Att försöka hjälpa en förälder

Jag hoppas på kloka tankar och inspel men även kommentarer om ni tycker att jag är helt galen.

Jag har gjort en pensionsprognos med min mor. Utfallet ser inte bra ut. Hon har varit hemma med oss tre syskon när vi var små, länge. Ni vet klassiska kvinnofällan. Att investera var varken givet eller enkelt när hon var yngre som jag och bidragit till att hon idag inte har samma möjligheter eller förutsättningar som jag kommer ha i hennes ålder.

Ibland skäms jag för de möjligheter jag idag har.

Jag vill hjälpa henne att få en bättre pension med de medel hon kan, då någon almoseplan inte uppskattas av henne. Jag har redan nu ett Lysakonto dedikerat henne som hon inte vet om men där jag kan plocka pengar och ge till henne sen.

Till min faktiska fråga. Jag funderar på att få henne att låna upp 200 000 kr på sin lägenhet nu. Hon är idag 60 år. Investera dessa 200 000 kr i 10 år (Lysa) och sen kunna späda ut pensionen med några kronor.

200 000 kr x 8% ränta = 431 784 kr
Betala av lånet och kvar blir 231 784 kr.

I värsta fall blir det en ränta på 2,6% och i bästa fall 1,17%. (om jag utgår från vad jag hittar i ränta nu)

Kostnad i ränta blir isåfall 52 000 / 23 400 kr (sämsta och bästa)

Kvar blir då 179 784 kr eller 208 384 kr när räntan är betalt. (ej tagit hänsyn till ränteavdrag)

Vilket på en 12 års period skulle ge henne 1250 kr eller 1450 kr extra i månaden. Vilket för många inte är något men för henne kommer det innebära ett frisörbesök, utemiddag, nya skor etc.

Tycker ni att jag är helt galen som vill ge henne detta som förslag? Planen är såklart spekulativ och vi vet inget om framtiden. Går börsen bara ner under dessa 10 år har jag så pass mycket pengar att jag kommer kunna täcka upp så att hon aldrig har förlorat pengar.

Tack till dig som orkat läsa ända hit :heart:

2 gillningar

Vilket fint initiativ! Som du säger är detta nog väldigt vanligt.

Tycker, tyvärr, att 8% låter som en optimistisk beräkning med tanke på den spekulation som hölls i avsnitt 198 av podden:

Historiskt sett har börsen gjort kanske 7-8% och kanske något högre i Sverige, men sedan kom det nu ut en rapport från Credit Suisse som sa att framgent bör man inte förvänta sig mer än kanske 4-5%.

Men detta är ju å andra sidan också bara spekulation om framtiden.

Jag överlåter vidare rådgivning åt andra som är klokare än mig, men önskar dig verkligen all lycka i ditt fina projekt!

Hej,

Känner med dig! Det är inte lätt att hjälpa ngn som inte vill bli hjälp ekonomiskt.

Jag skulle vid de värderingar som gäller idag aldrig låna för att investera, så passa dig för att ge din mor ett dåligt råd. Om strategin går åt skogen och hon sitter där med tex 100 000 i skuld när hon går i pension om 5 år och FORTFARANDE vägrar ta emot hjälp så kommer ni båda må riktigt dåligt.

Har du möjlighet att hjälpa henne på andra sätt? Tex om hennes bil börjar bli skruttig, kan du byta den mot en bättre begagnad som du har när du ändå ska byta upp dig? Du kan då byta in hennes bil istället för din. Om hon äger sitt boende och det behöver fixas, kan ni samla familjen och måla hennes fasad eller byta köksluckor så hon sparar på hantverkare? Kan ni ge henne dyrbara födelsedagspresenter / julklappar som hon ändå måste köpa, tex en soffa, tv, säng, köksmöbel, robotgräsklippare etc?

Över tid gör det stor skillnad för en ekonomi om man inte behöver betala för bil, boenderenoveringar och kapitalvaror…

Mvh
F

2 gillningar

Jag får hålla med Fredde här. Det blir inte bra med en relativt optimistisk plan som riskerar att krascha och påverka mer negativt än vad den beräknas hjälpa. Då är det inte bara frisörbesöken som uteblir utan även er fina relation kan bli lidande när ekonomiska råd skaver och lägenheten dessutom är belånad.

Fint att du tänker på eventuell nedgång, men jag utgår ifrån att mor din räknar ut att du löser ut chansningen och då är vi tillbaka på ruta ett igen.

Men ska det lånas så prata länge och väl om det så du har mamsen med dig till 100%. Är du enda barnet kan du ju lätt vara tydlig med att du skiter i arvet. Min erfarenhet är att många äldre känner nå’t sorts konstigt ansvar att lämna så mycket som möjligt till sina barn när de faktiskt har resurser att leva av

Min moster är sådan. Hon har inga egna barn men tjatar ibland om att det måste bli nå’t över till mig och min bror. Varför då? brukar jag svara, men det faller ofta för döva öron.

Vem ser till att hon inte paniksäljer vid nästa krasch? Fin tanke osv men det finns ingen som helst garanti att hon ligger på plus om 10 år. Det kan mycket väl vara tvärtom. Investera aldrig pengar som du inte har råd att förlora.

Hennes pension, hennes initiativ och ansvar.

Edit: eftersom du har pengarna så kan du ju annars antingen 1) ge henne 200k i födelsedagspresent redan idag, eller 2) investera 200k och ge henne eventuell avkastning i present om 10 år.

Jag hade inte vågat låna när uppsidan är så liten, räknat på en god prognos.

Det är svårt att prata pengar med äldre tycker jag.
Du kanske kan formulera dig som att det är tack vare henne du har det bra ställt idag, så på så vis kanske man kan kommunicera att det inte handlar om en allmosa utan om en återbetalning.

Fin sak du vill göra och svårt att angripa när det är så känsligt. Önskar dig lycka till med att nå fram! :slightly_smiling_face: