Investera/spara som 80-åring?

Min pappa som är 80 år har sålt sitt sommarhus och har nu 300 000 att spara och investera. Jag tänker att han ska ta det jättelugnt och endast ha ett sparkonto med fria uttag för guldkant på vardagen och sedan räntefonder. Eller, har någon här en annan synpunkt eller erfarenhet? Och undrar, om man sparar i räntefonder är det bättre att spara in där månatligt versus att investera en klumpsumma en gång?

Supertacksam om någon har några tips här!

Ett alternativt är sätta in allt på Svea Ekonomi (eller liknande) 0.95% med insättningsgarantin, fria uttag.

3 gillningar

Om din far vill använda pengarna (inte plussa på arv) så är nog sparkonto det allra bästa. Räntefonder kallas halvt på skoj ”return-free risk”. Alltså att man tar risk utan att få någon vettig avkastning speciellt nu när det verkar som att räntorna går upp, vilket innebär att långa räntefonder går ner i pris. Korta räntefonder ger nästan ingenting, i bästa fall.

Sparkonto med insättningsgaranti på nischbank med vettig ränta är nog det bästa.

Kolla med honom på Compricer som har jämförelser. Om han vill skrämma upp räntan lite så kan han ju dela det på två konto på samma ställe. Ett rörligt med fria uttag och ett bundet på tex 3/6 månader eller 1-2 år för att lite högre ränta.

4 gillningar

Beror på hans ekonomi och värderingar så klart. Men ska han själv använda pengarna tycker jag att han ska ha sparkonto med fria uttag. Rekommendera honom att leva loppan med pengarna! Det förtjänar man vid 80.

Dock (kanske kontroversiellt jag vet inte) om han verkligen inte behöver pengarna skulle jag skänka dem nu istället för att nån ska få ett arv. Då får man njuta av glädjen att skänka pengar medan man är i livet iaf. Arv är inte en kul affär för nån tänker jag, själv är man död och de efterlevande sörjer.

2 gillningar