Förvalta pengar åt förälder

Hej!

Min mamma menar på att hon börjar bli för gammal för att hålla koll på sitt sparande själv och har därför bett om hjälp. I dagsläget har hon tagit hjälp av en förvaltare som skött hennes investeringar, men när hon berättade det för mig sa jag att det troligtvis finns bättre och framförallt billigare alternativ.

Lite nu och då behöver hon ta ut en slant för att dryga ut pensionen, men resten är tänkt att vara en del av framtida arv.

Planen jag har är att hon ber förvaltaren sälja av allt asap och att jag hjälper henne sätta upp ett ISK på lysa och sätta in allt där. Ett annat alternativ är att jag sätter upp ett till konto på mitt Lysa så att jag kan hjälpa henne med uttagen.

Hur hade ni gjort? Vill ha en enkel, billig och hyffsat riskfri lösning

Det viktigaste är att du kommunicerar detta med eventuella syskon, så det inte blir tjafs i händelse av moderns frånfälle.

Det beror ju lite på var pengarna finns idag, men en hyfsat defensiv portfölj där ni kommer fram till ett vettigt månadsuttag är väl bästa vägen att gå. Lysa är ju smidigt eller en annan ISK, men dumt om en del är inlåst i andra lösningar idag och det triggar en större skattesmäll på ett bräde.

Tänker att eftersom hon är så pass gammal så är det väl läge att börja använda pengarna? Om det inte är det så hade jag lagt in det på Lysa.

Om du väljer Lysa bör hon ha ett eget konto, men du kan hjälpa till med att sätta upp automatisk månatlig utbetalning för att “dryga ut pensionen”.

2 gillningar

Bra input! Jo där har vi haft en dialog och alla är med på tilltänkt upplägg :grinning:

1 gillning

Jo men hon använder lite nu och då - tror det är det hon gör när hon drygar ut pensionen.

1 gillning

Smart! Kanske enklare om syskonen vill ha insyn också