra det så smart som möjligt. Risken är väl att hon inte kan bo kvar i huset men så är det ju. Konsekvensen av att hon skrev under en gång i tiden.

Låt dock detta inte dra ner dig så du hamnar i ekonomiska problem. Bättre att låta det värka ut och sedan när det är klart att du stödjer din mor. Så hon vet att du finns där för henne när processen är överstökad. Om du har råd så kanske du kan hjälpa henne till en bra bostad i framtid även om det inte blir samma hus som hon bott i.

Så hade jag tänkt baserat på viss liknande erfarenhet i familjen.

Fint att du hjälper din mor :heart: men låt inte din fars dåliga affärer dra ner dig också. Då kan du inte hjälpa din mor sen.

Lycka till :+1:

15 gillningar

Som flera sagt - kontakta jurist.

Är de fortfarande gifta?

Och polisanmäl bedrägeriet.

5 gillningar

Hmm.
Att situationen blivit som den är nu pekar på att din Mamma inte hanterat situationen på ett vettigt sätt vare sig rent ekonomiskt eller i rimlig tid och låter hennes situation belasta dig känslomässigt på ett orimligt sätt låt vara kanske utan uppsåt.
Att förvänta sig eller låta det bli så att man bor kvar ensam i ett större värdefullt boende och lastar ner sina barn ekonomiskt med stora summor låter helt horribelt i mina öron.
Det hon borde gjort innan skulderna drog iväg än mer är att ha sålt huset själv och flyttat till något mycket billigare.
Bäst nu vore att sälja huset via mäklare ASAP. Man får bättre betalt än via en exekutiv auktion.
Dvs låna inte ut eller ge henne pengar. Stötta henne istället resolut och kortvarigt med råd och dåd att få huset sålt och hitta alternativt billigare boende. Hon får ta den smällen trots att det säkert känns surt.

10 gillningar

Hon närmar sig pensionen och har ett hus. Absolut att det finns aktiva pensionärer, men hus kräver underhåll och kapital, kanske har din mamma inte dessa förutsättningar? En trevlig marklägenhet kanske vore lämpligare?

8 gillningar

Hemskt sits att vara i…

Först var jag lite osäker var jag tycker men efter att ha läst resonemanget hos många andra här stämmer jag in i kören; hjälp inte henne med de stora beloppet. Det är för jävligt att hon blivit lurad men samtidigt har hon också gjort valet att gå i borgen och då ska man vara beredd på att kunna ta ansvaret för lånen. Är man inte det ska man inte gå i borgen.

Så sälj huset innan det behövs och använd pengarna för att lösa lånen. Var ett stöd emotionellt och praktiskt. Kanske även kring mindre summor under omställningsfasen om det så att pengaflödet påverkas. Tänker kostnader för flytthjälp, någon initial månadshyra om flyttar till hyresrätt och så vidare.

Du behöver också tänka framåt och hur detta kan påverka dig. Du har bytt tid och energi mot pengar under många år för att ha dessa summor. Du förtjänar att ha möjligheten att kunna köpa tillbaka tid och energi mot pengar igen. Det kan du inte i samma omfattning om du börjar om på noll igen.

6 gillningar

Som flera skrivit innan är detta en kedja av dåliga beslut där du måste akta dig noga för att inte bli en fortsatt del i kedjan.

Som ekonomiskt vuxen person ska man inte bli “lurad” att gå i borgen för någon. Annat om det är rent bedrägeri/urkundsförfalskning/påskrift under hot, men det låter det inte som i detta fall. Man ska veta att om man går i borgen för fel person kan man i värsta fall bli av med hus, hem och besparingar. Därför är grundregeln att aldrig gå i borgen för någon.

Det kan låta hårt, men med en person som inte har följt denna grundregel och därför nu är i knipa, måste man fråga sig vilka andra dåliga ekonomiska beslut som kan finnas under ytan sedan tidigare, och vilka ytterligare dåliga beslut som ligger i framtiden.

Tråkigt att inte kunna bo kvar i sitt hus när man vill det, men det är ingen mänsklig rättighet att bo själv i en villa på andras bekostnad.

14 gillningar

Jag skulle uttrycka det så här: För mig spelar det stor roll hur din mamma har hamnat i den här situationen.

Till exempel, om vi tänker oss att det handlar om ett bedrägeri, en engångshändelse, och att hon i vanliga fall aldrig hamnar i sådana situationer, då hade jag utan tvekan hjälpt henne. Det är trots allt min mamma, och bedrägeri kan drabba vem som helst, särskilt äldre.

Ett annat scenario kan vara spelmissbruk. I ett sådant fall hade jag inte hjälpt henne ekonomiskt, eftersom det sannolikt inte skulle lösa problemet på lång sikt.

