Vad ger jag för råd till en 75-åring med bra ekonomi och pension?

En 75-årig vän till mig har följande ekonomi

1 500 000 kr i bank, räntefonder
1 200 000 kr i indexfonder
300 000 kr i aktier

Villa övervärde 2 500 000 kr, kanske 500 000 i latent skatteskuld. Belåning 500 000 kr.

Pension cirka 40 000 kr per månad.

Hans situation påminner till viss del om min egen. Ha gärna synpunkter.

2 gillningar

Vad är kostnaderna per månad, och finns det arvingar var det första jag tänkte på

1 gillning

Jag tycker det ser riktigt bra ut. Antar att 75-åringen ska bo kvar i sitt hus i kanske 10 år till. Jag hade iaf inte ändrat något.

Vet ej driftskostnaderna, men det är en äldre välisolerad villa med bergvärme. Tre barn med mycket god ekonomi.

1 gillning

Min erfarenhet från släkten är att mellan 75-80 är det sista tiden man gör något mer omfattande (längre resor mm) så jag skulle säga att bränn pengar omedelbart, gå inte och vänta!

Sen kan jag som yngre släkting uppskatta de som gjort sig av med villan och allt vad det innebär där innan 80 medan de fortfarande kan göra det för egen maskin. Är man mån om sina släktingar bör man inte lämpa över det jättejobbet på dem.

I övrigt beror det förstås på vad hen vill uppnå med sina pengar. Ska hen ha dem som trygghet på äldre dagar verkar det vettigt att avveckla aktierna nu när de fortfarande står högt i kurs.

6 gillningar

Hans resonemang är att skall barnen ärva en villa med övervärde, så kan de gott städa sen också… Han ämnar bo kvar några år till.

6 gillningar

Din vän borde kunna leva ett gott pensionärsliv.
50/50-portfölj är en balanserad risknivå.
När villan framöver blir mer belastning än glädje är det kanske dags att flytta till bekväm lägenhet.

Om han fick barn i 30års åldern bör de vara ca 45 nu. Ge bort det mesta i värdepapper till barnen som förtida arv. De får bättre nytta av pengarna nu än när de själva börjar närma sig pensionen. Han har bra pension i övrigt.

4 gillningar

Vilken mardröm att sitta med så mycket pengar och ingen tid att göra av med dem. :slightly_smiling_face:
Din vän kan göra vad han vill. Varför har han bett dig om råd?

I hans situation så hade jag haft allt som jag tänkt göra avmed inom min livstid på räntebärande konto. Jag hade vara tagit risk med pengar som jag ändå tänkt ge/ärva bort. Men som @Chobits skriver kan han lika gärna ge bort dem redan nu i så fall.

4 gillningar

Själv hade jag sålt huset och flyttat till hyreslägenhet blivit av med alla skulder. Pengar från huset och aktier och räntefonder hade jag stoppat allt i Isk 100% LF Global indexnära. Hade skrivit testament vem ska ärva pengar efter mig när jag dör men det brukar ändå falla i turordning,det är något som ordnar sig även när jag är någon annanstans :joy::+1:. Finns ingen anlädning att ta låg risk med pengarna på börsen då jag klarar mig ändå på mina 40000 sek i månaden så länge jag lever. Om jag behöver lite extra pengar kan alltid plockas i från Isk. Även om det blir börsfall har jag ändå så mycket pengar kvar på börsen att jag klarar mig riktigt bra :+1::tada:.

1 gillning

Att sälja villan och ge bort pengar anser han inte vara något alternativ. Om han inom några år säljer villan och flyttar till en storstad då är det central bostadsrätt som gäller. Då lär övervärdet i villan inte räcka till. Förmodligen lär detta inte ske, men han vill ha den psykologiska möjligheten.

Att helt skänka bort pengarna och leva på pensionen är heller inte aktuellt. Varje bilbyte kostar, för att inte tala om utlandsresorna, vilka i och för sig ligger nere just nu.

1 gillning

Som vanligt behöver man fördjupa frågeställningen så att det inte blir allt eller inget.

Det svåra här är ju att man inte vet hur länge man lever, men om man utgår från medellivslängden kan man anta att han lever åtminstone tio år till. Då kan han göra en klassisk budget utifrån hur mycket som ska gå till olika saker per år, inkl bilbyte mm.
Det som är ”över” får han fundera på att göra nytta på annat sätt. Förstår att han inte vill sälja huset, det är för många en alldeles för stor känslomässig bindning att bara bli av med.
Så länge han är vid liv kan han helt styra hur hans pengar ska användas, mycket kan hända trots skrivet testamente.

