Hjälpa min mor med placering av arv

Hejsan!

Mitt första inlägg här men har följt rika tillsammans ett antal år.

Jo det är som såhär att jag försöker hjälpa min mor som är relativt nybliven pensionär att placera en viss summa pengar som hon har fått ärva.
Hon ska till banken (Nordea) för ett samtal hur hon ska göra med pengarna. Det rör sig om cirka 3-4 hundra tusen som hon har fått ärva.

Hur ska vi göra för att placera pengarna på bästa sätt? Hon ska ju självklart ha en viss summa på vanligt sparkonto, säg 100k, men vad gör vi med det som blir över.

Tacksam för svar
Mvh Thommy

Börja i andra ändan.
Hur vill hon att pensionärslivet skall se ut ?
Vad kostar det livet per månad ?
Hur stor är differensen mot de förväntade pensionsintäkterna ?

När detta är besvarat är det dags att fundera över lämplig placeringsinriktning.

7 gillningar

Tackar för svar.

Hon vet nog inte själv riktigt hur pensionärslivet ska se ut om jag ska vara helt ärlig. Hon försöker nog lista ut det.
Var nämligen hennes make/min far som gick bort i alzheimer, så jag tror hon inte direkt har funderat över det.

Hon har ut cirka 12k efter skatt nu som hon klarar sig på men det är ju aldrig fel att kunna ta ut mer om det behövs.

Hon får även ut cirka 3-4 tusen extra fram till 2030 som min far hade på nåt pensions konto.
Så låt oss säga att hon får ut kanske 15k i månaden som hon klarar sig på rätt bra.

Kanske 50/50 räntor/aktier på Lysa kan vara en kompromiss om hon inte riktigt vet när hon ska använda pengarna? Ett alternativ är att hon får fylla i svar på frågorna som Lysa ställer och sen följa rekommendationen som ges.

1 gillning

Troe Lysa kan vara bra för henne. Framför allt då det går att göra månadsutbetalningar med automatik. Om livet blir svårt efter 2030 så är det skönt att kunna sätta upp auto utbetalningar på ett par tusen för att ge lite svängrum för henne.

Jag beglagar sorgen! :heartbeat:

Jag fastnar för detta:

Kan du hjälpa henne att grotta mer i detta? Vad gillar hon att göra som hon skulle vilja göra mer? Eller vad gör hon för uppgifter idag som hon inte vill göra, utan istället kanske kan leja ut. Å sen lägga på ett ekonomisk lager på det.

Om hon och maken hade gememsam ekonomi så bidrog han förhoppningsvis med mer än 3-4 tusen/månad till de gemensamma kostnaderna. I så fall innebär det att hennes ekonomi kommer att försämras jämfört med tidigare. Hur ser boendesituationen ut? Bör/behöver hon sälja för att hitta något anpassat till ensamboende (eller så kanske det redan var gjort innan pga din fars sjukdom).

Hon bör också få omställningspension (ingår i den Allmänna pensionen) under ett år, ev också änkepension beroende på hur länge de har varit gifta.

Om pengarna inte behövs för att betala dagliga räkningar och hon har ett eget sparande så kan detta nya tillskott användas för att ge lite guldkant och då tycker jag att majoriteten ska vara tillgänglig på ett sparkonto och om ni vill investera göra det för ett mindre belopp.

1 gillning

Möte med banken, Nordea för att diskutera vad hon ska göra med pengana låter som en varningsflagg. Tänk på att de på banken är säljare som vill ha hennes pengar. De vill bankens bästa och inte hennes bästa. (Gissar att de kommer att sälja på henne dyra fonder.)

1. Lita inte på bankens försäljare.

2. Skriv inte på något hos banken vid mötet. Gå hem och fundera

3. Sätt alla pengar på ett sparkonto med bästa möjliga ränta så länge. Det är inte någon brådska att investera pengarna.

4. Kom fram till hur mycket som ska investeras. Förslagsvis genom att tänka; hur skulle hon känna om investerade pengar blev mindre värda på kort sikt?

(Konkret förslag utan att egentligen ha tillräcklig info: Förslagsvis sätt 25 - 50 % hos Lysa 100 % aktier och resterande på bankkonto.)

2 gillningar

Tackar så mycket för alla svar. Ska ta med mig det och se hur hon tänker.

Hon är extremt oteknisk och tycker allt som har med teknik är helt ointressant. Så jag gissar på att hon vill ha allt på Nordea, men jag ska försöka övertala henne att flytta en del av pengarna iaf till nåt med bättre avkastning.

1 gillning

Som jag påpekade ovan bör hur och när hon vill använda pengarna styra val av placering.
Bättre avkastning kommer ofta med högre risk.