4 gillningar

Jag vet vad jag skulle ha gjort. Om det är rätt för dig kan bara du veta.
Har du funderat på att skaffa ett s.k. generationsboende istället, dvs ett hus för dig att bo i och ett mindre hus på tomten för din mamma? Detta planerade jag att göra för min mamma vilket hon hade älskat men tyvärr gick hon bort i en sjukdom innan jag hann göra det. Passa på att göra något fint för din mamma medan hon finns i livet!
Det hade skapat en ekonomisk fördelaktig situation för din mamma samt mindre slitsamt med ett helt hus och tomt som hon själv ska ha hand om. Både du och dina eventuella framtida barn hade kunnat bygga en fin relation med henne.

4 gillningar

Välkommen till forumet, trots sitsen.

Gör det inte. Hjälp mamma genom försäljning och att hitta ny bostad. Stötta och trösta, men sabba inte din ekonomi för deras dåliga beslut.

Lycka till!

16 gillningar

Krasst sagt så handlar det ju rakt av att du har en nobel plan där du gärna vill byta plats med din mamma.

Har hon ens polisanmält händelsen ? , och eftersom det nu handlar om flera händelser, hur många polisanmälningar har hon gjort? Har du sett polisanmälningar eller har du hennes ord ?

Nej. Det rätta är inte att byta din ekonomi mot hennes.

Vet inte så mycket fakta då det inte framgår, hennes ålder, arbete, inkomst mm. men hon verkar systematiskt upprepat detta i sitt liv, en sådan sits, med flertalet lån, händer inte om det bara handlar om otur. Hur länge har det pågått innan du blev informerad ? Har du båda parters information eller bara din mors ? Varför har hon upprepat lånat ut mer än hon själv äger ? Varningsflaggorna är många. Blir du inte nyfiken över varför du blir involverad när situationen gått så långt ? Vad har din mor gjort för att ha förhindrat detta ? Hur många lån handlar det om ? Vad hände med lånen ? Vart gick pengarna dvs.

Men ditt beslut, handlar , även om du inte skriver just ålder, arbete, inkomst för din mor och din far, Så är ditt beslut 100% med insikt om vad du ger dig in på.

Du kan inte rädda någon som gräver gropar för sig själv. Hennes förändring måste komma från henne. Är du 30 och det handlar om dina föräldrar så har jag svårt att se att dina föräldrar inte för länge sedan vet det mesta om varandra.

Såg nu att du även skrev att din pappa har varit tvungen att sälja sitt hus.
Ha även i tanken att din mamma litat på din pappa, Annars skulle hon inte lånat ut pengarna, Sen så är ju faktum att dom är inte enbart varandras Ex. Dom har en relation tillsammans som är längre än ditt liv.

Min magkänsla är att du är den som kommer behöva kontakta kommunens skuldrådgivare. Morsan kommer vilja ha dina pengar, Hon vill helst nog inte blanda in andra alls, För henne är dina pengar den enda lösningen.

Beklagar om jag låter hård och pessimistisk. Har tyvärr suttit i exakt samma sits.

4 gillningar

Ge absolut inte bort dina egna pengar för att lösa din mammas situation. Det finns andra sätt att hjälpa till, som att hjälpa henne med löpande omkostnader i hennes nya boende. Hade du haft 10 miljoner eget kapital hade det varit en annan sak.

2 gillningar

Det heter ju “Rika tillsammans” och det innebär rik på riktigt: Omtanke, kärlek, handling. Att följa hjärtat, inte den egna plånboken i alla lägen…

Att låna upp 1.8 milj kostar utan amortering under 4000 per månad efter ränteavdrag.
OM detta är de skulder hon har så skulle jag låna upp det och SJÄLVKLART hjälpa din mamma. Det kommer du aldrig ångra i hjärtat den dagen hon inte finns längre.

Skriv ett skuldebrev så att du sen äger en del av huset och hon kan bo kvar. Sälj inte fonden så långt det går (om du inte får låna allt) men var tydlig mot banken. De kan väl få säkerhet i övervärdet på huset?

De flesta här tycker såklart tvärtom pga olika egna preferenser och läggning men jag är 60+, har levt och lärt. Familjen först, pengar är bara ett medel att leva och göra gott.

Fråga dig själv:
Har mamma hjälpt dig ovillkorat i livet?
Hade mamma hjälpt dig i samma situation? Utan din mamma - ingen dig.

Stort lycka till, du verkar ha hjärtat på rätta stället, det är vackert att se!

4 gillningar

Ditt dilemma är att du har en bra likviditet medan dina föräldrar har satt sig i en ekonomisk svår situation som dom inte kan hantera.

Det bästa rådet till din mamma är att sälja sina tillgångar till ett marknadsvärde och gå via en mäklare! Men om du vill stödja bör du nog främst tala med banken under tiden det säljs, det är dom som kräver pengarna!
Personligen skulle jag inte offra min ekonomi för att rädda andras misstag.

3 gillningar