2 gillningar

Stötande uttalande!
Gamla har rätt att leva som de vill och känner ger dem livskvalitet.

Gamla ska inte behöva planera för att avveckla sitt liv och skicka pengarna till nästa generation.

Blir nästa generation missnöjd borde de inte ha nåt arv.

4 gillningar

Alltså har du släktingar i den åldern? I min bekantskapskrets sammanfaller åldrande föräldrar med tonårsbarnstiden, inte den enklaste kombinationen att jonglera. Det har lite/inget med arvet att göra, det är ett orosmoment att ha äldre släktingar som börjar ha en del krämpor, nåt med hjärtat, problem med nåt knä osv som bor i villa. Både eftersom de behöver mer och mer hjälp och eftersom det är ett massivt arbete att rensa en villa (vi pratar månaders arbete) den dagen de vill flytta. Jag tycker snarare att det är ganska mycket begärt att lämpa över detta tunga lass på nästa generation eftersom de minsann får ett arv. Jag kommer absolut inte vilja belasta mina barn med det när jag blir äldre.

2 gillningar

För mig är det inte särskilt stötande, jag hör samma toner kring äldre överallt. Däremot håller jag med dig om att iden om att gamla ska avveckla sig själva under tiden de lever bara för att vara nästa generation så lite till last som möjlig för befängd. Men det går helt i linje med både vår kulturs syn på äldre och synen på det förflutna i allmänhet - något som inte har något att tillföra och helst städas bort, gärna för egen maskin så andra slipper.

Jag tycker inte det är en märklig tanke att inte vilja bränna allt själv bara för att, utan faktiskt lämna något till efterkommande. Jag tror det kan ge mer för många än att köra fram och tillbaka till Thailand sina sista år bara för att annars ‘har man inte levt’.

4 gillningar

Det är ett val var och en måste få göra tycker jag… Jag vill iaf att mina föräldrar ska leva sitt liv precis hur dom vill inom säkerhetens gränser (tex inte köra bil om dom inte är kapabla att göra det), utan att ha barnen och barnbarnen i åtanke! Om de vill spendera upp alla pengar, fine det är deras pengar! Vill dom spara undan för kommande generationer är det lika ok, men DOM ska få välja och ingen annan, inte ens staten!

1 gillning

Kom gärna tillbaka till den ursprungliga frågan.

Savelend, högräntefonder, ändrad fördelning av räntor/aktier eller något annat?

Om det var jag skulle jag:

• Försöka minska risken genom att sälja villan och placera om aktieexponeringen.

• Förbereda ålderdomen genom att hitta ett bekvämt boende som passar fram till jag tvingas in på ålderdomshem. (Lägenhet med hiss?)

• Så fort som möjligt beta av min bucket-list medan jag fortfarande kan.

• Fördela resten av pengarna till arvingar så de slipper vänta 20 år.

• Såklart se till att ha en bekväm vardag som del av budgeten.

Mycket bra pension. Räcker för honom antar jag.

Jag hade allraminst flyttat pengarna från räntefonder till t ex kvartalsutdelande aktier. Ökar avkastningen till ca börsgenomsnitt.
Vad är den på räntefonder?

Nu ville han ju inte flytta från villan, men om han ändrar sig finns det säkert en lagom stor lägenhet (nyproduktion?) i ett ypperligt läge i eller utanför en liten stad, som då är mycket prisvärd jämfört med i direkt närhet till våra tre största städer.

Som flera har varit inne på är en god idé att fundera över boendet. Inte för att skänka bort pengar men för ökad livskvalitet och trivsel. I min egen familj har jag sett exempel på personer som behållit villor med branta trappor och små badrum alltför länge, men smärta och sorg som följd. Det är lätt hänt att ramla nerför en trappa/snubbla på en hög tröskel/halka på en illa skottad uppfart med en bruten höftled och månader eller år av sängliggande och försämrad livskvalitet som följd.

Mitt tips är därför att sälja av huset och köpa något lättskött som inte kräver vare sig ommålning, skottning eller annat underhåll. Sak samma om det blir pengar över eller om de behöver läggas in i den nya bostaden, din vän har ju en mycket god ekonomisk situation i övrigt och kan lugnt fokusera på att leva loppan för de pengar han redan har.

På ett rent personligt plan har jag för avsikt att städa ur min bostad löpande under livet och själv göra mig av med grejer jag inte vill ha. Jag har absolut ingen lust att mina efterlevande någon gång i en avlägsen framtid ska gå igenom mina saker och gång på gång behöva undra om prylen i fråga ska tas om hand av något halvt ovilligt barnbarn eller om det ska direkt till tippen. Det om något är ovärdigt.

1 gillning