Som beskrivningen lyder, hur ska man tänka som 90 åring med investering av betydlig summa.
Min käre farmor berättade nyligen (till min förskräckelse) att hon har en o-investerad men ändå respektabel summa (till min glädje) på några 100- tusen. Hon uttryckte i samma veva sin oro av att ha pengarna latent på ett vanligt Swedbank konto, som jag förstod henne vill hon göra ett ekonomiskt smartare beslut.
Jag har hängt här på forumet ett tag, och hade det varit mina pengar hade jag skickat dom rakt in i Lysa.
Men hur ska man egentligen tänka här? Ska man vara krasst så finns kanske inte den tidshorisont som vanligen förknippas med indexfonder eller investeringar generellt. Däremot utryckte hon inte behovet eller viljan av att själv röra pengarna, eller fördela dom på barn och barnbarn i nuläget.
Min spontana tanke va att kontakta hennes nuvarande Swedbank, öppna ISK och hjälpa henne investera summan i globala indexfonder. Någon ”online” lösning som Lysa är inget alternativ för henne. Jag har varnat henne för att gå med på någon dyr piss-lösning med höga avgifter som jag är rädd banken säljer på henne.
Det ska även tilläggas att hon äger två fastigheter samt skog. Men har övrigt kapital som skulle täcka ev kostnader förknippat med husen, såvida vi inte pratar just flera 100 tusen. Men sådana har jag svåra att se skulle uppstå.
Ifall pengarna inte investeras så kommer dom ligga på detta räntefria bankkonto tills hennes bortgång
Ni har säkert en del bra input här! Låt höra.