Hej,
Jag behöver lite hjälp och rådgivning.
Min mamma sålde sin villa i Enskede (jag tvingade henne) eftersom hon bor där ensam och den behöver förnyelser underhåll.
Nu har hon köpt en 20tals 4a(2 sovrum och matsal) på 136 kvm, i Vasastan nära Rådmansgatan.
Jag upptäckte att ett av badrummen har ett ganska högt in kliv (10-15 cm).
Tyvärr är det för sent att häva köpet, och jag är skit orolig att hon inte kommer gilla att bo där och flytta? Vad gör man? Säljer man direkt när man får tillträde och hoppas att någon annan tar lägenheten för samma pris? Bor man i ett år?
Har inte kunnat sova på 2 dagar.
Är ganska oroligt lagd men det är ju aldrig kull att förlora pengar.
Jo hon såg lägenheten och tyckte inte det var ett problem. Mäklaren säger att det är så med sekelskift lägenheter. Men det går steget var nog högre än de flesta.
Säljarna köpte lägenheten 2022 för 17,5 vi fick den för 18. Men av det jag sett så har alla stora 3or och 4or gått upp i stan sedan peaken 2022? Men jag kanske är naiv?
Är alltid så här när det kommer till stora förändringar som kan påverka ekonomin. Får så mycket ångest ett jag knappt kan gå ur sängen. Börjar öka min dos av antidepressiva direkt.
Jag övertalade mamma liksom att stan alltid går upp och vi kan sälja av den på en helg om hon inte trivs. Men så kanske det inte är?
Din mamma är en vuxen människa och borde rimligtvis ha överväg olika fördelar och nackdelar själv.
Om du är oroad att du påverkat henne så prata med henne om hur hon fattat beslutet och att du känner ansvar för att du tror att du påverkat henne.
Tala om att du oroar dig för att hon potentiellt inte gillar att bo där eller att hon förlorar pengar.
Håller med det folk ovan sagt. Vänta och se hur det känns.
Sen om man köpt en lägenhet för närmare 20mnkr så kanske en förlust på 1mnkr inte är något som är värt att förlora sömn över? Särskilt inte när det inte är din pengar? Eller har jag missat något?
Din mamma tycker inte att det är något problem. Så inflyttningen kommer att gå bra.
Se över hur detta kan lösas efter att hon har flyttat in. Hur det kan byggas om så att det blir bra.
Tänk att din mamma kommer att trivas och att allt kommer att gå bra.
Prata med din oro, och med någon professionell om din oro, det är egot som oroar sig för att skydda dig, och din mamma. Du är inte egot. Det finns till för att du ska överleva och kunna navigera i den här verkligheten. Egot är mästare på att överdriva.
P.s Såg att du skrev ett av badrummen. Hur är det med det andra?
Nästan alla sekelskifteslägenheter har nivåskillnad eftersom det inte var badrum i lägenheterna när de byggdes. Rören behöver få plats någonstans helt enkelt. Angående marknaden så skriver media att det är ett vansinnigt tryck på lägenheter i innerstan nu så det borde inte vara något problem att sälja om det skulle bli nödvändigt.
Fungerar inte riktigt så. Jag tar väldigt stort ansvar för henne. Pappa gick bort och jag hjälper henne med mycket. Hon såg lägenheten och jag skötte budgivningen osv. Sen efter ett vi vunnit så märkte jag det för inklivet till badrummet.
Jag har bara mycket katastrof tänk. Är rädd för stora beslut i livet. Speciellt när det rör sig om pengar.
Har talat med psykolog om det, och det verkar komma från barndomen. Pappa brukade slösa mycket pengar och mamma blev alltid så rädd. Antar att det satt sina spår i mig.
Tänker att det kanske är bäst att lägga henne i när för ort relativ ny producerad lägenhet och vara som alla andra.
Ta ett djupt andetag och låt din mamma få lugn och ro i sin lägenhet. En hög tröskel till ett av badrummen är inte ens med på kartan för vad som klassas som problem, särskilt när hon inte har något emot det.
Skolbok I-landsproblem. Om detta är så stort bekymmer för dig så lär du gå under vi första kontakt med ett riktigt livsproblem. Ta dig i kragen och ta ett beslut. Vill du sälja? Testa, det kostar typ inget förrän den är såld. Är mamma nöjd, lugn. Torska en mille? Nöj dig med 17…
Jag tänker lite såhär: Vad är det värsta som kan hända? Din mamma bor själv och kan bara använda ett av badrummen? Din mamma blir missnöjd med det badrummet men lägenheten är bra i övrigt?
Om hon får bo ett tag och inte skulle trivas så kanske det är dags att tänka på en flytt, men då är det kanske bättre att kolla runt efter lägenheter i lugn och ro?
Jag tänker att lägenheten har många fördelar som var anledningar till att ni valde den?
Ditt yrke, titel, utbildning har du angett som Risk Analytiker (jag har använt ts stavning) och ditt konto skapade i min skrivandes stund för femton timmar sedan.