Köpt hus, ekonomisk ångest

Hej!

Har lite ekonomisk ångest inför ett husköp och känner att jag inte har någon att vädra detta med så vänder mig till detta forum.

Jag är 32 år, sambo med ett barn, har en inkomst på 35000 kr brutto. Arbetar som at-läkare, så har en bra löneökning att vänta efter legitimation osv. Min sambo är också AT- läkare med samma lön, så tillsammans har vi 70000 brutto i dagsläget. Inga skulder Utöver till CSN.

Vi har ganska nyligen bokat ett radhus, 150 kvadratmeter nyproduktion i ett attraktivt område. Huset kostar 5.2 miljoner. I insats har vi 1 miljon, och måste således låna 4.2.

Med våran inkomst som vi har idag så får vi inte lån enligt KALP-kalkylen, men eftersom inflyttning är först om 2 år, så kommer min och min sambos lön vara högre (ca 90k tillsammans) så godkände banken lånelöfte.

Eftersom det är småhus / nyproduktion får vi nu teckna byggnadskreditiv till en ränta på 2.5 % och kommer betala löpande under dessa två år. Den största delen av summan kommer betalas vid tillträde, och nu första året går vi in med kontantinsatsen för att minimera tiden som vi betalar ränta + boendekostnader för vår nuvarande hyresrätt. Byggnadskreditivet omvandlas till vanligt bolån efter inflytt. Lånet kommer vara ammorteringafritt under byggtiden samt 3 år efter inflytt.

Känner just nu mycket oro , dels med tanke på det osäkra ränteläget, samt marknaden över lag. Därför skulle det vara skönt att höra vad ni på forumet tycker, är det en stor ekonomisk risk jag tar?

I dagsläget kommer vi som det ser ut nu att försöka spara 20k / månad för att få ner lånet Ytterligare 500k vid inflyttning, och då ha 3.7 miljoner i lån. Men det innebär att jag inte kommer kunna spara en krona i fonder under dessa två år, så vet inte hur klokt det är egentligen…

Åsikter? :upside_down_face:

3 gillningar

Det låtet som ni har en stråland framtid att se fram emot.
Härligt med nybyggt hus!